Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

jeg kan ik hitte ud af hvad der er bedst!

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Allan_B
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 340
Tilmeldt: 27 dec 2009 19:43
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 167 hus +80 garage
Brændsel: 6mm DLG
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ca 8000kg
Geografisk sted: midtjylland Silkeborg

jeg kan ik hitte ud af hvad der er bedst!

Indlæg af Allan_B » 07 sep 2012 12:00

hejsa jeg er forvirret!!!

jeg skal ha et 6kw anlæg det står fast. ca 120000kr
men hvilken ordning passer vores familie? vi bruger alt strøm selv

min kone tjener 250000 om året.
jeg selv 0 kr i dansk indkomst (arbejder og betaler skat i udlandet)

jeg har læst på flere sider her på forum....
som jeg ser det går det lige op om jeg vælger den ene frem for den anden ordning set over 30 år
med mindre jeg skifter fra virksomhedsordning til netto ordning efter 4+6 år.
men jeg kan ikke se hvad det kommer til at koste ved skiftet...? hvis anlæget skal vuderes og eventuelt afskrivning skal betales tilbage? er der så nogen gevinst tilbage?
hvad ville i vælge?
Hilsen Allan Borum
Fyr "Benekov MGM 15" NBE varcuum pille transport anlæg.
Solceller 9,75kw mod vest.
39stk Yingli solar black panda 250W
1 stk SMA sunny tripower 6000TL inverter


Brugeravatar
Racefun
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 07 sep 2012 09:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Brændsel: Gas
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

jeg kan ik hitte ud af hvad der er bedst!

Indlæg af Racefun » 07 sep 2012 12:48

120k er da også betalt, jeg har lige bestilt 7 kW til 70k uden montage.

Jeg har ikke set nogle steder at man kan skifte fra virksomhedsordning til den normale, jeg vil tro man er bundet i de 20 år der er fastsat med priserne. med mindre man sælger anlægget.
Det ville også være for smart at tage nedskrivningerne og så springe over til den anden løsning så snart der skal betales skat af overskuddet.

hvis din kone betaler 50 % i skat vil du med en anlæg til 70K som mit + 5k til elmand have en netto gevinst på ca. 14k over 20 år
med der er mange faktorer der spiller ind, hvis i betaler 30k i montage kan hun fratrække dem i skat på normalordningen, jeg har kun regnet de 5 i ovenstående.
omvendt med højere skat eller højere anlægspris vil hun spare endnu mere i skat på virksomhedsordningen.
solhilsner
Keld

Racefun Racerbanecenter

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

jeg kan ik hitte ud af hvad der er bedst!

Indlæg af Rasmus Jensen » 07 sep 2012 13:23

Jeg ville ikke vælge virksomheds ordningen når hustands indtjeningen ikke er større.

Så er det nemmer at tjene de penge ved at få et billiger anlæg. Jeg gav 95.000 for mit 7,95KWp anlæg + montage og tilslutning.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Allan_B
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 340
Tilmeldt: 27 dec 2009 19:43
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 167 hus +80 garage
Brændsel: 6mm DLG
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ca 8000kg
Geografisk sted: midtjylland Silkeborg

jeg kan ik hitte ud af hvad der er bedst!

Indlæg af Allan_B » 07 sep 2012 14:50

hvis vi ser over 30 år. udligner de to modeller ik hinanden?
jeg har lidt svært ved at se den store forskel.

de 120000 er for et jordmonteret på stativ udgravning og støbning af betonsokler og fuld montage. tilsvarende på tag var ca 105000 alt incl.
du finder ik et anlæg monteret på stativ på betonsokler på jorden med alt til 70000. glem alt om det!
jeg gider ikke røre en finger....!!
jeg er ikke hellerikke ligeglad hvilken inverter jeg får, og paneler.
Hilsen Allan Borum
Fyr "Benekov MGM 15" NBE varcuum pille transport anlæg.
Solceller 9,75kw mod vest.
39stk Yingli solar black panda 250W
1 stk SMA sunny tripower 6000TL inverter

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

jeg kan ik hitte ud af hvad der er bedst!

Indlæg af klr » 07 sep 2012 17:20

Racefun » 07 Sep 2012, 12:48 skrev:Det ville også være for smart at tage nedskrivningerne og så springe over til den anden løsning så snart der skal betales skat af overskuddet.
Sådan er det så heller ikke. "Hvis et VE-anlæg, der hidtil har været erhvervsmæssigt anvendt, overgår til at være omfattet af LL § 8 P, stk. 2 og 3, som privat anvendt, anses anlægget som afstået i relation til AL § 4, stk. 1."

Det vil sige, at anlægsprisen gøre op som hvis det var et salg. Er der så nogen fortjeneste i forhold til det du har afskrevet med, bliver du selvfølgelig beskattet af det. Men netop hvor der har været udgifter til montering, så kan de jo trækkes fra i værdien (de kan jo ikke sælges), og de kan demonteringsudgifter også. Dertil kommer den teknoogiske udvikling der vil på virke værdien nedadgående + at det er et brugt anlæg. Osv. Viser det sig der er underskud, kan du trække det fra!

Så jeg ser det som en oplagt mulighed, at overgå til den skematiske, når underskuddet er væk. Især hvis jeg lige har skiftet inverteren ud. Men det vil tiden vise.


Allan_B
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 340
Tilmeldt: 27 dec 2009 19:43
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 167 hus +80 garage
Brændsel: 6mm DLG
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ca 8000kg
Geografisk sted: midtjylland Silkeborg

jeg kan ik hitte ud af hvad der er bedst!

Indlæg af Allan_B » 07 sep 2012 17:58

okay det lyder som om det ikke bare er noget man lige gør en eftermiddag.
hvem står for disse vuderinger?
Hilsen Allan Borum
Fyr "Benekov MGM 15" NBE varcuum pille transport anlæg.
Solceller 9,75kw mod vest.
39stk Yingli solar black panda 250W
1 stk SMA sunny tripower 6000TL inverter

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

jeg kan ik hitte ud af hvad der er bedst!

Indlæg af klr » 07 sep 2012 18:38

Ligningslovens pgf. 8 P indeholder de væsentlige bestemmelser om Skat i forhold til VE-anlæg. Her står f.eks.
"Stk. 8. Skatteministeren kan bestemme, at Energinet.dk eller en offentlig myndighed afgør sager om fastsættelse af udbudsprisen for vedvarende energi-anlæg eller andele i vedvarende energi-anlæg efter stk. 6, nr. 2."

Men ellers der er det vel sådan, at man selv gør salgsregnskabet op efter bedste evne. Så skal Skat nok sige til, hvis de ikke er enige. Og det der står i ovennævnte forhindrer jo heller ikke du kan få en uvildig til at komme med et kvalificeret bud - og udgiften til det, er jo så en del af salgsudgifterne (fratrækkes).

Brugeravatar
Racefun
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 07 sep 2012 09:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Brændsel: Gas
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

jeg kan ik hitte ud af hvad der er bedst!

Indlæg af Racefun » 07 sep 2012 20:15

Det lyder for godt til at være sandt, men det er dæleme noget der skal arbejdes lidt på, jeg må hellere tage en snak med min revisor og høre hans mening.
Skal jeg opgøre værdien efter 10 år vil jeg mene den er 0, hvem vil købe et 10 år gammelt anlæg, demontere det flytte det og sætte det op et andet sted, udbedre skader på taget når beslag fjernes, og tænk på alle de ting der går i stykker ved demontering, ledninger der har siddet ude i 10 år er ikke lige til at bukke, osv osv.

Ja der er måske slet ikke så meget at tænke over, enten er der et mindre overskud efter 20 år og hvis skat går med til den omlægning efter 10 så er der et større overskud.
solhilsner
Keld

Racefun Racerbanecenter

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

jeg kan ik hitte ud af hvad der er bedst!

Indlæg af klr » 07 sep 2012 20:41

Husk at din revisor ikke ved noget som helst om solcelleanlæg eller teknologisk udvikling. Men princippet i forhold til Skat, vil han give mig ret.

Se også her: http://www.youtube.com/watch?v=nDrjodq8 ... ure=relmfu (ca. 9 minutter inde drejer det sig om salg/skift af ordning)

Brugeravatar
Racefun
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 07 sep 2012 09:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Brændsel: Gas
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

jeg kan ik hitte ud af hvad der er bedst!

Indlæg af Racefun » 07 sep 2012 20:54

klr » 07 Sep 2012, 20:41 skrev:Husk at din revisor ikke ved noget som helst om solcelleanlæg eller teknologisk udvikling. Men princippet i forhold til Skat, vil han give mig ret.
Kender du min revisor :shock: Hvordan kan du udtale dig om hans viden? :roll:

Men det skiseme da også mht til skatten han skal hjælpe, icon_cheesygrin.gif og der plejer han at klare sig meget godt.

Men tilbage til indslaget, damm en dårlig lyd der er på, må vente med at høre det til konen kvæler flimmerkassen.

Og jeg er også at den overbevisning nu at jeg har sparet skatten af 6-7 kwh i 13 år :great:
solhilsner
Keld

Racefun Racerbanecenter


Besvar