Schuko stik.

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Trollefar
Stoker V
Stoker V
15
Indlæg: 163
Tilmeldt: 11 jun 2008 21:20
Mit fyr: Scotte på Opop kedel Ver 4.99
Areal: 170 m2+160 l vvb
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: vin 25-30 som 2-3 kg
Årligt forbrug: 5-6 Tons
Geografisk sted: 8860 Ulstrup
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Schuko stik.

Indlæg af Trollefar »

Hej

Ok det må jeg lige have testet i morgen.

Hilsen Jonas

xkfc

Schuko stik.

Indlæg af xkfc »

Trollefar » 17 Aug 2012, 22:28 skrev:Hej

Ok det må jeg lige have testet i morgen.

Hilsen Jonas
Nu må du ikke blive bange hvis HPFI relæet går, det gør det temmeligt sikkert. Nu skriver Kovas at du måler det samme mellem fase-nul som mellem fase og jord, Hvis du gør det så bliver jeg overrasket, og der er højst sansynlig fejl i din installation.
Når du måler mellem fase og nul skulle du måle omkring 230v, hvis du også måler 230v mellem fase og jord, så har du et vanvittigt godt jordspyd, nok i million kroners klassen.
I normale husstande kræves kun 1666ohm ved 50v hvilket normalt er 1 til 2 jordspyd. Der måtte 18m 15mm kobbertråd og en kæmpe lufthammer for at jeg kom ned på 10ohm og værkets nul er teoretisk nul ohm.

Det der sker når du måler til jord er at strømmen løber uden om HPFI som burde detektere dette. Om dit måleinstrument kobler HPFI relæet fra kommer an på måleinstrumentets indre modstand.

Elektrikkeren kan måle det ud for dig, men hvis du er usikker på om dit jordspyd er ok, er det nok billigere at købe et nyt og banke i.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Schuko stik.

Indlæg af lamborg »

ikke helt rigtigt kenneth .. Du måler den samme volt mellem nul-fase og jord-fase for nul er jo jordet i elnettet som du rigtigt skriver. Men det betyder ikke der fejl på din istall for 220v er der men der er ingen amp på. Og når du måler med en fluke vil dit relæ ikke springe fra fordi fluken jo ikke kortslutter nok til at den trækker de 30 mA som det kræver at slå relæet fra. Skal du prøve om dit relæ/jord viker så læg en lus mellem fase og jord på en trebenet forlænger ledning og tænd for kontakten. :-).
Du burde ikke få jordingsproblemer med en alm husstandsjord men skal den være bedre fordi du måske slås med EMC ja så kan du vælge at banke mange spyd oven i hinanden eller lave en stjerne i serie. Men det er meget forskelligt hvor i landet du bor hvad der skal til. Jeg har et stort industrikøkken som kræver 4 ohm . Der er jordspyd banket ned i kældergulvet ned i grundvandet. To styk og så havde trikkeren 4 ohm. Men man kan ikke bare sådan selv måle det med en fluke for den snyder. Det kræver en speciel megger.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
xkfc

Schuko stik.

Indlæg af xkfc »

lamborg » 18 Aug 2012, 23:17 skrev:ikke helt rigtigt kenneth .. Du måler den samme volt mellem nul-fase og jord-fase for nul er jo jordet i elnettet som du rigtigt skriver. Men det betyder ikke der fejl på din istall for 220v er der men der er ingen amp på. Og når du måler med en fluke vil dit relæ ikke springe fra fordi fluken jo ikke kortslutter nok til at den trækker de 30 mA som det kræver at slå relæet fra. Skal du prøve om dit relæ/jord viker så læg en lus mellem fase og jord på en trebenet forlænger ledning og tænd for kontakten. :-).
Du burde ikke få jordingsproblemer med en alm husstandsjord men skal den være bedre fordi du måske slås med EMC ja så kan du vælge at banke mange spyd oven i hinanden eller lave en stjerne i serie. Men det er meget forskelligt hvor i landet du bor hvad der skal til. Jeg har et stort industrikøkken som kræver 4 ohm . Der er jordspyd banket ned i kældergulvet ned i grundvandet. To styk og så havde trikkeren 4 ohm. Men man kan ikke bare sådan selv måle det med en fluke for den snyder. Det kræver en speciel megger.
Som jeg skrev så kommer det an på måleinstrumentets indre modstand om du trækker mere end 30mA ofte udløser HPFI relæet allerede ved 22-24mA. Jo mindre modstand i måleinstrumentet jo rigtigere måler det, har det stor modstand måler man induktion mellem lederne, noget man meget ofte oplever med polsøgeren, den lyser lidt indtil du tænder kontakten, og der kommer fuldt blus på.
Jeg er forbløffet over at du har 4 ohm på 2 jordspyd...Hvor lange er de? Når jeg kommer hjem kan jeg oploade målingen af mit jordspyd det er en der har været ansat i http://www.dandel.dk der har lavet det. Et almindeligt 2m spyd kommer sjældent under 800ohm og med 2 giver det jo 400ohm.
xkfc

Schuko stik.

Indlæg af xkfc »

Att: Lamborg.
Jeg har lige rodet i stærkstrømsbekendgørelsen. Min mening er at industrikøkken er omfattet af 802.11 hvor jeg ikke kan finde kravet om 4ohm dog er 809 Elektrogryder over 6kw undtaget, her er det tilladt at montere nullen direkte på gryden.

Trollefar
Stoker V
Stoker V
15
Indlæg: 163
Tilmeldt: 11 jun 2008 21:20
Mit fyr: Scotte på Opop kedel Ver 4.99
Areal: 170 m2+160 l vvb
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: vin 25-30 som 2-3 kg
Årligt forbrug: 5-6 Tons
Geografisk sted: 8860 Ulstrup
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Schuko stik.

Indlæg af Trollefar »

Så har jeg målt samtlige stikkontakter i hjemmet hvor der er jord stik. alt så ok ud 225 V mellem nul og fase, og 225 mellem Fase og Jord :great: . Mit HPFI slog ikke en eneste gang.

Men fandt ud af mit fyr kun var monteret men et alm. 2 ben stikprop. så må nok hellere få skiftet stikket med et 3 ben stik prop.

Kunne så også ved samme lejlighed konstaterer min Stald/lade ikke har nogen for for jord overhoved.
Så kan vel købe følgende, og hamre i jorden og derefter ringe til elektrikeren for at få det monteret. alle kablerne er blevet skiftet til nogle med jord i bygningen.

http://www.harald-nyborg.dk/p9031/jordspyd-2-20m-galv

http://www.harald-nyborg.dk/p9233/jorddaase-over-jord

Hilsen Jonas
xkfc

Schuko stik.

Indlæg af xkfc »

Så prøv at følge Lamborg's triks med at lave en stikprop med en kortslutning mellem fase og jord, så får du testet HPFI relæet.

Hvis dit HPFI ikke springer fra og tingene er jordet med en god jord så får du ikke stød, men betaler for fejlstrømmen, og det kan blive dyrt.

Her er jeg måske lidt på gyngende grund:
Man må ikke bare have flere jordspyd uden de er forbundet sammen. Sådan har det ihvertifald været. Årsagen var/er at de aldrig vi have samme modstand, og så vil du have potiental forskel.

Årsagen til at du måler det samme kan skyldes at du ikke måler sand RMS. Din jordforbindelse vil aldrig komme ned i nærheden af værkets nul, at lave en 1666ohm jord er nem, en 10ohm er sværd 5ohm er ganske kompliceret og kræver ofte 3 jordspyd mange mange meter ned, en 2 ohms er tæt på umulig at lave de fleste steder i DK. Elværket har enorme kobberplader i jorden og er forbundet til stjernepunktet i generatoreren.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Schuko stik.

Indlæg af lamborg »

Hej gutter.
Min forklaring om min kælder jord er også forenklet. Jeg har tre bundet sammen i en stjerne og den i kælderen er som start 3 m dybere end de andre og mit grundvand ligger kun 20 cm under gulv så jeg har et flydende kældergulv med en brønd og en grundvandspumpe. Ellers sejler kælderen ..
Ved ikke om det er et krav til køkkenet men jeg har to 12 kw ovne så elektrikker pralede bare med at han havde fået 4 ohm. Det men ohm var også bare for at kommr lidt ind på at de der streger som nogen har på deres display ikke nødvendigvis er skræmenen som fejler men også kan være EMC pga for dårlig jording.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar