Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gravearm til 3-punktsophæng

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af EKP » 16 aug 2012 23:14

Hejsa.

Jeg har en del gravearbejde på gården jeg skal have lavet. Opgravning af en olietank, etablering af flere faskiner og tilhørende rør, udvidelse af gårdsplads og måske grave en bette sø/vandhul.

Det koster jo spidsen af en jetjager at leje entreprenørmaskiner så jeg overvejede egentlig at købe en gammel rendegraver og efterfølgende sælge den igen. Jeg er bare lidt bange for at købe katten i sækken eller være uheldig at maskinen bryder ned. Det bliver jo meget hurtigt dyrt at få rep. sådan en gammel bandit og 50.000-70.000 kr. er en del at smide ud af vinduet.

Jeg overvejer derfor en gravearm til min traktor. Den kan købes ny for 25.000 og risikoen for defekter tror jeg er betydelig mindre. Hvordan tror i sådan en er at arbejde med? Jeg har ikke erfaring med andet end traktor med læsser.

http://www.dba.dk/gravearm-onj-minigrav ... -85246443/

V.h. Emil


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af leo-pol » 17 aug 2012 01:40

husk lige at den er +moms...... :@)

jeg gik med samme tanker på et tidspunkt og endte med at købe en mini-gravemaskine (peljob EB12 med førehus) og det er jeg stadig glad for at jeg gjorde...
den har snart gravet alt her på gården og pt som den største opgave er den igang med at lave en bred markvej.... okay.... den er nok lige i underkanten til den opgave men det tager jo bare lidt længere tid.....
og den fjerner hurtigere en 1m3 en man lige tror selv om den er lille...
jeg har både gravet gulv inde i huset og i den ene længe.... hele min store terresse og tonsvis af kæmpe huller hist og pist....
men okay en lille sø er nok lige i overkanten til den hvis man ikke lige skal bruge hele sommeren på hullet....
jeg har til dagligt adgang til en rendegraver og den er da også en dejlig en... men den har mange begrænsninger pga. størelsen selv om man ikke lige tænker over det....
det jeg ville frem til ar at man skal passe på at man ikke lige vælger en lidt for stor graver en man har behov for....
når min minigraver er afgået ved døden er det helt sikkert en på samme størelse jeg går efter......

gravearmen til 3-punkt ser sku ellers meget fin ud...... jeg tror bare helt sikkert at man bliver træt af at skal ind i førehuset på traktoren for lige at rykke den en halv meter baglæns....
mvh leo-pol



ps...... og så tror jeg nok heller ikke at den gravearm er løsningen til udgravning af en lille sø hvis det skal være meget større en et stort badebassing.....

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af Landlyst » 17 aug 2012 15:34

Er helt enig med Leo-pol!

LAD VÆRE, du bliver så træt af den løsning...

Og du ka altså leje rigtigt meget graver for 25k... Og så ka du jo selv vælge størrelsen til opgaven.. Hvis du vil ha noget i størrelse med en rendegraver skal du gøre op med dig selv om du vil grave eller læsse/doze? Er det "kun" til at grave så er det minigraver(vægt efter opgaven) Skal du doze meget så skal du enten op i en ret stor rendegraver eller ged... Eller også en minilæsser på bånd ("ofte kaldet bobcat")

Jeg har lavet faskiner og gravet olietanke op med en schaff 13'er og når man ka alle "cowboy"tricksene, så kommer du meget langt med sådan en størrelse.. Men lige meget hvilken maskine du kigger på brugt, så skal du dælme ha kendskab til hydrauliken så du ikke køber katten i sækken...

Men hvor meget er det lige du reelt skal lave? Er det flere meter i jorden ? Hvor store faskiner? Hvor meget gårdsplads? Hvor stor evt. sø?

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af EKP » 17 aug 2012 21:31

Landlyst » 17 Aug 2012, 15:34 skrev:Er helt enig med Leo-pol!

LAD VÆRE, du bliver så træt af den løsning...

Og du ka altså leje rigtigt meget graver for 25k... Og så ka du jo selv vælge størrelsen til opgaven.. Hvis du vil ha noget i størrelse med en rendegraver skal du gøre op med dig selv om du vil grave eller læsse/doze? Er det "kun" til at grave så er det minigraver(vægt efter opgaven) Skal du doze meget så skal du enten op i en ret stor rendegraver eller ged... Eller også en minilæsser på bånd ("ofte kaldet bobcat")

Jeg har lavet faskiner og gravet olietanke op med en schaff 13'er og når man ka alle "cowboy"tricksene, så kommer du meget langt med sådan en størrelse.. Men lige meget hvilken maskine du kigger på brugt, så skal du dælme ha kendskab til hydrauliken så du ikke køber katten i sækken...

Men hvor meget er det lige du reelt skal lave? Er det flere meter i jorden ? Hvor store faskiner? Hvor meget gårdsplads? Hvor stor evt. sø?
Takker for jeres vurderinger - jeg er helt novice på dette område.

- Det drejer sig om faskiner og rør til afvanding af ca. 900 m2 tagflade. Vil gætte det skal fordeles over 4 faskiner.

- Det drejer sig om opgravning af en gammel dieseltank på 2500 liter vil jeg gætte på

- Opgravning af gammel septictank og tilhørende brønd

- Nedgravning af ny 3-kammertank

- Sø på 300 m2

- Udvidelse af gårdsplads med omkring 40 m2 (lille skrænt der skal graves ind i)

Jeg kan godt se at det nok er mest rentabelt at anskaffe en minigraver selv til de forskellige opgaver og få en entreprenør til at grave søen. Opgaverne er for forskellige til at én maskine kan gøre det hele. Ved godt at det kræver en del kendskab til hydraulik så jeg vil skulle have fat i en af mine kammerater.

V.h. Emil

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af Landlyst » 17 aug 2012 21:46

EKP » 17 Aug 2012, 21:31 skrev:
Takker for jeres vurderinger - jeg er helt novice på dette område.

Har vi alle været en gang... icon_cheesygrin.gif

- Det drejer sig om faskiner og rør til afvanding af ca. 900 m2 tagflade. Vil gætte det skal fordeles over 4 faskiner.

Årh ikke mere... det er 1, max 2 dage med en 1800kg minigraver... :great: Afhænig af hvor langt det skal væk...

- Det drejer sig om opgravning af en gammel dieseltank på 2500 liter vil jeg gætte på

det tager et par timer med en 1800kg icon_cheesygrin.gif

- Opgravning af gammel septictank og tilhørende brønd

Det tager heller ikke mere end et par timer... Også med en 1800kg :great:

- Nedgravning af ny 3-kammertank

Samme hul som den gamle? Heller ikke mere end et par timer... Det vil sige udskiftning på en dag...

- Sø på 300 m2

Der kommer det lidt an på hvad det er for et område? dybde? grundvandsstand? Hvor skal jorden hen?

- Udvidelse af gårdsplads med omkring 40 m2 (lille skrænt der skal graves ind i)

Det ka du også let klare med en en 1800kg :great:

Jeg kan godt se at det nok er mest rentabelt at anskaffe en minigraver selv til de forskellige opgaver og få en entreprenør til at grave søen. Opgaverne er for forskellige til at én maskine kan gøre det hele. Ved godt at det kræver en del kendskab til hydraulik så jeg vil skulle have fat i en af mine kammerater.

Nej hvis ikke du skal bruge den til andet end det så lej en...! Men til søen kommer det meget an på hvad det er for forhold... For er det blød bund så vil jeg ikke anbefale at du lejer en og køre du selv hvis ikke du har erfaring med det, for du ka hurtigt sætte den til så... Og så bliver det dyrt... :oops:
V.h. Emil


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af EKP » 17 aug 2012 23:24

Det tager jo ikke lang tid at grave et hul - det er mest de ting der skal fyldes i dem der tager tid at få etableret :-)

Derfor vil projekterne ikke kunne fyres af på én dag men vil strække sig over lang tid...og så render det stærkt når man skal betale 1.500-2.000 kr. per gang. Jeg tænkte også at hvis man selv havde en minigraver så dukkede der nok hurtigt flere projekter op som man ellers ikke havde tænkt sig at lave lige med det første. Kunne godt tænke mig at få isoleret ved soklen rundt om stuehuset, lavet noget terrasse mv. i haven, få oprenset en bæk osv....der er jo massere af projekter at give sig i kast med :great:

Det er måske meget risikabelt at købe en brugt gravemaskine eller minigraver? Har en kammerat der har arbejdet med at rep. hydrauliker i flere år (et firma med speciale i dette) så jeg kommer jo ikke til at stå som uvidende amatør i en købssituation.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af Landlyst » 18 aug 2012 08:14

EKP » 17 Aug 2012, 23:24 skrev:
Det tager jo ikke lang tid at grave et hul - det er mest de ting der skal fyldes i dem der tager tid at få etableret :-)

Derfor vil projekterne ikke kunne fyres af på én dag men vil strække sig over lang tid...og så render det stærkt når man skal betale 1.500-2.000 kr. per gang. Jeg tænkte også at hvis man selv havde en minigraver så dukkede der nok hurtigt flere projekter op som man ellers ikke havde tænkt sig at lave lige med det første. Kunne godt tænke mig at få isoleret ved soklen rundt om stuehuset, lavet noget terrasse mv. i haven, få oprenset en bæk osv....der er jo massere af projekter at give sig i kast med :great:

Det er måske meget risikabelt at købe en brugt gravemaskine eller minigraver? Har en kammerat der har arbejdet med at rep. hydrauliker i flere år (et firma med speciale i dette) så jeg kommer jo ikke til at stå som uvidende amatør i en købssituation.
Hmm det minigraver du skal bruge ka du nu leje for under en tudse om dagen.... :shock:

Og de tider jeg der skrev var nu inkl. at smide rør og brønde mm. ned og dække.... Det er det vi ville have sat af da jeg arbejede med den slags... :great:
Men klart er det fordi at du har andre ting også og gerne vil ha noget legetøj, så skal du jo klart købe en.... icon_cheesygrin.gif Men det var jo ikke helt det det lød på først... :D

Hmm om det er farligt kommer jo an på hvad du går efter og om sælger er en bandit... 8) Men tag din kammerat med og køb ikke en du ikke har fået lov at prøve af... Har set maskiner som ser fine ud men som bare ikke ka grave under belastning... :evil:

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af EKP » 18 aug 2012 14:18

Landlyst » 18 Aug 2012, 08:14 skrev:
Hmm det minigraver du skal bruge ka du nu leje for under en tudse om dagen.... :shock:

Og de tider jeg der skrev var nu inkl. at smide rør og brønde mm. ned og dække.... Det er det vi ville have sat af da jeg arbejede med den slags... :great:
Men klart er det fordi at du har andre ting også og gerne vil ha noget legetøj, så skal du jo klart købe en.... icon_cheesygrin.gif Men det var jo ikke helt det det lød på først... :D

Hmm om det er farligt kommer jo an på hvad du går efter og om sælger er en bandit... 8) Men tag din kammerat med og køb ikke en du ikke har fået lov at prøve af... Har set maskiner som ser fine ud men som bare ikke ka grave under belastning... :evil:
Her hvor jeg kommer fra kan man nu ikke helt få dem til de priser - det er muligt der er lokale forskelle. Et af de lokale firmaer har f.eks. en Volvo EC15 minigraver til 1.900 kr i dagleje og jeg skal jo også betale moms så det bliver 2.375 kr. om dagen. Så kommer der lige noget med en maskintrailer eller levering til en plovmand. Jeg ser ikke billigere maskiner i kataloget der passer bedre til mine behov - det er muligt jeg tager fejl:

http://www.nordjysklift.dk/NLKAT2011/index.html#/266/

De helt små en-mands-firmaer lejer som regel kun ud med chauffør. De vil naturligvis ikke have at andre splitter den ad så de bliver arbejdsløse i en periode.

V.h. Emil

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af Landlyst » 19 aug 2012 08:34

EKP » 18 Aug 2012, 14:18 skrev:
Her hvor jeg kommer fra kan man nu ikke helt få dem til de priser - det er muligt der er lokale forskelle. Et af de lokale firmaer har f.eks. en Volvo EC15 minigraver til 1.900 kr i dagleje og jeg skal jo også betale moms så det bliver 2.375 kr. om dagen. Så kommer der lige noget med en maskintrailer eller levering til en plovmand. Jeg ser ikke billigere maskiner i kataloget der passer bedre til mine behov - det er muligt jeg tager fejl:

http://www.nordjysklift.dk/NLKAT2011/index.html#/266/

De helt små en-mands-firmaer lejer som regel kun ud med chauffør. De vil naturligvis ikke have at andre splitter den ad så de bliver arbejdsløse i en periode.

V.h. Emil
Hmm for den pris ka jeg da leje en 8 tons Neuson eller en Hydrema rendegraver med rotortilt..... :great:

Meeeen nu er Nordjysk lift heller ikke ligefrem billige og slet ikke i kataloget.... :x

http://birgerlarsen.dk/brochure2012/Bir ... n2012.html
Min tidliger arbejdsgiver... Og det er ikke gamle slidte maskiner.... Så mon ikke du ka finde det til nogenlunde samme priser også... icon_cheesygrin.gif

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af Landlyst » 19 aug 2012 08:40

Puha sad lige og bladrede lidt i det NL katalog..... :shock: Fork i hel.... så ka jeg skisme godt forstå du synnes det kunne være en fordel at købe... icon_cheesygrin.gif Men det vil skisme undre mig meget at det så er den pris de reelt lejer ud til, for så bliver det dælme dyrt at drive forretning.... 8)


Besvar