EkoHeat 900 - Dårlig start

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Andreasbox

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Andreasbox »

Så lave temp. har jeg aldrig haft min nede på selv med alle stænger i.

Den tabel der linkes til kan jeg ikke helt få til at stemme overens med den virkningsgrad der er på eko 900,men uanset hvad ser det ud til at hæver man sin røggastemp. med 40 grader så koster det ikke mere end 2 % virkningsgrad, og det er jo til at leve med.

Er der nogen der har før og efter temp. f.eks med alle stænger i kontra allesammen ude ?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Ulrik »

Andreasbox » 15 Aug 2012, 17:34 skrev:Så lave temp. har jeg aldrig haft min nede på selv med alle stænger i.

Den tabel der linkes til kan jeg ikke helt få til at stemme overens med den virkningsgrad der er på eko 900,men uanset hvad ser det ud til at hæver man sin røggastemp. med 40 grader så koster det ikke mere end 2 % virkningsgrad, og det er jo til at leve med.

Er der nogen der har før og efter temp. f.eks med alle stænger i kontra allesammen ude ?
Hvad er det ved virkningsgraden du ikke kan få til at passe?
Det er hos DTI anlægget er testet så du kan roligt regne med at de tal der opgives der er de rigtige.

Men man skal huske på at der testes under optimale forhold som ikke kan genskabes hjemme.
Derfor vil der være forskel i tallene.
MvH Ulrik©
Andreasbox

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Andreasbox »

Sorry.. Det var det regneark "hensan" linkede til jeg ikke helt kunne få til at passe
Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af MartinLau »

Jeg har ikke prøvet at sætte stængerne i for nylig. Jeg kan ikke rigtig tåle lavere røgtemp end jeg har nu.
Men med den tidligere opsætning, da var der ca. 15 gr forskel på 4 af 6 turbulatorer i og 0 af 6 turbulatorer i.

Jeg ligger omkring 75gr i lavlast.
Hvis jeg giver røgsugeren fuld spade, så ligger den omkring 110gr (muligvis 120gr eller højere hvis den kører længe nok).

Afhængigt af hvad du har indstillet røgsugeren til, så kan du nok sænke temperaturen ved at sænke hastigheden på røgsugeren.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!
Andreasbox

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Andreasbox »

Jeg skal faktisk ha hævet min røg temp.

Ekopower mener jeg har et dårligt træk i min skorsten.

Det kunne det også tyde på, men der er bare flere mærkelige ting. Jeg blev også anbefalet at fjerne TS eller flytte den.

Jeg har så i 3 dage nu forsøgt at køre med TS stoppet til. Det hjælper en del på buldren, men jeg har svært ved at få luxen op.
Det hjælper også rigtig meget på lugten i bryggerset, men det er som om at når den begyndte at buldre lidt, så kommer der en kraftig røglugt. normalt lugter det lidt under hele step op fasen, men her er det en kraftig lugt men så kun når den buldre. Jeg fandt ud af at det kom fra rense lemmen på røgrøret (der er ingen pakning i).
Jeg fik smidt noget omkring til at holde tæt så den var klar til næste optænding, men røglugten kom stadig. Det tyder på at når ts er stoppet til, og den begynder at buldre, så finder den alle de steder den kan og smider røg ud der. Jeg har så fundet ud af at der ikke er pakning mellem: Renselem og rørgrør, røgrør og muffe i vægen, røgrør og kedel. det hele er skubbet sammen, er det ok ?

Det mærkelige er så:

Ved at stoppe TS til og alle de huller jeg kan finde, så er det som om den har svære ved at lave et ordentlig bål (høje LUX)
Men der er mindre buldren
stadig røglugt bare meget kortere tid,men kraftigere lugt - der er åbenbart stadig et sted det kan snige sig ud som jeg ikke kan finde.

Det virker som om den ikke rigtig kan komme af med røgen siden den skyder det ud af alle revner, men det undre mig når jeg har stoppet TS til og alle de andre steder hvor den kan trække falsk luft ind.

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af MartinLau »

Jeg flyttede min TS. Det hjalp en del. Lugt af røg eller bare varmt træ?

Tag fotocellen ud når den begynder at steppe op. Så kig på flammen. Også mens den bare brænder. Fotocellen skal kunne se ilden.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!
mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af mrjyden »

hvis man fjerner stænger i kedlen vil røg temp stige men i dette tilfælde vil det vel også påvirke virknings grader også eller hvad
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af thoken »

mrjyden » 19 Aug 2012, 18:47 skrev:hvis man fjerner stænger i kedlen vil røg temp stige men i dette tilfælde vil det vel også påvirke virknings grader også eller hvad

Hej!
Ja virkningsgraden bliver lavere hvis røgtemperaturen er høj.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af mrjyden »

hvis det nu er folk skorsten der er fejl på ikke træk nok skal man så til og købe suger med mpa måler i røret så der kommer et jævn træk for at en ekoheart kan køre optimalt eller hvad sker der lige med dem.

det lyder til der er nogle der går og døjer lidt med dem men der er også mange der køre godt så det er da lidt træls med de børne sygdomme men det er jo nyt produkt så mon ikke de får rette op på det engang
Brugeravatar
Jrm2
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10 apr 2012 18:32
Mit fyr: Ekoheat 2500 og 6kw solceller
Areal: 227+200 garage
Brændsel: Barlinek piller
Fremviser gerne i postnummer: 5400
Dagligt forbrug: ?
Geografisk sted: Bogense

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Jrm2 »

mrjyden » 19 Aug 2012, 21:49 skrev:hvis det nu er folk skorsten der er fejl på ikke træk nok skal man så til og købe suger med mpa måler i røret så der kommer et jævn træk for at en ekoheart kan køre optimalt eller hvad sker der lige med dem.

det lyder til der er nogle der går og døjer lidt med dem men der er også mange der køre godt så det er da lidt træls med de børne sygdomme men det er jo nyt produkt så mon ikke de får rette op på det engang

Tror nu ikke det er produktet det er galt med men derimod folks forskellige skorsten beliggenhed osv derfor skal fyret også justeres derefter ...
Mvh jrm

Besvar