Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

jordbaseret / VVS-eksperten

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

jordbaseret / VVS-eksperten

Indlæg af Hangaard » 23 aug 2012 18:04

1, fabriksgaranti på 6 mdr ? her i landet har vi 2 års reklamationsret.
2. vedr. forsikring så spørg dit forsikrings selskab, ved ikke om nogle dækker jordbaseret anlæg uden ekstra krav og højre præmie, ved bare at Tryk tager en mer pris på 500kr for tagmonteret solceller og hvis det er jordbaseret snakkede assurandøren om at der var krav om ekstra beskyttelse lyn eller sådan noget og det mente han kostede ca.50K men ikke noget vi kom nærmer ind på da mit jo er tagmonteret.
Den solceller anlæg du snakker om er sikkert ganske fin, men solvarme fra NBE er jeg ikke tilfreds med, Lav ydelse og elendig samlekvallitet (ruster her og der) servic = 0 og så syntes jeg styringen er for beta agtig, fejl på fejl og det tager år og dage for at få det rettet.
Men det er jo ikke deres solceller som sikkert er iorden, men en gylden regl er som regel at man får hvad man betaler for,
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Højager1
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 03 jan 2012 18:56
Mit fyr: Jordvarme Fighter 1245
Areal: 155
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Årligt forbrug: ca. 4000kwt

jordbaseret / VVS-eksperten

Indlæg af Højager1 » 23 aug 2012 18:13

Har et jordbaseret anlæg ved ringsted, men ikke fra eksperten.

mvh kim

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

jordbaseret / VVS-eksperten

Indlæg af Dinsen » 23 aug 2012 19:12

behansen » 23 Aug 2012, 16:45 skrev:@ Tom_AT, hvor kan man få anlæg til samme priser som eksperten, kunne været godt med et par reference til sammenligning.
Du kan feks kigge her: http://www.jemogclix.dk/Butik/Solcellea ... ?pid=14929

Og her: http://www.soleco.dk/index.php/solcelleanlaeg.html

Og så osse lige her: http://www.whiteaway.com/product/reneso ... montering/
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

jordbaseret / VVS-eksperten

Indlæg af BWJ » 23 aug 2012 19:31

Er det en af de få producenter af solceller der ikke har bypass dioder i panelerne ??
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

dannidines

jordbaseret / VVS-eksperten

Indlæg af dannidines » 23 aug 2012 22:18

Hangaard » 23 Aug 2012, 18:04 skrev:1, fabriksgaranti på 6 mdr ? her i landet har vi 2 års reklamationsret.
2. vedr. forsikring så spørg dit forsikrings selskab, ved ikke om nogle dækker jordbaseret anlæg uden ekstra krav og højre præmie, ved bare at Tryk tager en mer pris på 500kr for tagmonteret solceller og hvis det er jordbaseret snakkede assurandøren om at der var krav om ekstra beskyttelse lyn eller sådan noget og det mente han kostede ca.50K men ikke noget vi kom nærmer ind på da mit jo er tagmonteret.
Den solceller anlæg du snakker om er sikkert ganske fin, men solvarme fra NBE er jeg ikke tilfreds med, Lav ydelse og elendig samlekvallitet (ruster her og der) servic = 0 og så syntes jeg styringen er for beta agtig, fejl på fejl og det tager år og dage for at få det rettet.
Men det er jo ikke deres solceller som sikkert er iorden, men en gylden regl er som regel at man får hvad man betaler for,

hehe, 50k for forsikring af jordmonteret.. kan ske jeg skal stoppe de gamle i at skifte noget af den sydvendte hæk mod markerne ud med solceller, blot en tanke;-)

vores NBE solvarme, samt de gamles kører for fulde drøn.. ingen problemer.. dette lader sig være både da vi havde 60 rør, men da især nu med de 90 af slagsen, hold da op!! der kan være mange ting som spiller ind fra anlæg til anlæg, men den med rusten er vi ikke ramt af endnu, men selve skruer/boltene som fulgte med var ikke udprægede kvalitative, det vil jeg give dig.. men igen, ingen rust af finde på vores endnu.

solcellerne, der hælder jeg meget til NBE, som jeg gør med pillefyret og solfangerne.. eneste ankepunkt jeg kan se og finde er deres paneler yder 300 w mod 250 w i samme dimensioner som mange andre.. har ikke megen forstand på solcellerne, men kan ikke rigtig finde så mange andre 300 w paneler rundt omkring, hvilket gør mig nysgerrig..

jeg ville meget gerne se et monteret NBE anlæg og høre ejeres erfaringer om produktion. jeg ville meget gerne høre NBEs salgstale, hvorfor jeg tager til åbenthus... alt ialt, så er jeg stemt for et NBE anlæg, iht. den service/support/pris jeg ellers har fået gennem tiden.. alternativet skulle være vvs-eksperten, men igen, servicen har og er meget udskældt blandt forum brugere.. min loyalitet siger NBE, men skal lige have vinget de 300 w af


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

jordbaseret / VVS-eksperten

Indlæg af Hangaard » 24 aug 2012 08:11

Det var altså ikke 50k i forsikrings præmie, men noget specielt ekstra udstyr der skulle sættes til et jordbaseret anlæg.
Nu har jeg altså også set et større anlæg af nbe's solvarme og der er sku også rust i dem på både ben og alle skruer, mit anlæg er 4 år og den anden jeg har set er 2-3 år så hvis det kaldes kvallitet så er det noget jeg har misforstået.
NBE's paneler yder 50W mere pr. panel som jeg læser dit indlæg, det er jo super, træerne kan altså vokse ind i himlen :-)
Du kan altså ikke bilde mig ind at et NBE solcelle anlæg til 80K er af samme kvallitet så et tilsvarende der koster 109K så meget er ikke ekstra avance, men hvad ved jeg, det lyder som om du har besluttet dig og så er det jo bare at håbe på det bedste, support direkte fra NBE skal du nok ikke regne med, har flere gange skrevet til dem igennem tiden, men svare tilbage har de aldrig, hvis omtalte vvs firma har samme indstilling til support så lykke til.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

jordbaseret / VVS-eksperten

Indlæg af Hangaard » 24 aug 2012 08:27

Og faldt lige over denne her http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1499.0 læg mærke til at der er 40x280wp paneler altså 11,2Kwp og produktionen er i de bedste måneder om året, og det kalder jeg med den "ringe" forstand jeg ellers har på NBE's solceller, ikke for noget at prale af :-)
Så måske det er her forskællen ligger i den "billigere" pris, "masser af reklame watt"
Ville da mene at et sådan anlæg skulle producer ca. 9500Kwh pr. år og ikke 5200Kwh som under linket det er jo kun en faktor 46 :shock:
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

jordbaseret / VVS-eksperten

Indlæg af Dinsen » 24 aug 2012 09:05

Hangaard » 24 Aug 2012, 08:27 skrev:Og faldt lige over denne her http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1499.0 læg mærke til at der er 40x280wp paneler altså 11,2Kwp og produktionen er i de bedste måneder om året, og det kalder jeg med den "ringe" forstand jeg ellers har på NBE's solceller, ikke for noget at prale af :-)
Så måske det er her forskællen ligger i den "billigere" pris, "masser af reklame watt"
Ville da mene at et sådan anlæg skulle producer ca. 9500Kwh pr. år og ikke 5200Kwh som under linket det er jo kun en faktor 46 :shock:
Nu kommer det jo osse an på anlæggets placering. Man må jo gå ud fra at det ikke er placeret optimalt og man derfor har forsøgt at kompensere for det med ekstra paneler.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

jordbaseret / VVS-eksperten

Indlæg af From » 24 aug 2012 09:07

Hangaard » 24 Aug 2012, 08:27 skrev:Og faldt lige over denne her http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1499.0 læg mærke til at der er 40x280wp paneler altså 11,2Kwp og produktionen er i de bedste måneder om året, og det kalder jeg med den "ringe" forstand jeg ellers har på NBE's solceller, ikke for noget at prale af :-)
Så måske det er her forskællen ligger i den "billigere" pris, "masser af reklame watt"
Ville da mene at et sådan anlæg skulle producer ca. 9500Kwh pr. år og ikke 5200Kwh som under linket det er jo kun en faktor 46 :shock:
Læg lige mærke til at det indlæg du linker til er fra 2010 og 11,2 kw anlægget er opsat i august 2012, så der er nok ikke tale om at det er et 11,2 kw anlæg der laver 5200 kwh på årsbasis !

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

jordbaseret / VVS-eksperten

Indlæg af Emborg41 » 24 aug 2012 10:23

Hej

Som det fremgår af tråden, så er der tale om et anlæg på 5880 WP

Så 5200 kwh er da meget godt.

Personligt tror jeg ikke der er den store forskel på de forskellige solcellepaneler. Forskellen findes ved inverteren og så den service der ydes fra leverandøren. I den forbindelse skal man huske at NBE ikke er leverandør.

Peter


Besvar