Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Utæt Returløbs-pakning på Tasso B3

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Niels K Hansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 okt 2007 18:15

Utæt Returløbs-pakning på Tasso B3

Indlæg af Niels K Hansen » 16 okt 2007 18:31

Hej forum.
Jeg har over længere tid påfyldt vand på mit system i huset, hvor der er koblet en Tasso B3 oliekedel på til sommerdrift. Jeg har fundet ud af at der er en lækage ved den store flange, hvor returløbet går ind i kedelen i bunden.
Jeg har nu afmonteret flangen (uden at brække nogle støttebolte!!!), men ser til min overraskelse, at der har været monteret en gummi"lignende" pakning, som ligger i 2 spor/riller, som går i såvel den løse flange som den flange på fyret. SE BILLEDE VEDHÆFTET
Jeg havde jo satset på, at jeg ville kunne løse denne utæthed med noget 2 mm paknings-plade. Det går jo nok ikke, når der er spor/riller i flange.
Er det mon til at skaffe en sådan pakning (som privat køber) og hvor.

Tak for hurtige svar - jeg glæder mig til at få varme på igen.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Utæt Returløbs-pakning på Tasso B3

Indlæg af Ulrik » 16 okt 2007 19:57

Du bør nok lige sørge for at det vedhæftede billede også er vedhæftet :)
MvH Ulrik©

Niels K Hansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 okt 2007 18:15

Re: Utæt Returløbs-pakning på Tasso B3 - med billede

Indlæg af Niels K Hansen » 16 okt 2007 20:13

Og her var så lige billedet.
En tilføjelse.
Efter at have gjort rent på flangen på selve fyret, kan jeg se at rillerne er meget svage i den nederste halvdel.

Kan man evt. anvende en kombination af 2 mm pakningsplade og flydende pakning - eller er det noget fusk???

På forhånd tak

Niels hansen
Vedhæftede filer
Billede 002.jpg
Billede 002.jpg (153.71 KiB) Vist 1591 gange

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Utæt Returløbs-pakning på Tasso B3

Indlæg af Ole S. » 16 okt 2007 20:46

Hej.
Du skriver at den har været monteret med gummi-pakning, og det vil jeg bestemt også bruge igen, hvis det var mig. Paknings-papir tror jeg ikke holder i længden. Men du kan købe gummi-ark, så du selv kan skære en passende størrelse pakning. Og så smøre det godt med pak-salve, så tror jeg den er tæt.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Utæt Returløbs-pakning på Tasso B3

Indlæg af Julehund » 16 okt 2007 20:51

prøv flydende-pakning, det ville jeg gøre (efter en grundig tur med stålbørste og fortynder :great: )


levi

Re: Utæt Returløbs-pakning på Tasso B3

Indlæg af levi » 17 okt 2007 11:17

Hej Niels.

Det bedste du kan gøre er at købe en fiberpakningsplade hos en mekaniker - pakningen skal være ca. 3-4 mm i godstykkelse, og helst med glat overflade.

Skær pakningen ud i den str. du skal bruge, og lav bolthuller som på den originale pakning.

Smør pakningen ind i paksalve på begge sider, og rengør flangerne grundigt med en stålbørste.

Sammel igen (Ignorer de spor som er i flangerne, de sørger blot for at holde pakningen på plads).

Husk at spænde flangerne på kryds (Boltene) - ikke fra en ende af, ellers risikerer du at flangerne bliver skæve, og samlingerne utætte.

Dette er måden hvorpå opgaven løses bedst og korrekt.

Brug for guds skyld ikke en gummipakning igen, det bruger man næsten aldrig mere - og slet ikke i kedelsammenhæng pga. temperatursvingningerne.

En pakning i fiber er ikke temperatur følsom, og holder derfor næsten uendeligt.

Brugeravatar
christian
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 111
Tilmeldt: 19 jan 2007 14:23
Mit fyr: Universal Stokeren
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8-10 tons
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Utæt Returløbs-pakning på Tasso B3

Indlæg af christian » 17 okt 2007 13:19

levi skrev:Hej Niels.

Det bedste du kan gøre er at købe en fiberpakningsplade hos en mekaniker - pakningen skal være ca. 3-4 mm i godstykkelse, og helst med glat overflade.

Skær pakningen ud i den str. du skal bruge, og lav bolthuller som på den originale pakning.

Smør pakningen ind i paksalve på begge sider, og rengør flangerne grundigt med en stålbørste.

Sammel igen (Ignorer de spor som er i flangerne, de sørger blot for at holde pakningen på plads).

Husk at spænde flangerne på kryds (Boltene) - ikke fra en ende af, ellers risikerer du at flangerne bliver skæve, og samlingerne utætte.

Dette er måden hvorpå opgaven løses bedst og korrekt.

Brug for guds skyld ikke en gummipakning igen, det bruger man næsten aldrig mere - og slet ikke i kedelsammenhæng pga. temperatursvingningerne.

En pakning i fiber er ikke temperatur følsom, og holder derfor næsten uendeligt.
Ville også være mit bud.
Er det ikke det samme man bruger til toppakninger og lign. i biler ?
mvh Christian :-) - http://www.yee-haw.dk - http://www.linkedin.com/pub/2/277/185
http://012.dk/userbar.gif
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng, eller en defekt palleløfter. Helst max. 50 km fra Randers.
HAVES: 2 træsiloer, som har været brugt til korntørring, GRATIS !!!!!!

levi

Re: Utæt Returløbs-pakning på Tasso B3

Indlæg af levi » 17 okt 2007 13:28

Jo det ligner hinanden - altså pakningspladen til toppakninger, men om tykkelsen er den samme ved jeg ikke.

Mekanikere har ofte pakningsplade i forskellige tykkelser liggende på hylden, da de tit selv skal fabrikere en pakning pga. lang ventetid fra leverandør.

Niels K Hansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 okt 2007 18:15

Re: Utæt Returløbs-pakning på Tasso B3

Indlæg af Niels K Hansen » 17 okt 2007 16:36

Tak for de fine svar.
Det blev fikset med fiberpakning til og lidt paksalve. Det ser ud som, at det holder tæt.

Niels Hansen


Besvar