Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvor meget må man producere til eget forbrug?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Jarnved
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 15 apr 2012 17:33
Mit fyr: Scotte Blackstar 10KW
Areal: 165 m2
Brændsel: Træpiller,solceller 6kW
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: 5,2 ton
Geografisk sted: Karrebæksminde/Klinteby
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

hvor meget må man producere til eget forbrug?

Indlæg af Jarnved » 02 sep 2012 12:04

Hej
Jeg har en nabo der spørger til om man godt må producere 15.000Kw hvis det er til eget forbrug (han har jordvarmepumpe)
Men jeg mener at loftet ligger på 6000kw ligemeget hvor meget man selv aftager!!
Du skal ikke hænge med hovedet hvis du står i lort til halsen!


klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

hvor meget må man producere til eget forbrug?

Indlæg af klr » 02 sep 2012 12:12

"Loftet" ligger i, at inverterne højest må levere 6 kW. Det er i øvrigt (endnu) ligemeget om det er til eget forbrug (mht. begrænsningen).

Der kan sagtens produceres mere end 6000 kWh/år indenfor nettoafregningsordningen. Selv har jeg 9 kWp på taget, og regner med at producere 7.700 kWh/år. Andre har mere.

HVor meget "overkapacitet" det kan betales sig at have afhænger jo af prisen på den ekstra kapacitet set i forhold til den ekstra produktion man opnår. Jeg tvivler nok på, at det kan betale sig at producere 15.000 kWh. Men det meste af tiden her i DK, er lysindfaldet jo ikke optimalt. I alle andre perioder skal der rigtig meget på taget, før man slår hovedet mod loftet. Men man kan jo lave sig nogle regneeksempler - det er jo alene et økonomisk spørgsmål.

Der kan desuden ske det, at den 6 kW-begrænsning måske udvides til 8 eller mere. Det kan man jo have i baghovedet, når man nu dimensionerer sit anlæg.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

hvor meget må man producere til eget forbrug?

Indlæg af BWJ » 02 sep 2012 15:06

Som Klr skriver, der er ingen grænse for hvor meget du må producere årligt, men der må på intet tidspunkt sendes mere end 6Kw ud på elnettet i timen.
Hvis anlægget kunne køre 24 timer i døgnet hele året, ville der blive produceret 52560 KwH :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Jarnved
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 15 apr 2012 17:33
Mit fyr: Scotte Blackstar 10KW
Areal: 165 m2
Brændsel: Træpiller,solceller 6kW
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: 5,2 ton
Geografisk sted: Karrebæksminde/Klinteby
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

hvor meget må man producere til eget forbrug?

Indlæg af Jarnved » 02 sep 2012 16:04

Ok, har jeg forstået ret at hvis hans jordvarmepumpe ikke bruger mere end 6kw i timen kunne han forsyne sig selv hvis solcellerne kunne yde max. hele tiden.
Du skal ikke hænge med hovedet hvis du står i lort til halsen!

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

hvor meget må man producere til eget forbrug?

Indlæg af klr » 02 sep 2012 16:18

Jarnved » 02 Sep 2012, 16:04 skrev:Ok, har jeg forstået ret at hvis hans jordvarmepumpe ikke bruger mere end 6kw i timen kunne han forsyne sig selv hvis solcellerne kunne yde max. hele tiden.
Hmmm. De 6 kW er en effekt - og det er der begræsningen ligger. Der er ingen begrænsning i den energi der bliver produceret. Og eget forbrug er ligegyldigt (p.t.) - det der bliver produceret udover eget forbrug kan senere tages tilbage fra nettet (det er det der er fidusen i nettoafregningsordningen).

Men på en måde har du ret - jeg kan bare ikke lide formuleringen (og effekt er på et givet tidspunkt - ikke i en time). Effekt måles i watt - energi i watttimer (Wh). Nævner det bare for en sikkerheds skyld.


Jarnved
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 15 apr 2012 17:33
Mit fyr: Scotte Blackstar 10KW
Areal: 165 m2
Brændsel: Træpiller,solceller 6kW
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: 5,2 ton
Geografisk sted: Karrebæksminde/Klinteby
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

hvor meget må man producere til eget forbrug?

Indlæg af Jarnved » 02 sep 2012 16:54

Okay jeg har forstået at man må kun producere 6000watt i timen og så er der iøvrigt frit spil om hvor mange paneller man vil montere for at gøre det!
Er der en ordning der tillader at producere mere end de 6kwh, en ordning der giver frit spil hvor man derimod ikke får betaling for "overskydende produceret strøm"?
Du skal ikke hænge med hovedet hvis du står i lort til halsen!

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

hvor meget må man producere til eget forbrug?

Indlæg af fryseren » 02 sep 2012 19:55

Der er ikke noget der forhindrer dig i at lave et system med batterier og så fuldstændigt klippe ledningen til El nettet: Så kan du lave lige så meget du vil.

/fryseren

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

hvor meget må man producere til eget forbrug?

Indlæg af klinten » 02 sep 2012 21:36

Jarnved » 02 Sep 2012, 16:54 skrev:Okay jeg har forstået at man må kun producere 6000watt i timen og så er der iøvrigt frit spil om hvor mange paneller man vil montere for at gøre det!
Er der en ordning der tillader at producere mere end de 6kwh, en ordning der giver frit spil hvor man derimod ikke får betaling for "overskydende produceret strøm"?
Du har ikke helt forstået det endnu.. icon_cheesygrin.gif Du kan ikke sige at man må producere 6000W i timen. Som der bliver skrevet tidligere må du max. lægge 6000W (6kW) ud på nettet, dette er en øjeblikseffekt. Hvis du kan lave 6kW i en time, har du produceret 6kWt. Denne forskel er der ringtig mange der ikke har styr på.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

hvor meget må man producere til eget forbrug?

Indlæg af klr » 02 sep 2012 23:17

Jarnved » 02 Sep 2012, 16:54 skrev:Okay jeg har forstået at man må kun producere 6000watt i timen og så er der iøvrigt frit spil om hvor mange paneller man vil montere for at gøre det!
Er der en ordning der tillader at producere mere end de 6kwh, en ordning der giver frit spil hvor man derimod ikke får betaling for "overskydende produceret strøm"?
Du anvender begreberne forkert. Din bil har måske 100 HK (=efffekt, ofter ser man også motorangivelser i kWatt - det er bare ikke rigtig slået igennem) - men det siger da ikke noget om hvor meget benzin den bruger (=energi). Hvis du nu sætter bilen igang og du på et tidspunkt udnytter de 100 HK, så siger det stadig ikke noget om hvor meget energi/bensin du bruger. Men hvis du kører med en anvendelse af de 100 HK i f.eks. en time (altså et tidsrum), så kan det ses på bensinmåleren. Måske en dårlig sammenligning på den måde, at din bil koster (bruger energi) - mens solcellerne giver indtægter (leverer energi). Men det var det begrebsmæssige.

På ethvert giver tidspunkt må effekten i inverteren ikke overstige 6 kW - indenfor nettomålerordningen (hvor man altså bruger nettet som "lager"). Men det forhindrer ikke at der kan produceres en masse kWh (kilowattimer=energi=kroner). Det er så ikke sikkert det kan betale sig, fordi man jo ikke kan udnytte den ekstrakapacitet optimalt. Jo større overkapacitet jo dyrere vil de sidste watt være (i forhold til det man får ud af dem).

Når det er sagt findes der andre ordninger, hvor begrænsningen ikke gælder (tror jeg nok), men hvor så "nettomålerordningen" (den normale) heller ikke gælder. Måske er det det du spørger om. Det har jeg så ikke sat mig ind i. Men kig her: Energinet.dk (under andet end gruppe 6, som er den normale)

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

hvor meget må man producere til eget forbrug?

Indlæg af majland » 03 sep 2012 15:42

MEN hvis nu der et stort varmelager på jordvarmeanlægget kan det det lade sig gøre. Hvis solcellerne ikke er koblet til etlnettet er der ikke nogen grænse for hvor meget han må producere. Så med et kæmpe varmelager under huset der fyldes om sommeren og kan hives op igen om vinteren kan det måske godt lade sig gøre - Men så kan man lige så godt lave det som solvarme hvor effektiviteten er større end vha solceller og varmepumpe ;-)

Så i praksis er nettomålerordningen og maks 6kW det mest praktiske. Så kan man optimere på at holde de 6kW længst muligt ved at sætte solcellerne på en tracker der følger solens bane eller blot have "extra" kapacitet på taget.

Da inverteren er en meget stor del af prisen og prisforskellen fra en 6kW til en (begrænset) 8, 10 eller 12kw er relativt lille er der fint økonomi i at lægge væsentligt mere end 6kWp på taget.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Besvar