Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Eversolar Solar Eye

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
ulstein
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 02 jul 2012 11:19

Eversolar Solar Eye

Indlæg af ulstein » 06 aug 2012 19:32

Hej

Jeg har bestil et anlæg med to stk. Ever Solar TL-3000 - 3 kW.
Jeg har kigget lidt på, hvad der findes af monitorering til disse. Umiddelbart ser det kun ud til, at der kan købes en Ever Solar PMU til ca. 4.000,- hos forhandleren.
Jeg stødt på en post i et udenlandsk forum, hvor der nævnes en Eversolar Solar Eye til ca. $200,-
Er der nogen der kender til denne og hvor den evt. kan købes (har googlet lidt men ikke fundet nogen steder de forhandles)?

Eller er der nogen der kender til andre mærker (i stil med Solar Eye), som går sammen med Eversolar inverter?

PFT


klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Eversolar Solar Eye

Indlæg af klr » 06 aug 2012 20:21

Har du kigget her http://www.solar-log.com/de/produkte-lo ... sicht.html ?

Jeg kan godt nok ikke finde, at den går med præcis den model du nævner. Men Ever Solar TL3200 er f.eks. nævnt.

ulstein
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 02 jul 2012 11:19

Eversolar Solar Eye

Indlæg af ulstein » 06 aug 2012 20:45

Tak for linket, det kunne tyde på, at der også er andre mærker der går sammen Eversolar inverter.
Solar-log ligger også omkring de 4.000,- det er lidt dyrt isenkram synes jeg.

peterj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 aug 2012 11:11

Eversolar Solar Eye

Indlæg af peterj » 21 aug 2012 14:25

Jeg har set noget diskussion omkring Solar Eye. Der er en del der synes at displayet er for dårligt (svagt) og en forhandler påstår at producenten har haft mange problemer med dem. De er heller ikke til at købe. Et firma i UK som angiveligt sælger dem på deres hjemmeside kan jeg ikke sende emails til. (De bouncer med besked om at modtager ikke findes).

Jeg vil heller ikke give 4000kr for EverSolar's PMU, så jeg har tænkt mig at lave en lille datalogger baseret på en Raspberry Pi med Ethernet og en USB til RS485-4Wire/RS422 konverter. Den skulle så med en FTP-client kunne aflevere data til f.eks. PV-Log.

--
Peter

pcmalle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 12 jul 2007 19:14
Mit fyr: Twin Heat M20 m. relæstyring.
Areal: 240
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 8-9 ton
Geografisk sted: St. Darum

Eversolar Solar Eye

Indlæg af pcmalle » 31 aug 2012 13:38

Hej Peter

Det lyder spændende med en Raspberry Pi med Ethernet og en USB til RS485-4Wire/RS422 konverter.

Har du styr på hvordan data bliver hentet ud af inverteren, og hvordan de skal læses i den anden ende?

/Matthias


NarkoKrig
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13 sep 2011 12:36
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 120
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 4040
Geografisk sted: Jyllinge - Denmark

Eversolar Solar Eye

Indlæg af NarkoKrig » 14 sep 2012 09:46

Nu har jeg også fået installeret 2stk Ever Solar TL-3000, og har både Solar Eye & PMU.

Solar Eye, er da udemærket, men display er lidt svagt. Og det er jo ikke så sjovt som at have sine data tilgængelig online. Man kan ikke hive dataen ud live fra solar Eye.

Solar Eye & PMU kan ikke køre samtidig. (kun en ting på samme RS-485 bus)

Selve PMU'en levere data i .DB (SQLLite) og ikke .CSV som så mange andre gør.
Der er ftp adgang til PMU'en, så man kan hive filerne ud, men der bliver genereret et .DB fil for hver inverter.

Så udfordringen bliver at finde et online log site der understøtter .DB eller selv konvertere/exportere til .csv for derefter at uploade. (Håber stadig på det bliver lavet om fra producentens side)

Til PMU'en følger et monitorerings tool med AS-Control som ligner noget skolebørn har bikset sammen til et projekt, men det virker....

Så alt i alt, er der efter hvad jeg kan se gode muligheder, det er bare ikke færdigudvilket og gennem tænk, når det kommer til online logging.
Jeg roder videre, og ser hvad jeg kan finde ud af, skal nok vende tilbage hvis jeg får mere information.
(får også ny firmware til PMU idag samt ny version af AS-Control.)

peterj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 aug 2012 11:11

Eversolar Solar Eye

Indlæg af peterj » 14 sep 2012 10:36

Henrik "Solmøller på SolcelleDebat.dk" har fået tilrettet et perl-script der kører under Linux på Raspberry Pi dims (koster ca. 300kr) med USB->RS422 konverter til ca. 200 kr. Den kan uploade til blandt andet pvoutput.org.

Jeg er med om nogle få dage, idet jeg har det samme setup, men mangler lige en lille fejlrettelse i scriptet. Derefter kan vi nok lave en opskrift på, hvordan man kan få det op at køre.

Vi mangler så også en måde at hente fra 2 invertere på en gang, men en anden bruger har foreslået at bruge 2 USB->RS422 konvertere og køre 2 scripts på hver sin seriel port, og så lave et team på pvoutput.org.

Det må dog kunne laves lidt smartere, da de burde kunne være på bussen på en gang og de har hvert deres serienummer.

Mvh Peter

pcmalle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 12 jul 2007 19:14
Mit fyr: Twin Heat M20 m. relæstyring.
Areal: 240
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 8-9 ton
Geografisk sted: St. Darum

Eversolar Solar Eye

Indlæg af pcmalle » 14 sep 2012 10:43

Det lyder meget spændende :)

Jeg er meget interesseret i detaljer omkring, hvordan det skal sættes op.
Ved du noget om, hvilken USB -> RS425 konverter der kan bruges?

Er det evt. muligt at få scriptet?

/Matthias

peterj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 aug 2012 11:11

Eversolar Solar Eye

Indlæg af peterj » 14 sep 2012 20:51

Vi er lige ved at finde ud af de sidste detaljer inden der er et helt robust setup.

Men jeg fik også lige hul igennem mit idag, se f.eks. på:
http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=13463

Data fra og med 14/9 er automatisk uploaded. Det var ikke så meget idag.

Vi bruger en USB->RS422 konverter fra EasySync.

De findes også fra Farnell til omkring 200kr. Kablet er lavet af FTDI som laver chippen.
Se f.eks.: http://www.easysync-ltd.com/category/13 ... ables.html

Mvh Peter

Allan1575
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Modtaget likes: 9 gange

Eversolar Solar Eye

Indlæg af Allan1575 » 19 nov 2012 18:59

peterj skrev:Vi er lige ved at finde ud af de sidste detaljer inden der er et helt robust setup.

Men jeg fik også lige hul igennem mit idag, se f.eks. på:
http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=13463

Data fra og med 14/9 er automatisk uploaded. Det var ikke så meget idag.

Vi bruger en USB->RS422 konverter fra EasySync.

De findes også fra Farnell til omkring 200kr. Kablet er lavet af FTDI som laver chippen.
Se f.eks.: http://www.easysync-ltd.com/category/13 ... ables.html

Mvh Peter
Er det kommet op og køre?


Besvar