Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sommerfyring i M20 erfaring søges

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Uffepl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22 jan 2012 21:49
Mit fyr: Gas
Areal: 300
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 5220

Sommerfyring i M20 erfaring søges

Indlæg af Uffepl » 19 aug 2012 22:19

Hej vi står og skal have sat et stokerfyr op, og vi har kastet vores kærlighed på Twinheat. vi er lidt i tvivl om det skal være cpi 12 eller M20I. vi har i dag naturgas og vores forbrug svare til ca. 3500 liter olie. og vi forventer at det vil stige når der begynder at komme flere børn til og der med varme i flere rum. så hvis der er nogen der har bud på hvilket fyr vi skal vælge vil det være velkommen.
Men det egentlig spørgsmål er om der er nogen der har erfaring med at have de to fyr til at køre om sommeren. vi har gulvvarme på et badeværelse, og tre håndkældetører, samt to varmtvandsbeholdere (plus at fyret kommer til at stå 20 meter fra stuehuset) så der vil da være lidt forbrug. Jeg ved godt at nyttevirkningen ikke er så god, men i forhold til at skulle varme gulv osv. op med el tror jeg det er billiger.

på forhånd tak for hjælpen.

Uffe.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Sommerfyring i M20 erfaring søges

Indlæg af Bigfoot » 20 aug 2012 06:05

de to fyr sammenlignet, da er CPi'en klart den bedste til sjatfyring.

Den har en noget mindre brænder, og kan derved nemmere holde pausefyringen kørende.

Jeg har en makker med et M20i, som jeg lige blev kaldt ud til den anden dag, for han kunne ikke forstå den brændte tilbage og gik ud regelmæssigt (hans fyr er lidt forsømt, meget utæt mange steder, og han er elendig til at få lukket lågen på tanken)
Hans fyrrum står 15 meter fra huset, og han har omkring 250 kvm hus, med to badeværelser, med håndklædetører i helt skidtet, og en stor vvb. Vi fandt ud af at der slet ikke var forbrug nok på huset, til at det kunne lade sig gøre at brænde bare nogenlunde.
Den eneste måde vi kunne lave lidt forbrug på, var ved at lade cirkulationen på VVB køre konstant, for på den måde at køle den lidt, og fyret fik så lidt af lave igen.
Hans projekt til næste år, 12kvm solfangere på taget til varmt vand. Så fyret bliver slukket hen over sommeren, og det også kan give lidt varme til huset.

Så i dit tilfælde, tror jeg regningen stemmer, hvis du siger begge fyr kan lade sig gøre på budgettet, så mener jeg at huske at man kan købe en CPi12 + et solvarme anlæg, til samme pris som en M20i.
Det havde jeg gjort.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Sommerfyring i M20 erfaring søges

Indlæg af KristianVilhelm » 20 aug 2012 08:59

Du kan også kigge lidt mod en benekov. (Ikke fordi alt skal gå op i benekov, men det er nu engang det jeg kender.)

Jeg har varmet min varmvandsbeholder op hele sommeren på flis. Mit sommerforbrug er nok en del lavere end dit, den har startet 1-3 gange på et døgn igennem sommeren.
Efter det blev kørt lidt ind, har det sådanne set bare passet sig selv hele sommeren. Når jeg har husket det har jeg trukket i det halvautomatiske keddelrens. Den har tygget sig igennem omkring 5m3 flis, siden foråret, med lidt sjatvarme på radiator + varmtvand med 1000L akkutank foran.

Havde sådanne set regnet med at jeg skulle have solvarme på taget(har endda gravet 22m løgstørrør ned efter det), så jeg kunne slukke fyret om sommeren, men det har kørt så problemfrit, med at starte op/lukke ned så jeg ærligt talt ikke gider bruge penge på det. Nu spare jeg op til solceller istedet :)

I mine øjne er det klart en svaghed, at twinheaten ikke selv kan starte op lukke ned. Det også havde de kun en meget lille tank, dengang jeg selv kiggede efter fyr, mener jeg dog de er kommet efter.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Sommerfyring i M20 erfaring søges

Indlæg af Bigfoot » 20 aug 2012 09:29

KristianVilhelm » 20 Aug 2012, 08:59 skrev:Du kan også kigge lidt mod en benekov. (Ikke fordi alt skal gå op i benekov, men det er nu engang det jeg kender.)

Jeg har varmet min varmvandsbeholder op hele sommeren på flis. Mit sommerforbrug er nok en del lavere end dit, den har startet 1-3 gange på et døgn igennem sommeren.
Efter det blev kørt lidt ind, har det sådanne set bare passet sig selv hele sommeren. Når jeg har husket det har jeg trukket i det halvautomatiske keddelrens. Den har tygget sig igennem omkring 5m3 flis, siden foråret, med lidt sjatvarme på radiator + varmtvand med 1000L akkutank foran.

Havde sådanne set regnet med at jeg skulle have solvarme på taget(har endda gravet 22m løgstørrør ned efter det), så jeg kunne slukke fyret om sommeren, men det har kørt så problemfrit, med at starte op/lukke ned så jeg ærligt talt ikke gider bruge penge på det. Nu spare jeg op til solceller istedet :)

men hvordan med salget af benekov? er liagro kommet op igen?
(jeg mindes også du havde dine kvaler, og vist stadig ikke har fået de ting du har betalt for)
I mine øjne er det klart en svaghed, at twinheaten ikke selv kan starte op lukke ned. Det også havde de kun en meget lille tank, dengang jeg selv kiggede efter fyr, mener jeg dog de er kommet efter.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Sommerfyring i M20 erfaring søges

Indlæg af KristianVilhelm » 20 aug 2012 21:21

Bigfoot.

Jeg havde en del bøvl ja, nåede dog at få det hele, på nær den sidste omrøre til mit magasin. Efter lidt besvær frem og tilbage, blev det nemmere at få den lokale smed, til at skaffe mig noget fjedrestål og bore hullet selv.

Alt salg går så vidt jeg ved gennem carsten fra c-service, uden de store problemer. Liagro tror jeg ikke kommer frem igen.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm aka den trætte far :sos:


Uffepl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22 jan 2012 21:49
Mit fyr: Gas
Areal: 300
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 5220

Sommerfyring i M20 erfaring søges

Indlæg af Uffepl » 21 aug 2012 23:04

Tak for indput. Men er der ikke nogen med twinheat der har noget indput.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Sommerfyring i M20 erfaring søges

Indlæg af Mike N » 21 aug 2012 23:18

Jeg har en M20er men fyrer stort set kun med pind. Så kan ikke udtale mig om hvordan stokerfyr delen vil køre med et lavt forbrug. Hvis du vælger et Twain Heat fyr ville jeg kombinere det med solvarme. Så kan fyret gå på ferie og dermed også leve lidt længere.

mhko
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 30 mar 2011 09:42
Mit fyr: twin heat M20
Areal: 158
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 10 ton

Sommerfyring i M20 erfaring søges

Indlæg af mhko » 23 aug 2012 17:57

jeg har en twin heat M20i den har pause fyret en del af sommeren i år. Hvilken har fungeret fint, den har ikke brændt tilbage.
jeg har 158 kvm hus og en vvb i udhuset så der er lidt forbrug til varmt vand cirkulationen ind til huset.

jeg er godt til freds med min twin heat, har i de snart 3 år jeg har boet i huset ikke skulle stille nævne værdigt på styringen.

det er dog vigtigt at holde brænder rørt fri af slagger i sær ved sommer kørsel.

den eneste ulempe som andre også nævner er at den ikke selv kan tænde, men det kan også være en forklaring på at der ikke er noget bøvl med den.

thomasp
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 23 feb 2008 18:21
Mit fyr: twin heat M20I
Areal: 350 kvm
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 15 tons
Geografisk sted: otterup

Sommerfyring i M20 erfaring søges

Indlæg af thomasp » 23 aug 2012 21:17

Har også en MI20 der har køre hele året.
Den pause-fyrer også meget, men jeg har aldrig haft problemer med den. Heller ikke selv om jeg har fyret med korn

Uffepl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22 jan 2012 21:49
Mit fyr: Gas
Areal: 300
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 5220

Sommerfyring i M20 erfaring søges

Indlæg af Uffepl » 01 sep 2012 02:22

Mange tak for alle svarene, valget er faldet på en M20. så skal der bare laves fyrrum. og ikke mindst findes en vvs der vil sælge et fyr til mig.


Besvar