Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Olie idag, piller og brænde i morgen...

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Delphy
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Givet likes: 2 gange

Olie idag, piller og brænde i morgen...

Indlæg af Delphy » 28 aug 2012 20:38

Hejsa,

Jeg er ved at kigge på at udskifte vores 15 år gamle oliefyr, som vi bruger til at opvarme vores nuværende 140 m2. Dette bruger vi omkring 3000 l olie til årligt samt ca. 6 m3 brænde til brændeovnen som er placeret meget centralt ui huset og derfor fungerer som central varmekilde om vinyteren. Arealet bliver dog til ekstra ca. 90 m2 når førstesalen inddrages, ligesom jeg rigtigt gerne ville begynde at smide en smule varme i en af de andre længer på ejendommen, hvor der er værksted. Dette er på ca. 100 m2. men skal naturligvis ikke have stuetemperatur..:-)

Jeg vil gerne fyre med både brænde og piller - bræden grundet at jeg har billig adgang til det, samt rigeligt med plads til at have det stående, piller fordi jeg vil være sikker på at systemet kan være "selvkørende" i kortere perioder af gangen (1 uges vinterferie eksempelvis). Jeg forventer at skulle have en akku tank på brændedelen, som selvfølgelig ikke skal fýres op med pillerne. Jeg har ladet mig fortælle, at har man pladsen, er det klart det bedste at købe separate fyr - altså et til piller og til brænde, hvor man så kan sætte en føler på akkutanken som føler efter temperaturen på vandet og når det falder til et givent niveau, kan pillefyret automatisk tage over, og samtidig slå ladeventilen fra, således at pillerne ikke opvarmer tanken. Dette skyldes efter sigende også, at pillefyret og brændefyret kører på 2 forskellige måder - hvilket generelt betyder at kombifyr skulle have lavere effektivitet end 2 separate fyr. Andre har så yderligere stemt i, og foreslået at om sommeren skal der kun køres med en elvarmer til brugsvand - fordi brændet vil være uøkonomisk at bruge fordi akkutanken skal opvarmes, og pillerne vil sode for meget på pausefyring...

En masse tanker og meninger - men hvad siger I? Jeg kunne godt bruge nogle meninger om dels det med opdelingenm, dels hvilke mærker af af pille og brændefyr der kan foreslås til det her...

Tak! :-)


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Olie idag, piller og brænde i morgen...

Indlæg af EKP » 28 aug 2012 21:29

Delphy » 28 Aug 2012, 20:38 skrev:Hejsa,

Jeg er ved at kigge på at udskifte vores 15 år gamle oliefyr, som vi bruger til at opvarme vores nuværende 140 m2. Dette bruger vi omkring 3000 l olie til årligt samt ca. 6 m3 brænde til brændeovnen som er placeret meget centralt ui huset og derfor fungerer som central varmekilde om vinyteren. Arealet bliver dog til ekstra ca. 90 m2 når førstesalen inddrages, ligesom jeg rigtigt gerne ville begynde at smide en smule varme i en af de andre længer på ejendommen, hvor der er værksted. Dette er på ca. 100 m2. men skal naturligvis ikke have stuetemperatur..:-)

Jeg vil gerne fyre med både brænde og piller - bræden grundet at jeg har billig adgang til det, samt rigeligt med plads til at have det stående, piller fordi jeg vil være sikker på at systemet kan være "selvkørende" i kortere perioder af gangen (1 uges vinterferie eksempelvis). Jeg forventer at skulle have en akku tank på brændedelen, som selvfølgelig ikke skal fýres op med pillerne. Jeg har ladet mig fortælle, at har man pladsen, er det klart det bedste at købe separate fyr - altså et til piller og til brænde, hvor man så kan sætte en føler på akkutanken som føler efter temperaturen på vandet og når det falder til et givent niveau, kan pillefyret automatisk tage over, og samtidig slå ladeventilen fra, således at pillerne ikke opvarmer tanken. Dette skyldes efter sigende også, at pillefyret og brændefyret kører på 2 forskellige måder - hvilket generelt betyder at kombifyr skulle have lavere effektivitet end 2 separate fyr. Andre har så yderligere stemt i, og foreslået at om sommeren skal der kun køres med en elvarmer til brugsvand - fordi brændet vil være uøkonomisk at bruge fordi akkutanken skal opvarmes, og pillerne vil sode for meget på pausefyring...

En masse tanker og meninger - men hvad siger I? Jeg kunne godt bruge nogle meninger om dels det med opdelingenm, dels hvilke mærker af af pille og brændefyr der kan foreslås til det her...

Tak! :-)
Lidt kort kan jeg sige at jeg har et brændefyr der er et par år gammelt og skal have en scotte (pillefyr) her til efteråret. I den forbindelse skrotter jeg mit nuværende oliefyr som jeg har brugt i april->november hvor der ikke er det store forbrug.

Jeg har erfaret at det i mit tilfælde ikke er så vigtigt med alt mulig automatik hvor man fyrer med brænde og har et pillefyr til at tage over når det er brændt ud. Fremover vil jeg hellere fyre med brænde f.eks. januar, februar plus weekender. Det bliver derfor i længere perioder hvor jeg slår det ene fyr fra og det andet til. Det er muligt at dit arbejde eller hverdag betyder at du vil fyre på en anden måde.

Du skal også være opmærksom på at det hurtigt "løber op" når der skal etableres et brændefyr. Du bør derfor regne lidt kynisk på om det kan svare sig - altså ikke i forhold til olien men i forhold til rent piller som du jo også har. Mit brændefyr kostede godt 25.000 hvortil der kommer akku (som jeg selv lavede), montering, pumper, skorsten og det løse. Vil gætte på det løb op i godt 60.000 kr. ekstra i forhold til kun at have et pillefyr. Hvis jeg kan fyre huset op for 15.000 kr. om året så er det altså 4 års pilleforbrug som det kostede bare at etablere. Dertil skal modregnes den indtægt jeg kunne have fået ved at sælge det brænde jeg selv går og fælder på ejendomme.

I bagklogskabens klare lys vil jeg vurdere at min investering har være mindre god end forventet men over en periode på 10-15 år skal det nok give overskud....meeeen min timeløn bliver helt til grin. Både den tid jeg har brugt på etablering og den tid der bliver brugt i skoven.

Så jeg vil i bund og grund anbefale dig at være realistisk og få nogle tal på bordet!

v.h. Emil

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Olie idag, piller og brænde i morgen...

Indlæg af Tom_AT » 28 aug 2012 22:00

Jeps, enig :-)
Jeg har så ganske vist installeret en Atmos DC25 ved siden af vores stokerfyr. Incl akkutank som er en 1800 liters ombygget olietank, har installation af brændefyr osv kostet omkring 25000,- Mindre end en DC50 kan vel også gøre det? Min DC25 er aldrig under 30 kw i ydelse, så det er jo kun super.

Men hvad er budgettet? Kan du selv installere osv..

Delphy
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Givet likes: 2 gange

Olie idag, piller og brænde i morgen...

Indlæg af Delphy » 28 aug 2012 22:20

Tak for de hurtige svar! Nej, kan ikke selv installere det - der skal en vvs'er til. Forslag hertil på sjælland modtages gerne, også prisindikationer for denne type installationer. Mht. størrelse - jeg har kigget på an Atmos DC 32, og så en Scotte 16kW...

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Olie idag, piller og brænde i morgen...

Indlæg af Tom_AT » 28 aug 2012 23:05

Hvor stort hus har du?

Jeg har som der står i min profil 182 m2 og fyrer hver 2-3. dag i efterår og forår, og hver eller hver anden dag i vinterperioden. Størrelsen af kedlen afhænger jo ligeså meget af hvor tit du vil fyre og hvor stor akku tank du vil have på.


Delphy
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Givet likes: 2 gange

Olie idag, piller og brænde i morgen...

Indlæg af Delphy » 28 aug 2012 23:17

@Tom_AT: Huset er på 140m2 i grundplan, med ekstra ca. 90 på førstesalen - samt de ca. 100 i værkstedet. Jeg forventer i vinterperioden at skulle fyre morgen og aften, akkutanken vil vel være 2000-2500 liter, og forventer at i forår / efterår at kunne køre med pillerne kombineret med brænde - sommer muligvis piller, muligvis en elvarmer....

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Olie idag, piller og brænde i morgen...

Indlæg af Tom_AT » 29 aug 2012 00:03

Delphy » 28 Aug 2012, 23:17 skrev:@Tom_AT: Huset er på 140m2 i grundplan, med ekstra ca. 90 på førstesalen - samt de ca. 100 i værkstedet. Jeg forventer i vinterperioden at skulle fyre morgen og aften, akkutanken vil vel være 2000-2500 liter, og forventer at i forår / efterår at kunne køre med pillerne kombineret med brænde - sommer muligvis piller, muligvis en elvarmer....
Nu ved jeg ikke hvor godt dit hus er isoleret.
Men du behøver da slet ikke arbejde så meget med det for at holde varmen. En enkelt fyring dagligt burde være rigeligt med en DC25 eller DC32 og så en 2500 liters akku tank.

Som nævnt fyrer jeg kun hver eller hver anden dag i vinterperiode for at holde varmen, og vores hus er på ingen måde godt isoleret.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Olie idag, piller og brænde i morgen...

Indlæg af mejeristen » 31 aug 2012 11:24

Enig med Tom!!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Besvar