Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

HPFI type B relæ

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
dannidines

HPFI type B relæ

Indlæg af dannidines » 20 aug 2012 07:55

hej på forum,

jeg var, for nyeligt, til solcelle info møde i Bauhaus (meget fornøjeligt med et "se hvad vores sæt" kan bedre end andre subjektivt sælger/konsulent foredrag)

men har blev det fremhævet, at deres 6kw anlæg krævede et HPFI type B relæ, mens deres mindre anlæg ikke gjorde.. hva da?!


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

HPFI type B relæ

Indlæg af hensan » 20 aug 2012 09:23

Om anlæget kvæver et type B eller et normalt HPFI relæ er afhængig af hvor stor DC lækstrøm anlæget kan genere.

Hvis inverteren er opbygget således at der ikke kan forkomme DC lækstrømme over et bestemt niveau er det ikke påkrævet med et HPFI type B relæ.

Fx er det ikke brug for B type relæ for invetere med transformatorer.

Danfoss TLX er en af de invertere der kræver HPFI relæ type B

dannidines

HPFI type B relæ

Indlæg af dannidines » 20 aug 2012 19:04

hensan » 20 Aug 2012, 09:23 skrev:Om anlæget kvæver et type B eller et normalt HPFI relæ er afhængig af hvor stor DC lækstrøm anlæget kan genere.

Hvis inverteren er opbygget således at der ikke kan forkomme DC lækstrømme over et bestemt niveau er det ikke påkrævet med et HPFI type B relæ.

Fx er det ikke brug for B type relæ for invetere med transformatorer.

Danfoss TLX er en af de invertere der kræver HPFI relæ type B
OK... hensan, indledningsvis, tak for din besvarelse, og en ganske fin af slagsen;-)

men... så genereres der nyt lille ? i mit simple sind.. jeg køber, f.eks. et solcelle anlæg på 3 kw som ikke kræver HPFI type B relæ til inverteren. senere udvider jeg med et sæt mere, altså 2 x 3 kw = 6 kw ialt.. begge inverter samme mærke/type, nu bare 6 kw ialt.. skal der så stadig ikke et type B relæ til?! grunden til jeg spørger er, at jeg aner krands om el.. :-D

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

HPFI type B relæ

Indlæg af hensan » 20 aug 2012 20:00

Jeg fandt en skrivelse fra Danfoss der forklarer om kravet for relæet. Grænsen for lælstrømme er 30 mA

For dit andet spørgsmål om der findes 3kw invertere der har sikring for en max lækstrøm på op til fx 20 mA og derfor teoretisk kan komme op på 40 mA ved 2 invertere må jeg blive dig svar skyldig.

Foruden hvordan fabrikanten har sikret sine invertere for lækstrømme må jeg formode at der også kommer noget om om samtidig faktor i spil.
Vedhæftede filer
Danfoss skrivelse Type B.pdf
(823.92 KiB) Downloadet 230 gange


Besvar