Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrænding, blankt sod, indstilling

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Brugeravatar
christian
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 111
Tilmeldt: 19 jan 2007 14:23
Mit fyr: Universal Stokeren
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8-10 tons
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Forbrænding, blankt sod, indstilling

Indlæg af christian » 16 okt 2007 15:17

Hej allesammen.
Vi har et Universal Stokeren sat på en gammel Tasso kedel, men jeg har lidt "problemer" med indstillingen.
Jeg får, specielt her i pausefyringsårstiderne, noget glat, blankt lidt klæbrigt som sætter sig i kedel og røgrør.
Hvad er det ?
Jeg fyrer kun med træpiller, kvalitetspiller fra Flex Heat.
Jeg har en kedeltemperatur på lige over 60°C.
Min teori med hensyn til indstilling er lidt piller hver gang med nok luft, og så kun justere på tiden mellem den kommer med den lille mængde piller, hvordan lyder det ?
Min rørgastemp. er kun lige omkring 100 °C målt lige efter kedlen i starten af røgrøret, det er IMO 50 °C for lidt.
Hvordan får jeg den op ?
Er det for meget luft, eller for lidt brændsel ?
mvh Christian :-) - http://www.yee-haw.dk - http://www.linkedin.com/pub/2/277/185
http://012.dk/userbar.gif
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng, eller en defekt palleløfter. Helst max. 50 km fra Randers.
HAVES: 2 træsiloer, som har været brugt til korntørring, GRATIS !!!!!!


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Forbrænding, blankt sod, indstilling

Indlæg af Claus Birth » 16 okt 2007 22:53

Hej Christian!
Den sorte klæbrige blanke sod, benævnes også "glanssod", den er ikke nem at komme udenom ved sommerdrift, på træpiller og lign..
Den forsvinder af sig selv, når "fyringssæsonnen" begynder, eller rettere :soden er på vej til at forsvinde, ved korrekt instillet fyr.
Kedeltemp. på omkring 60gr. er oftest for lidt, indstil gerne til en fremløbstemp. på 70 - 80gr.
det giver en bedre forbrænding af røggasser og man opnår nemmere en returvandstemp. på omkring 60gr. der skal til for at undgå kondens i kedlen.
For at hæve din lidt lave røggastemp. kræver det du forstår dit fyr.
Ved korrekt indstilling vil "bålet" have en farve der er let gullig til hvid i flammerne, er den mere gul er der for lidt "blæs", bliver den over mod blålig er der for meget luft, reguler til rigtig farve og få dermed en rigtig forbrænding.
Temp. på afgangssiden af kedlen er et udtryk for hvormeget din kedel optager af den indfyrede energimængde, stiger temp. her uden ændringer trænger den til en rensning, hos mig er det ca.20-30gr. på en uge.
Som du skriver, små indføringer og rigtig luftmængde er det rigtige, mangler der temp. så øg begge dele lidt af gangen.
Jeg vil gerne hører om resultaterne.

Med venlig hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Besvar