Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

træpille storkøb

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller

var der en ide i at lave en fælles indkøbs ordning på træpiller

Ja
24
86%
Nej
0
Ingen stemmer
Ved ikke
4
14%
 
Afgivne stemmer: 28

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

træpille storkøb

Indlæg af soc » 10 jan 2007 12:38

Alle forslag er velkomne dog skal der ikke leveres i mindre enheder end en hel bil... Minimum 24 tons pr gang. Ellers går det op i hat og briller og transport...

Så ....
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif


Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 10 jan 2007 12:45

Dette indlæg optræder muligvis også et andet sted, idet jeg har fumlet lidt med det! :-)

Synes det er en rigtig god ide med fællesindkøb.

Jeg tror ikke meget på ideer om at have noget på lager og ej heller noget med at købe en lastvogn og hænger, i hvert fald ikke til en start. Jeg kan dog godt køre vogntoget, og kan tage tiden til det, hvis det alligevel bliver til noget.

For mig at se må det være noget med at forhandle en kontrakt, hvor vi tegner os for et årsforbrug som vi kan aftage uden for sæsonen, hvor der ikke er alt for travlt.

Vi må nok, hver især, regne med at aftage hele årsforbruget på een gang, idet der ikke er meget fremtid i at fise rundt med 1 ton ad gangen.

Selv har jeg støbt gulv i en carport og kan tage 16 tons ad gangen.

Det er ligeledes noget af en udfordring at styre en sådan indkøbsforening. Der skal være helt klare regler for hvordan og hvorledes alt skal forløbe, så der ikke opstår kævl og dem der står for det bliver brændt af. Men er vi voksne og besindige, skulle det sagtens kunne lade sig gøre.

Det helt store problem vil være det evige tilbagevendende spørgsmål om kvalitet. F.eks. kan jeg ikke bruge piller med ret meget smuld. Jeg starter senere en tråd om dette.

Vi kunne jo også have en intern "børs", hvor vi kunne hjælpe hinanden som f.eks. sidste vinter/forår, hvor jeg blev brændt af, af min leverandør. Her havde det været fint om en anden lå inde med et ton i overskud, som jeg kunne have lånt/købt. I år vil jeg sikkert komme i overskud med måske 3 tons som følge af det lune vejr, røgvender og ændret fyringsmønster osv.

Jeg er meget interesseret i at fortsætte tankerne.

I afvigte weekend var jeg ca. 400 km inde i Sydsverige og kunne se, at det ikke er et problem med råvarer. Der ligger jo stadig mulliarder tons stormvæltede træer og flyder i skovene, og ikke alt er gavntræ! Jeg tor vi bliver bundet lidt historier på ærmerne en gang immellem!

mvh
ktm
mvh
ktm

mb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 jan 2007 13:51

Indlæg af mb » 10 jan 2007 13:56

Hej

Det kunne jo også være man kunne give det aktør her hjemme en chance
der med sagt at vi sætter os på x antal ton blot skal de være leveret ud...
Jeg tror ikke det er alle der nemlig kan have et helt læs til og stå...
Jeg tror nemlig hvis vi kome ud til en og sagde vi evt ville have 1000 ton tror jeg de var nemmere og snak med

mb

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 10 jan 2007 15:12

hej
jeg er helt enig med mb,det er langt fra alle der har plads til f.eks 24 t i garagen :) men de har måske stadig et forbrug på 4-6 t om året så de vil/skal selvfælgelig også være med og som ord sprogene siger mange bække gør en stor å / sammenhold gør stærk
Det var blantandet en af grundene til at vi burdte købe sammen og f.eks opbevare det på xx plaseringer rundt i dk. men der er selvfølgelig også den mulighed at komme med en ordre på xxxxx ton til de lokale pille handlere og så se hvad de kan komme med af pris ink.. levering ( f.eks xxx t. leveret midt sommer )
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

jesper hvidt
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26 dec 2006 01:19
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af jesper hvidt » 10 jan 2007 21:48

Hej
Mine tanker går lidt hen ad at kontakte eksempelvis Flex Heat som har forhandlere over det meste af landet, og som har en kvalitet som alle kan bruge.
Her skulle vi sige at vi er så mange medlemmer der løbende over et år skal bruge ca. så mange tons, nogle leveres i sække, og nogle leveret løst. Og så høre dem om der kunne laves en aftale med lidt rabat når vi bestilte ved vores lokale Flex Heat forhandler, eller hvordan de helst ville have det.

Så skulle der jo selvfølgelig udarbejdes forskellige rabatter jo større mængder man købte, præcis som det er ved de fleste forhandlere nu.
Så det vi i bund og grund skulle have var vel bare en lille rabat på deres liste priser, og så skulle vi ellers bare bestille som vi altid har gjort.

Tror ikke vi skal satse så højt med hensyn til rabatten før der er gået et par år, og vi har et overblik over hvad det er vi egentlig forbruger, hvormange der er med, og hvor de bor.
Kunne evt starte med at forsøge at få det leveret gratis, max 5 % eller lign. og når vi så om et år eller to har et mere præsist overblik over tingene kan vi bedere gå ind og forhandle.

Men når alt kommer til alt så ville det være nødvendigt at alle der var interesserede købte deres piller gennem denne forening de første par år selvom de måske indimellem kunne få lidt piller rundt omkring til billigere penge, så vi til sidst havde et slag kraftigt produkt at forhandle med.

mvh.
Jesper
mvh.
Jesper


Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 10 jan 2007 23:05

hej jesper
lyder også som en fornuftig løsning !
med hensyn til hvor mange vi evt. kunde blive osv jaaa det er jo ikke til at sige det var også der for jeg foreslog at adnin lavede et slema evt. i exel hvor man kunde skrive dem ind som havde lyst til være med (ikke noget bindende lige nu ) så man kunde danne sig et overblik over hvor i dk. brugerne var og så man kunde regne ud hvor mange ton vi evt. skal ud og forhandle pris på
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 11 jan 2007 00:51

jeg er klar på 6-8 tons til sommer
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 11 jan 2007 12:05

Jeg aftager også gerne 6-8 ton til sommer i en ordenlig kvalitet, til den riktige pris :mrgreen:
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 11 jan 2007 12:27

Jeg synes også det er lidt for sent på året til at gå igang med det nu.
Så kan vi nemmere købe stort ind uden at skulle have det til at stå så længe.

Jeg kan have 4 ton max så er garagen fyldt. Men i løbet af vinteren finder jeg lige ud af om jeg vil fyre med korn eller andre alternativer.

Generelt er admins holdning at I selv skal finde ud af det meste selv.
Det med en gruppe mennesker mødes lyder fornuftigt.

Vi har mulighed for at oprette et lukket forum til de personer der skal stå for "indkøbsforeningen"
Det er ikke noget nogen skal tjene på. Vi gider ikke ud i noget med moms og regnskabsføring. Så det hedder bare "fælles indkøb"
MvH Ulrik©

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 11 jan 2007 12:52

hej ulrik
Ja du har da helt ret i at det er lidt sent for inkøb til denne fyrings periode for nu kommer sunshine.gif jo snart men vi skulde jo gerne være klar til sommer levering så brændslet er i hus til fyringsperioden starter igen, der skulde jo gerne være noget at ChainGun.gif vinteren og frosten i sink med så fruen ikke fryser
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/


Besvar