Lugt gener fra installation.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
elprebsius
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 jan 2012 22:44
Mit fyr: Blackstar 1016 + 16kW woddy
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vesthimmerland, Aars

Lugt gener fra installation.

Indlæg af elprebsius »

Hej med jer.
Jeg har som i kan se i emnet, lidt lugt gener fra mit skab i bryggers hvor gulvvarme kredsene er insatlleret.

Der er ikke nogen utætheder at finde, heller ikke en død mus eller ligende er fundet.
Der er dog ikke et af rørene der er isoleret. Kan det have noget at sige?

Mvh Preben

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Lugt gener fra installation.

Indlæg af Bigfoot »

når rør bliver varmet op, så afgiver de lidt lugt, fordi de er behandlet med noget oliefilm. Det fordamper når de når over en hvis temperatur.

Smut ned i den lokale t-hansen, køb en spray med bremserens, og spray rørene med det.
Lad det bare fordampe af sig selv, det lugter voldsomt et døgns tid, men så er det væk igen.

alternativt, så skal du vente et par dage, og æde lugten.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
elprebsius
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 jan 2012 22:44
Mit fyr: Blackstar 1016 + 16kW woddy
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vesthimmerland, Aars

Lugt gener fra installation.

Indlæg af elprebsius »

Hej Bigfoot.
Jeg skulle måske lige ha' skrevet at installationen er flere år gammel.
Det er sådan lidt i perioder at det lugter. Sådan en sur/varm lugt.
CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Har takket: 3 gange

Lugt gener fra installation.

Indlæg af CRHansen »

Hmmm kan det være en auto udlufter som lufter ud.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Lugt gener fra installation.

Indlæg af BWJ »

elprebsius » 24 Aug 2012, 09:25 skrev:Hej med jer.
Jeg har som i kan se i emnet, lidt lugt gener fra mit skab i bryggers hvor gulvvarme kredsene er insatlleret.

Der er ikke nogen utætheder at finde, heller ikke en død mus eller ligende er fundet.
Der er dog ikke et af rørene der er isoleret. Kan det have noget at sige?

Mvh Preben
Hvis du lige kaster dig ned på dine knæ, og dufter til dit GA eller afløbsrør til VM, så opdager du garanteret hvad der er galt.
Varmen fra gulvet får vandet/snavs til at lugte spændende icon_frown.gif
En grundig rens med Cillit Bang til fedt/snavs klarer problemet.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Lugt gener fra installation.

Indlæg af EKP »

BWJ » 24 Aug 2012, 19:32 skrev:
Hvis du lige kaster dig ned på dine knæ, og dufter til dit GA eller afløbsrør til VM, så opdager du garanteret hvad der er galt.
Varmen fra gulvet får vandet/snavs til at lugte spændende icon_frown.gif
En grundig rens med Cillit Bang til fedt/snavs klarer problemet.
Sjov nok har jeg samme problem. De sidste par dage er vores bryggers begyndt at lugte vildt dårligt - en mellemting mellem et dødt dyr og kloak. Jeg troede det var vandlåsen der var tom så jeg gav bryggerset den helt store tur. Flyttede alle hvidevare og vaskede flisegulv med Ajax og efterfølgende klorin. Inden dette havde afløbet fået både afløbsrens og kogende vand. Jeg tænkte at det måtte tage lugte....det gjorde det bare ikke :(

Det er muligt det er afløbsslangen fra vaskemaskinen som du skriver men hvordan renser man sådan en - det har jeg ikke lige prøvet før. Det kunne også være ovre fra alle mine rør til oliefyr, centralvarme osv. Det er dog en gammel installation så helt sikkert ikke noget med oliefilm.

Gode råd modtages :-)
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Lugt gener fra installation.

Indlæg af BWJ »

EKP » 24 Aug 2012, 21:26 skrev:
Sjov nok har jeg samme problem. De sidste par dage er vores bryggers begyndt at lugte vildt dårligt - en mellemting mellem et dødt dyr og kloak. Jeg troede det var vandlåsen der var tom så jeg gav bryggerset den helt store tur. Flyttede alle hvidevare og vaskede flisegulv med Ajax og efterfølgende klorin. Inden dette havde afløbet fået både afløbsrens og kogende vand. Jeg tænkte at det måtte tage lugte....det gjorde det bare ikke :(

Det er muligt det er afløbsslangen fra vaskemaskinen som du skriver men hvordan renser man sådan en - det har jeg ikke lige prøvet før. Det kunne også være ovre fra alle mine rør til oliefyr, centralvarme osv. Det er dog en gammel installation så helt sikkert ikke noget med oliefilm.

Gode råd modtages :-)
Hvis afløbsrøret til VM går til gulvafløbet, så af med risten, i med gummikit i sideindløb, og fyld rør op med klorinblanding natten over. :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Lugt gener fra installation.

Indlæg af EKP »

BWJ » 24 Aug 2012, 22:00 skrev:
Hvis afløbsrøret til VM går til gulvafløbet, så af med risten, i med gummikit i sideindløb, og fyld rør op med klorinblanding natten over. :great:
Jeg er ikke helt med på hvad du mener - jeg ved ikke hvad et gummikit er og jeg ved heller ikke hvad sideinløbet er :-)

Jeg har et helt almindeligt gulvafløb med en rist over. Under risten sidder sådan en orange kop der vender på hovedet - det burde vel fungere som vandlås. Nå, men min afløbsslange fra vaskemaskinen er bare blevet forlænget med et stykke haveslange og stukket ned i gulvafløbet. Det plejer ikke at lugte og har været monteret således siden vi flyttede ind for godt 3 år siden.
Nellus
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21 jun 2014 16:18

Lugt gener fra installation.

Indlæg af Nellus »

Men hvad var det der lugtede!!??

Jeg har googlet rundt på nettet efter en løsning på mit problem: der lugter i mit bryggers!

Der lugter, på nøjagtig samme måde som beskrevet af elprebsius som startede denne tråd.

Jeg blev glad og læste videre - men der er ingen løsning - og ingen af jer, der har haft samme problem, har fortalt hvad I har gjort?! Er det gået væk af sig selv, eller fandt I en forklaring?

Eller skal jeg have min vvs'er herud og gå og bruge tid uden at kunne svare? Jeg ringede nemlig til dem, og de kunne ikke sige noget om hvad det kunne være.

Og for at udrydde spm på forhånd:
1.Jeg har intet gulvafløb.
2.Jeg har renset afløbet i vasken og
3.jeg har renset vaskemaskinen og afkalket og tømt trevlesien. Intet af det lugtede.
4.vi har fjernvarme - kommer ind i hjørnet af bryggerset (og derfor er der ikke noget hulrum under gulvet, hvor der kan ligge en død rotte!)
5.vi har gulvvarme - samme sted.
6.Ja, jeg synes faktisk lugten kommer fra dét hjørne med alle slangerne op af gulvet.
7.Vores hus er 7 år gammelt
8.vi har god udluftning i bryggerset.

Jeg håber I er blevet klogere i tiden der gik!
Jeg venter spændt på at høre fra jer!
:great: på forhånd tak for hjælpen!
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Lugt gener fra installation.

Indlæg af Ollii »

Nellus skrev:Men hvad var det der lugtede!!??

Jeg har googlet rundt på nettet efter en løsning på mit problem: der lugter i mit bryggers!

Der lugter, på nøjagtig samme måde som beskrevet af elprebsius som startede denne tråd.

Jeg blev glad og læste videre - men der er ingen løsning - og ingen af jer, der har haft samme problem, har fortalt hvad I har gjort?! Er det gået væk af sig selv, eller fandt I en forklaring?

Eller skal jeg have min vvs'er herud og gå og bruge tid uden at kunne svare? Jeg ringede nemlig til dem, og de kunne ikke sige noget om hvad det kunne være.

Og for at udrydde spm på forhånd:
1.Jeg har intet gulvafløb.
2.Jeg har renset afløbet i vasken og
3.jeg har renset vaskemaskinen og afkalket og tømt trevlesien. Intet af det lugtede.
4.vi har fjernvarme - kommer ind i hjørnet af bryggerset (og derfor er der ikke noget hulrum under gulvet, hvor der kan ligge en død rotte!)
5.vi har gulvvarme - samme sted.
6.Ja, jeg synes faktisk lugten kommer fra dét hjørne med alle slangerne op af gulvet.
7.Vores hus er 7 år gammelt
8.vi har god udluftning i bryggerset.

Jeg håber I er blevet klogere i tiden der gik!
Jeg venter spændt på at høre fra jer!
:great: på forhånd tak for hjælpen!
Havde du renset afløb til vaskemaskinen?
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Besvar