Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

energifanger forstudie

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: energifanger forstudie

Indlæg af no100 » 01 jul 2011 21:06

no100 » 02 Mar 2011, 00:42 skrev:hej
så er Styring varmelager/energifanger monteret og justeret, så må det godt blive forår, så man kan få lageret noget varme. :sol:

at_the_beach.gif
Hilsen no100.
men kwh. måleren startede først d.01-04 så der skule faktiks læges 500 til. icon_cheesygrin.gif

hilsen no100.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

energifanger forstudie

Indlæg af Flemming DJ » 02 jul 2011 11:52

3000 kWt på 3 mdr. - det lyder sq meget fair. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

energifanger forstudie

Indlæg af no100 » 11 okt 2011 18:29

11-10-2011
Er super glad for mit varmeværk, varmepumpen kører i øje blikket kun på energifangeren og så længe den kan holde en cup på 4 gemmer jeg varmelageret.
Varmelageret er faldet med 0,1 grad i bunden og 0,6 grad i toppen. Sidste år tabte varmelageret 1,1 grad i toppen på samme periode, 40 dage.
I dag i forhold til samme tid sidste år er temperaturen i toppen af lageret 1 grad varmere og bunden 2 grader varmer. :great:
Nu får i ikke mere i denne omgang.
m.v.h.no100.

Ps. Burdte mok flyttes til emne varmepumpe?

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

energifanger forstudie

Indlæg af no100 » 10 mar 2012 01:46

Så er vinderen slut og der tegner sig et billede af hvor dan anlæggets muligheder er. :)
Energifangeren måtte desværre have hjælp af jordvarmelageret i starten af november, :| nu har jeg jo lavet fangeren i aluminium og den er bedre end den første i stålplade, men jeg har lavet den mindre for at den rent synsmæssigt skulle passe til drivhuset, og så er der en større VP. Så enligt er det ikke så ringe. icon_cheesygrin.gif

Styringen energifangeren har jeg leget med i løbet af vinteren og fundet en mere optimal måde at køre på, jeg har ikke nået at regne på tallene, som det køre nu tror jeg at det er optimalt. :? en vurdering uden at have regnet på det, vil jeg mene at 2/3 af energien i den sidste måned kommer fra energifangeren. Dette skyldes at energifangeren har egen styring og pumpe. :takker:


jordvarmelager nåede ikke ned på minus grader tros det at jeg har hevet 6,5 MW. Ud.
Totalt forbrug i perioden 1 / 4 -27 / 2 er 18,1MW. Hvor af 5,2 MW. Er El-forbruget i VP./pumper/styringer.
Min brine temperatur variere, ved start er den +2 og efter to timer -2 ind og -6 ud.(13 KW anlæg)

hilsen no100. :)

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

energifanger forstudie

Indlæg af no100 » 01 apr 2012 23:06

Så nåde jeg frem til Min års cop. på anlæg 2. den er på 3,4 og med gode mulighed for forbedring.
no100. :takker:


Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

energifanger forstudie

Indlæg af no100 » 09 sep 2012 01:16

Aktiv lagring i jordlager
Sommeren går på hel og lageret er fyldt, dmi. Oplyser at sommeren var den koldest i ti år men det til tros havde vi mere sol en i 2011, 50 timer og det hjælper da lidt.

Min energifanger køre på luftens temperatur men når sol skinner på fangeren forøger udbyttet, energifanger giver 950 w. pr. grad den er varmere. de bedste dage gir energifangeren 130Kwh til jordlageret i døgnet.
Jeg har ændret på måden jeg køre pumperne på i for hold til sidste år, og totalt har jeg lagt 9,3Mwh. ned i lageret, Der er i år brugt ekstra el. for at læge varmen dybt i lagret, så der er i alt brugt 428 Kwh. på de 4 måneder V.P. har holdt sommerferie.

Brinen er 15 c. og målepunkterne en meter fra varmelegeme / absorber giver et gennemsnitstemperatur på 13 c. Det vil sige at jeg har hævet temperaturen i varmelagret med 11 c.
I år vil jeg også lave om på måden jeg bruger energifangeren / jordlageret på i fyringssæsonen
Det skulde kunde række til en vinder også hvis den bliver kold. :roll:
no100.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

energifanger forstudie

Indlæg af Flemming DJ » 09 sep 2012 11:58

no100 » 09 Sep 2012, 01:16 skrev: de bedste dage gir energifangeren 130Kwh til jordlageret i døgnet.
Wouuw! :shock: Hvor stor er den?

Let off-topic: Jeg går og pønser på at lave et passivt jordlager under vores garage (75 m2), men det vil kun være til overskudsvarme fra solvarmeanlæggets 9 m2 eff. absorberareal, EFTER brugsvandet og betongulvet har fået sit i juli-august, måske plus et par uger i hver ende. Så jeg ved sgutte, om det kan svare sig... ??? Og varmen skal jo helst først sive igennem først på vinteren. Gi'r det nogen mening i dine øjne /eller med den viden, du har om lagre? new4
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

energifanger forstudie

Indlæg af no100 » 09 sep 2012 20:38

Energifangeren er på 24 m2. den kan rigtigt placeret give 50 % mere energi end en solfanger af samme størrelse.

Som jeg ser din ide med restvarme, det vil være spild af tid og penge hvis du håber det gør en forskel, hvis det er for at have en god køle mulighed er det ok. :roll:

no100.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

energifanger forstudie

Indlæg af Flemming DJ » 09 sep 2012 22:08

Det sku' være for at medvirke til at holde garagen frostfri, men jeg tvivler også selv lidt på den, for der er nok heller ikke meget restvarme, selv om anlægget "går i begrænseren" (nødkøling) på gode dage i juli og august...

I givet fald kræver det nok også et ret godt lag isolering for at holde varmen inde indtil, den kan gøre gavn laaaangt ud på efteråret. I bund og grund skal det jo virke som en slags stor varmedunk inde under gulvet med en god margen til ydermurene.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

energifanger forstudie

Indlæg af no100 » 03 feb 2013 23:52

Hej
Det er vel på tide jeg tager mig sammen og fortæller hvordan det går.

Jeg har i år ladet varmelagret køre med i efteråret og det gør at lageret nu er 1 grader koldere i dag en samme tids punkt sidste år, så umiddelbart ser det ud til at jeg havde ret, det kan svare sig at spare lagret til så sent på året som muligt.
Det skal tilføjes at der har været uregelmæssigheder i 3 uger i december, først var det en magnet ventil til energifangeren der fejlede og så kom der fugt i cirkulationspumpen til energifangeren, men nu kører styring til varmelagret igen, og styrer om energifangeren skal være på eller ej.
Da jeg skulle have en ny pumpe til energifangeren, benyttede jeg mulig heden for at skifte pumpen i v.p. og så bruge vilo pumpen på energifangeren. Det giver en besparelse på v.p. drift på 115w. pr. time, men et støre forbrug på energifangeren, stigningen er på 45w. dette er dog ikke et problem da det må forventes at ydelsen fra energifangeren samtidig stiger med mere en den 1/3 strøm forbruget er steget.
Og så til det med bedømmelsen af anlæggets ydelse.
Det er ikke så godt som jeg havde regnet med, det er til gengæld ikke dårligt og yder efter min mening vildt godt i forhold til anlæggets størrelse. Brinen er efter pause altid i + grader også mår der er frostvejer.
For tiden er brinen efter pause +2c. og efter 3 t. kørsel -3c. og cop. ligger på 3,4 det skal så også med at der er et døgn middel temperatur på 0c.
Med den forholdsvis store vp. til den brine kreds, bruger anlægget fryseenergi en stor del af tiden, som gennemsnit ligger brine temperaturen under kørsel på -2 til -3 ind, om man kan kalde det fryseenergi er så et spørgsmål for jorden har til dato aldrig været frosset?
Med de 2 ½ års erfaring med varmelagring og tvangs køling af energifanger, er jeg kommet frem til at energifangeren med fordel kunde være dobbelt så stor.
Hilsen no100.


Besvar