Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Købt og bestilt nyt fyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
xkfc

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af xkfc » 17 aug 2012 10:21

Her er lige 2 forslag.

1. har "ægte" vvbprioritering, så vandet bliver meget hurtigt varmt, ulempen er at der ikke er varme i huset samtidig.

2. lukker blot for vvb når denne er oppe i temperatur, dette kan naturligvis også laves med en gammeldavs returventil på vvb. Fordelen er at der altid er varme på huset, og man får glæde af en A-pumpe.
Vedhæftede filer
gas2.jpg


xkfc

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af xkfc » 17 aug 2012 10:23

pille bruger » 17 Aug 2012, 10:09 skrev:

Styringen har to udgange der kan bruges til formålet.
Sættes start + stop temperatur rigtigt til formålet starter gasfyr ikke.
Hvad ville du stille start/stop temperaturene på? for at det ville virke

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af pille bruger » 17 aug 2012 12:27

xkfc » 17 Aug 2012, 10:23 skrev:
Hvad ville du stille start/stop temperaturene på? for at det ville virke
Kig her http://www.nordjysk-bioenergi.dk/downlo ... r/670.html

Lige over stregen midt på siden står der :
Alarm udgang under udgange.

Tænder eller slukker udgangen ved alarm, f.eks. tænd oliefyret, eller en lampe ved alarm.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

xkfc

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af xkfc » 17 aug 2012 13:09

pille bruger » 17 Aug 2012, 12:27 skrev:
Kig her http://www.nordjysk-bioenergi.dk/downlo ... r/670.html

Lige over stregen midt på siden står der :
Alarm udgang under udgange.

Tænder eller slukker udgangen ved alarm, f.eks. tænd oliefyret, eller en lampe ved alarm.
Hvis man har en chip 6.70 så kan alarm udgangen bruges, smart nok, hvis da bare ikke det er styringen det er galt med. Da min eltænder gik kaput sidst kortsluttede den, og sikringen røg.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af hensan » 17 aug 2012 13:32

Hvis man har en chip 6.70 så kan alarm udgangen bruges, smart nok, hvis da bare ikke det er styringen det er galt med. Da min eltænder gik kaput sidst kortsluttede den, og sikringen røg. -->>

Hvis man bruger det som alarm bør man princibelt lave systemet som fail-safe. Du bør derfor derfor i så tilfælde sætte din alarm udgang op som NC og via fx et relæ aktivere dine ventiler, alarm, oliefyr mm.

På den måde vil pillefyret ved normal drift holde dit alarmrelæ trukket. Ved fejl herunder strømsvigt til dit pillefyr vil forudsage at relæet ikke er trukket mere og din alarm sequens vil blive sat igang.


xkfc

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af xkfc » 17 aug 2012 15:25

hensan » 17 Aug 2012, 13:32 skrev:Hvis man bruger det som alarm bør man princibelt lave systemet som fail-safe. Du bør derfor derfor i så tilfælde sætte din alarm udgang op som NC og via fx et relæ aktivere dine ventiler, alarm, oliefyr mm.

På den måde vil pillefyret ved normal drift holde dit alarmrelæ trukket. Ved fejl herunder strømsvigt til dit pillefyr vil forudsage at relæet ikke er trukket mere og din alarm sequens vil blive sat igang.
Hvad med en nødgenerator, og et UPS anlæg indtil generatoren er i gang :wink: Undskyld, jeg skal nok være sød. Er man teknisk minded skal man nok få det lavet smart. Problemet er hvis der sker noget med finurlighederne!! Generelt er min holdning "keep it simple" så er der mindre der kan gå i stykker.

Og som jeg skrev tidligere, min mening er at det kun er 2. bedste løsning Bennie har valgt, jeg havde personligt sendt gasfyret på pension, gassen er kun 10% billigere end olie, jeg ville ikke kunne samle tankeren til at reparere scotten mens gassen fiser igennem rørene. :lol:

Bennie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 02 aug 2012 00:50
Mit fyr: Scotte 10 KW 6.77
Areal: 110 m2
Brændsel: piller
Geografisk sted: Sydsjælland

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af Bennie » 17 aug 2012 16:50

xkfc » 17 Aug 2012, 10:21 skrev:Her er lige 2 forslag.

1. har "ægte" vvbprioritering, så vandet bliver meget hurtigt varmt, ulempen er at der ikke er varme i huset samtidig.

2. lukker blot for vvb når denne er oppe i temperatur, dette kan naturligvis også laves med en gammeldavs returventil på vvb. Fordelen er at der altid er varme på huset, og man får glæde af en A-pumpe.
Tak for tegningerne :)

Hvordan kan det være at du sætter 3-vejsventilen på varme retur ? eller er det lige meget om den sidder på frem eller retur ?

Da jeg som skrevet slukker og lukker for vandet til gasfyret, skal der så ikke kuglehaner på både frem og retur til gasfyret, eller er det nok at sætte en på enten frem eller retur, så kredsen er brudt ?

Vh Bennie

xkfc

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af xkfc » 17 aug 2012 17:35

Bennie » 17 Aug 2012, 16:50 skrev:
Tak for tegningerne :)

Hvordan kan det være at du sætter 3-vejsventilen på varme retur ? eller er det lige meget om den sidder på frem eller retur ?

Da jeg som skrevet slukker og lukker for vandet til gasfyret, skal der så ikke kuglehaner på både frem og retur til gasfyret, eller er det nok at sætte en på enten frem eller retur, så kredsen er brudt ?

Vh Bennie
Det har ingen betydning om det er på frem eller retur at ventilen sidder. Hvis en 3 vejs ventil er dyr kan man bare sætte en ventil ved begge kedler, og så bare åbne den ene og lukke den anden. :P
Du må ikke lukke for både frem og retur, så skal der 2 ekspantionsbeholdere og to sikkerhedsventiler til.

Bennie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 02 aug 2012 00:50
Mit fyr: Scotte 10 KW 6.77
Areal: 110 m2
Brændsel: piller
Geografisk sted: Sydsjælland

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af Bennie » 04 okt 2012 17:58

Hej

Jeg er nu nået dertil, hvor jeg skal have tilsluttet de sidste slanger i mit teknikskab, nu er det så at jeg kommer til at tænke at !

Jeg har valgt at beholde mit gasfyr som backup, hvis der skulle komme et nedbrud på Scotten, men da pillefyret står i mit værksted og det skulle holde op med at virke en rigtig kold vinterdag, så stopper vandpumpen også og så er det jeg bliver nervøs for at mine rør ud til værkstedet springer, da jeg jo laver det så der bliver lukket af, med haner, for ikke at få for meget spild varme.

Nu er mit spørgsmål, kan jeg ikke lave det sådan, så jeg kan sætte vandpumpen til at kører hele tiden ude i værkstedet, med en sløjfe på så der bliver cirkulation ( se vedlagt billede )

Jeg havde tænkt mig at lave et stik på ledningen fra vandpumpe til dobbelt overkogningssikringen, så man kunne adskille ledningen og sætte den til direkte 220 v.

Eller er der en bedre måde ? det skal siges at alle kuglehanerne kommer til at sidde i skabet, inde i huset.

Vh Bennie
Vedhæftede filer
Kopi af 2012-10-02 16.26.25-1.jpg

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af pille bruger » 04 okt 2012 18:01

Bennie » 04 Oct 2012, 17:58 skrev:Hej

Jeg er nu nået dertil, hvor jeg skal have tilsluttet de sidste slanger i mit teknikskab, nu er det så at jeg kommer til at tænke at !

Jeg har valgt at beholde mit gasfyr som backup, hvis der skulle komme et nedbrud på Scotten, men da pillefyret står i mit værksted og det skulle holde op med at virke en rigtig kold vinterdag, så stopper vandpumpen også og så er det jeg bliver nervøs for at mine rør ud til værkstedet springer, da jeg jo laver det så der bliver lukket af, med haner, for ikke at få for meget spild varme.

Nu er mit spørgsmål, kan jeg ikke lave det sådan, så jeg kan sætte vandpumpen til at kører hele tiden ude i værkstedet, med en sløjfe på så der bliver cirkulation ( se vedlagt billede )

Jeg havde tænkt mig at lave et stik på ledningen fra vandpumpe til dobbelt overkogningssikringen, så man kunne adskille ledningen og sætte den til direkte 220 v.

Eller er der en bedre måde ? det skal siges at alle kuglehanerne kommer til at sidde i skabet, inde i huset.

Vh Bennie
Jo, men så fryser kedlen jo.
Med risiko for at den revner.
Tror du skal beholde cirkulation på hele tiden.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar