Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Købt og bestilt nyt fyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
xkfc

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af xkfc » 16 aug 2012 22:30

knaldhatte » 16 Aug 2012, 21:51 skrev:Hvis den slår over på Gas fyr og du kun har en ventil. Så vil han jo spilde varme ved varme pillefyret op. Det var det han ville undgå.
Det er nok en trevejs ventil der tænkes på, så er en rigeligt til at skifte mellem de to fyr, men jeg tvivler på at scottens udgang kan styre ventilen.


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af Zarge » 16 aug 2012 23:24

Vil også sige at det er klogest at nøjes med 1 tre vejs ventil, som sender eks returen til enten det ene eller det andet fyr, med cirkulation til det andet fyr afbrudt, så må det var begrænset hvad varme der fiser den vej, og så afbryder du heller ikke forbindelsen til ekspansion, hvis nu der skulle ske noget så fyret starter op ved en fejl... MEN det kræver dog at gas fyret startes af en extern termostat, da fyret jo gerne skulle blive koldt, uden at starte af en grund;-)

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af hensan » 16 aug 2012 23:36

Hvorfor lave det mere kompliceret end nødvendigt.

Dit pille fyr er driftstabilt og bør ikke bryde ned i tide og utide. Samtidig kan du få dit pillefyr via stokekontrol til at sende dig en e-mail eller SMS ved driftproblemer.

Hvis du vil bibeholde dit gasfyr som back-up ville jeg bare montere et par manuelle ventiler som du selv kunne stille hvis nødvendigt. Du kan så ved ferie i længere tid hvor du ikke er hjemme til at fylde piller på slå over til gasdrift og ellers køre pille drift i det daglige.

Jeg ville anse det som lidt "overkill" at lave et automatisk system / flere magnet ventiler for at få gasfyret til at fungere som automatisk backup i betragtning af hvor sjældent du skal bruge auto funktionen.

Billedet med at du heller ikke har ekstra motorer til din bil er efter min mening ikke helt hen i vejret,

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af Emborg41 » 17 aug 2012 06:51

Hej

Da jeg fik pillefyr for lidt over fire år siden lavede jeg backup med en trevejs ventil til oliefyret. Det virker udemærket men bruges aldrig. Oliefyret har kun haft et par få starter hvor jeg har glemt at påfylde piller.

Skulle jeg lave en ny installation blev backup muligheden ikke medtaget.

Peter

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af Tom_AT » 17 aug 2012 07:04

Jeg må indrømme, jeg kan slet ikke se nogen ide i at man vil have gasfyr på som backup. Ganske fin sammenligning, det med ekstra motorer i en bil. Det har man jo heller ikke :-)


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af pille bruger » 17 aug 2012 07:26

xkfc » 16 Aug 2012, 22:25 skrev:Problemet er slet ikke at få det sat sammen, det skal nok lykkedes. I serie med spildenergi til følge, eller parallel med ventil. I begge tilfælde kan man dog ikke bruge Sommerdrift, timere,cirkulationspumpe, VVB styring... og start/stop... alt det der gør Scotten så smart og økonomisk.

Ekstra piller, dyr rørføring, faste afgifter til gassen(er eftersyn ikke obligatorisk?) kompliceret styring... betænkningerne er mange, og efter min mening overflødelige til den stabile Scotte. Man skal dælme have en dårlig bil for at have en ekstra motor med.
Når 3 vejs ventilen sættes til på pumpe udgangen kan styringen fint aktivere ventilen.
Pumpen starter jo også når fyret er i drift.
Så jo styringen kan styre denne funktion.
Men som det er fremme i denne tråd, så er det lidt over kill med backup,
men er det et ønske fra bruger, er det en mulighed der kan efterkommes.
Dermed har man stadig alle funktioner i styringen til rådighed.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Bennie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 02 aug 2012 00:50
Mit fyr: Scotte 10 KW 6.77
Areal: 110 m2
Brændsel: piller
Geografisk sted: Sydsjælland

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af Bennie » 17 aug 2012 09:21

Efter alle de gode svar, med forskellige muligheder, der er kommet op, har jeg bestemt mig for at separere de 2 fyr med kuglehaner.

Den strømførende ledning til gasfyret, bliver kortet op med strips, så den ikke kan nå stikkontakten, og så bliver der sat en seddel på, at hvis den tilsluttes, skal Scotten være slukket og hanerne fra gasfyret skal åbnes.

Det kommer til at passe med at der sidder en sikkerhedsventil på begge kredse, men er der nogle der hurtigt kan lave en skitse, bare en håndtegnet, så man bedre kan få overblikket på rørføringer ?

Vh Bennie

xkfc

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af xkfc » 17 aug 2012 09:43

pille bruger » 17 Aug 2012, 07:26 skrev:
Når 3 vejs ventilen sættes til på pumpe udgangen kan styringen fint aktivere ventilen.
Pumpen starter jo også når fyret er i drift.
Så jo styringen kan styre denne funktion.
Men som det er fremme i denne tråd, så er det lidt over kill med backup,
men er det et ønske fra bruger, er det en mulighed der kan efterkommes.
Dermed har man stadig alle funktioner i styringen til rådighed.
Ganske vist kan ventilen kobles til styringen, men du ville skulle køre ventilen som pumpe, så skifter den når pillefyret standser, men hvad nu hvis pillefyret skal standse, bare fordi vandet er varmt i vvb, og der ikke aftages varme. Så starter gasfyret, så det er æv.

xkfc

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af xkfc » 17 aug 2012 10:03

Bennie » 17 Aug 2012, 09:21 skrev:Efter alle de gode svar, med forskellige muligheder, der er kommet op, har jeg bestemt mig for at separere de 2 fyr med kuglehaner.

Den strømførende ledning til gasfyret, bliver kortet op med strips, så den ikke kan nå stikkontakten, og så bliver der sat en seddel på, at hvis den tilsluttes, skal Scotten være slukket og hanerne fra gasfyret skal åbnes.

Det kommer til at passe med at der sidder en sikkerhedsventil på begge kredse, men er der nogle der hurtigt kan lave en skitse, bare en håndtegnet, så man bedre kan få overblikket på rørføringer ?

Vh Bennie
Hej Bennie
Du har efter min mening valgt den 2. bedste løsning :great: ikke for meget mekanik.
Du skal kun have en 3vejs ventil, og så skal du kun have en sikkerhedsventil samt 1 ekspantionsbeholder.
Hvis gaskedlen også kræver varmt retur flyttes føleren.
Vedhæftede filer
gas.jpg

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Købt og bestilt nyt fyr

Indlæg af pille bruger » 17 aug 2012 10:09

xkfc » 17 Aug 2012, 09:43 skrev: Ganske vist kan ventilen kobles til styringen, men du ville skulle køre ventilen som pumpe, så skifter den når pillefyret standser, men hvad nu hvis pillefyret skal standse, bare fordi vandet er varmt i vvb, og der ikke aftages varme. Så starter gasfyret, så det er æv.

Styringen har to udgange der kan bruges til formålet.
Sættes start + stop temperatur rigtigt til formålet starter gasfyr ikke.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar