Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

HJÆLP - COP værdier L/L vs L/V

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

HJÆLP - COP værdier L/L vs L/V

Indlæg af fryseren » 18 aug 2012 12:18

HJÆLP
Jeg kan ikke forstå, som i slet ikke forstå:

Luft/Vand har typiske COP værdier på 3,5-4,5 ved 7c udeluft og 35c afgang til varmt vand.....
Luft/Luft har typiske COP værdier på 3,5-4,5 stykker ved 7c udeluft og 20c afgang til varm indeluft

Ens for begge gælder at COP falder med stigende afgangs temp.


Burde COP på 7->20c L/L ikke være MARKANT højere end 7->35c L/V ????
Den skal jo lave 15c mindre i afgang.!!!!

HVAD FAEN, gør at L/L's COP værdi ikke er på 6-7 stykker, når nu afgangstemp er 15c lavere..?????

Fatter keine.....!

/fryseren


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

HJÆLP - COP værdier L/L vs L/V

Indlæg af Hjemme teori » 18 aug 2012 13:35

På denne link til wikipidia står at det ikke er samme temp. man bruger for L/V og V/V

http://byggewiki.dk/COP-v%C3%A6rdi

"For at kunne sammenligne to varmepumper på COP-værdien skal den være opgivet ved de samme temperaturer.

COP-værdien for luft/vand varmpumper angives normalt ved 7 graders udetemperatur og 45 graders fremløb til varmeanlægget, mens den for vand/vand normalt angives ved 0 graders jordtemperatur og 45 graders fremløb til varmeanlægget."

Så mon ikke der er forskelle på L/L også, den første jeg købte brugte de ihvertfald 2/18gr som sammenligning.
Mvh. Sophus

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

HJÆLP - COP værdier L/L vs L/V

Indlæg af fryseren » 18 aug 2012 20:13

>Hjemme teori.
Du kommer med reel viden, men den svarer ikke på spørgsmålet.

Ens for alle varmepumper er jo at de ved samme udetemp. har en stigende COP ved faldende fremløbstemp..!


Luft/Luft opgives ved 7c ude og 20c inde (Meget lav fremløbstemp)
Luft/Vand opgives ved 7c ude og f.eks 35c inde (Altså en MARKANT højere fremløbstemp, næsten DOBBELT OP)

Altså burde Luft/Luft jo fremstå med en meget HØJ COP i forhold til Luft/Vand.


F.eks på en Luft/Vand falder COP til fra ca, 4,2 (ved 7->35) til 2,78 (ved 7-50)
[ Taget herfra http://q-pro.dk/varmepumpe/varmepumpe-l ... d-7-kw.htm ]

Så er det jeg tænker, hvorfor faen er en Luft/Luft COP ikke et sted mellem 6-8 stykker når fremløb er sølle 20c....

Fatter stadig KEINE.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

HJÆLP - COP værdier L/L vs L/V

Indlæg af Hjemme teori » 18 aug 2012 21:06

Jamen hvis det ikke er specifikt nok og det kan jeg da godt se fra din side.

Men har du flere eksempler med samme detaljeringsgrad som det skema de har sat ind for en No-name luft til vand varmepumpe hos Q-pro.

Jeg tror ikke du skal hænge dig i et skema på en varmepumpe, mod hvad du ellers har set af oplyste COP'er, da de er ud fra en beregnet årsvirkningsgrad. Samtidigt tror jeg ikke kun en L/L varmepumpe kan nøjes med at puste 20 grader varm luft ud hvis den skal holde 20 grader i rummet. Det er jo der vi ser meget høje virkningsgrader på scroll kompressorer ved lav ydelse og lav temperatur.

En panasonic HE9LKE er opgivet til en COP på 5,59 .Men der mangler vi jo det skema for en panasonic for at have sammenligningen, samtidigt med at vi ikke ved hvad L/L pumpen reelt skal lave af varme for at holde feks. 2/20. De 20 opfatter jeg ihvertfald som rumtemperatur og ikke som væske temperatur som det er i L/V eller en V/V.

Så jeg tror du hænger dig for meget i et skema uden at have datagrundlaget for en egentlig sammenligning.
Desuden undrer det mig at de sætter det skema ind uden at komme med en årsvirknings COP som der vist skal være på varmepumper.
Desuden regner man årsnorm ud fra 35/45/55 grader, du kan jo ikke nøjes med 50 grader til varmt vand, så personligt ville jeg ikke købe den pumpe du linker til, når ikke der er en udregnet årnsnorm. Prisen og Data minder for meget om de historier der ellers har været om varmepumper.
Mvh. Sophus

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

HJÆLP - COP værdier L/L vs L/V

Indlæg af fryseren » 18 aug 2012 21:27

Påtænker ikke at købe en pumpe lige nu.
(den jeg refererede til vare bare en hvor jeg netop faldt over at COP værdierne var opgivet ved forskellige ude- og fremløbstemp)


UNDRER mig bare over at COP meget ofte er den samme ved så markante forskelle i fremløbstemp.

Hvis du læser de 20c som rumtemp. Hvor stort er rummet så, og hvor godt er det isoleret? (beklager men den med rumtemp køber jeg ikke)

- OG hvem faen gider sidde i en stue med kun 20c.... hvor det oven i købet trækker fra blæseren...!

Som jeg læster COP data/specs så er der tale om en test ved fuld last, dvs ikke ÅRS virkningerne, som du er inde på.
(har du en link hvor at det er årsvirkningsgrad der fremgår?)

/fryseren


fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

HJÆLP - COP værdier L/L vs L/V

Indlæg af fryseren » 18 aug 2012 21:40

>Hjemme teori

OGSÅ til alle andre:

Fandt lige den officielle svenske test rapport på den Panasonic Luft/luft pumpe du refererede til:
http://www.lmg.nu/fileadmin/PNO_HE9LKE_ ... sultat.pdf

Malmö's data kan nok uden den store religøse holdning sikkert godt benyttes som et godt udgangspunkt for Danmark som helhed.

/fryseren

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

HJÆLP - COP værdier L/L vs L/V

Indlæg af fryseren » 18 aug 2012 21:50

Vigtigste summering fra panasonic testen
Årsnorm omkring Malmö 3,2-3,6 afhængigt af isolering på huset.

/fryseren

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

HJÆLP - COP værdier L/L vs L/V

Indlæg af Hjemme teori » 19 aug 2012 09:02

Så kunne det være sjovt at have samme test fra en Luft til vand for at få sammenligningen.

I testen står faktisk indendørs luft temperatur på 20 grader ved fuld eller dellast og udendørs luft temperatur på 7 grader. For udeunit har begge pumper samme betingelser, men inde hvor de skal aflevere energien i foskellige medier tror jeg altså ikke man kan sammeligne de 2 temperaturer.
Man ser jo også at pumpen yder bedst i dellast(godt isoleret), hvilket jeg tror kommer af at kan køre med lavere fremløbstemperatur.

Det er der jeg tror der kan være den forskel du/vi ikke forstår hvis den reelt er der, jeg tror nemlig ikke det er direkte sammenligneligt.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

HJÆLP - COP værdier L/L vs L/V

Indlæg af Hjemme teori » 19 aug 2012 09:10

fryseren » 18 Aug 2012, 21:27 skrev: Som jeg læster COP data/specs så er der tale om en test ved fuld last, dvs ikke ÅRS virkningerne, som du er inde på.
(har du en link hvor at det er årsvirkningsgrad der fremgår?)

/fryseren
Nej det har jeg ikke, men troede faktisk at det var dem de opgav, men der er jeg blevet klogere, under læsestof i denne tråd.
Kan se at det er som du skrev 7/20 de opgiver og de bestemmer endda selv om de vil opgive det ved dellast eller fuldlast.

Det er sku som når vi sælger elastik i metermål.
Mvh. Sophus


Besvar