Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det dunker ...

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
jungdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30 jul 2011 14:28
Mit fyr: Woody 20kW på OPOP 30kW
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9560

Det dunker ...

Indlæg af jungdal » 15 aug 2012 23:52

Hej

Mit nye Woody20/BlackStar30 anlæg har nu kørt i 3 mdr.

Det funker rigtig fint - omend jeg synes at et ret konstant forbrug på ca 15 kg/døgn næsten uanset vejrlig (koldt forårsvej - varm sommer som yderpunkter) er lidt rigeligt. Nå det burde lidt justeringsindsats og aktivering af trevejsventilen på VVB nok kunne bedre på.

Men jeg undrer mig over en let dunkende lyd fra brænderen ( ca. 2 små "dunk" pr sek.) som især er hørbart ved lavlast.
Dunkene kan også føles ved at lægge hånden på blæserhuset. Smeden mener at det er start og stop af den interene snegl, men det kan jeg ikke få til at passe! Jeg spurgte skorstensfejeren, da han synede anlægget - og hans gæt var som mit, at det kan være en ubalance/skævhed i blæserakslen icon_frown.gif

Nogen der kender til noget lignende - eller har et bud på svaret?


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Det dunker ...

Indlæg af Oldgaard » 16 aug 2012 00:01

Du er sikker på at det ikke er blæseren du kan høre ?
det lyder typisk som en fiskekutter
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

xkfc

Det dunker ...

Indlæg af xkfc » 16 aug 2012 00:36

Ubalance? sådan kunne det måske godt lyde, men så ville det højst sansynligt blive værre når den kørte hurtigt.

Det er helt korrekt at det er blæseren du hører. Den er nemlig pulsstyret, så det er antallet af pulser der bestemmer hastigheden. Jo langsommere blæseren kører jo mere høres det. Så ingen problem der. :great:

Og så til forbruget, for bare at have den mindste ide om 15kg er meget skal der informationer til, du har en 20kw brænder og stor kedel, så kan man jo gætte på at du har stort varme forbrug.

Masser af ting spiller ind, gulvvarme? varme? hvor mange bader dagligt? og til sidst, justering af fyret. Fyret skal justeres indstilles og opsættes i forhold til behovet. Kan man leve med kølige tæer mens man bader kan varmen jo slåes helt fra så der kun laves varmt vand.

Lige efter nytår fik en kammerat en Scotte, de havde sat pausefyring til, så fyret tændte, kørte pause, slukkede, mange gange i døgnet. Jeg fjernede pausefyring, og justerede 10-50-100% og PID derefter kørte det bare 10-100% stille og roligt. For en måned tid siden var jeg forbi igen, nu slukkede fyret en gang imellem men kørte ofte længe på 10%. jeg lukkede shunten, og ganske som jeg frygtede var der så meget spildenergi i shunten at det holdt fyret igang. Nu er lusen i EXT. fjernet og han laver kun varmt vand, forbruget gik fra 11-12 kg/døgn til 2-3kg
Men deres badeværelsesgulv får kun varme når VVB opvarmes.

Der er valg at tage. 8)

jungdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30 jul 2011 14:28
Mit fyr: Woody 20kW på OPOP 30kW
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9560

Det dunker ...

Indlæg af jungdal » 16 aug 2012 00:54

Hej xkfc

Også tak til dig.

Pulsstyring ... aha, det lyder interessant. Det må jeg sætte mig ind i - men rart at vide at det er OK!

Ja der er mange ting at stille på jo - Stuehuset er ca. 225 kvm i 1½ plan og udmærket isoleret. Jeg har ca 135 kvm gulvvarme, hovedparten velisoleret. og Det har helt sikkert en del af skylden, fordi det trods alt kalder på "lidt" varme ind imellem. Vi er 5 der bader, heraf 3 stk teenagepiger :-) - har overvejet en møntautomat ved VVB !

Forklar gerne lidt mere om energitabet på shunten ... Min shunt sidder lige ved fyret og der er i alt mindre end 1 m rør i shunt-kredsen, Jeg har 2 x ca 15 m logstorrør fra fyrrum til stuehuset.

Jeg skal som sagt have sat trevjsventilen til at fungere, og den kan åbenbart styres både fra fyret og af VVB. Jeg ved ikke hvad der er at foretrække.

Jeg synes flammen er rigeligt "livlig" både ved lav og mellemlast, så jeg overvejer at skruen lidt ned for blæseren.

De mange justeringsmuligheder kræver tålmodighed for at man kan afgøre, hvilken effekt de hver idær har.

xkfc

Det dunker ...

Indlæg af xkfc » 16 aug 2012 01:04

Fy for den, 3 stk.... jeg har kun 2, og den ene er lige startet på efterskole, men de par kg. piller jeg sparer opvejer ikke rigtig skolepengene. øv..øv..
De 15kg lyder ikke helt urimeligt, og hvad, hvor mange dage kan man have slukket for varmen? Det skal jo være ulejligheden værd at spare måske 1t piller.
På mhes.dk kan du hente tips, triks og fede fiduser til justeringen. Jeg tror ikke det er ret mange piller du kan spare, men det er ganske sjovt når man bliver grebet af det.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Det dunker ...

Indlæg af pille bruger » 16 aug 2012 06:57

Det er helt rigtigt med den lyd, pga. puls styringen.
Her er en guide til indregulering af forbrænding og shunt http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... C2%A6g.pdf
Der er ikke noget nævneværdigt tab i en shunt,
men en installation med forkert indstillet shunt,
vil hurtigt kunne ødelægge en kedel.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Det dunker ...

Indlæg af hensan » 16 aug 2012 07:25

Jeg syntes 15 kg dagligt forbrug lyder meget højt i sommer perioden - jeg selv skal hen på tidlig vinteren for at komme op på et dagligt forbrug på 15 kg til mine små 200 kvm.

Har du virkelig brug for varme i dine gulve nu eller er det grundlæggende kun dit badeværelses gulv hvor der er brug for lidt komfort varme ?

Prøv at se i viewtopic.php?f=137&t=14831 hvor der diskuteres forskellige måder at køre med fyr på om sommeren.

jungdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30 jul 2011 14:28
Mit fyr: Woody 20kW på OPOP 30kW
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9560

Det dunker ...

Indlæg af jungdal » 16 aug 2012 22:52

Hensan :

Jeg er i hvert fald klar til at prøve at lukke noget mere for gulvvarmen. Det skulle 3-vejs ventilen jo kunne sørge for. Men der er rumfølere på de fleste gulvvarmekredse, så de lukker en stor del af tiden i varmt vejr. Badeværelset kører dogl for sig selv udenom gulvvarmeshunten. Hvad kan kan du vride dit sommerforbrug ned på?

... og tak til jer alle for mange gode tips og henvisninger - der er da noget at gå i gang med ! :-)

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Det dunker ...

Indlæg af hensan » 16 aug 2012 23:25

Mit daglige forbrug er ca 4 kg om sommeren, 10 kg efterår/forår, 15 kg mild vinterdag og 30 kg hård vinterdag. Hvis jeg en sommerdag slukker fyret for fx at lave vedligehold arbejde på anlægget bruger jeg i stedet 10 kwh på el-VVB. Jeg har circulation på det varme brugsvand og åbenbart ikke særligt godt isoleret idet jeg har ca 30 pct mindre forbrug hvis jeg slukker for circulationspumpen.

Foruden VVB har jeg termostaten for mit badeværelses gulv skruet godt op. Når fyret laver varmt vand og føler i VVB finder temperatur høj nok stopper pille tilførsel og 3-vejs ventilen skifter (tilbage) til varmestrengen. Selvom der ikke bliver tilført flere piller og bålet derfor går ud er der stadig varme tilbage i kedel der dermed bliver cirkuleret i mit badeværelses gulv og dermed holder det lunt.

Jeg har sat tidsstyring til VVB fra 06-10 + 16-20. Dette da jeg ikke kan se formålet i at fyret starter op sent om aftenen og kører få minutter kun fordi VVB temp er faldet en grad under set-point - den må vente til vi skal til at bruge varmt badevand om morgenen.

Jeg har monteret trådløs rumtermostat monteret således at fyret det meste af tiden står i "sommer mode" og kun laver varmt vand. Dog kan der være 1-2 gange om mdr hvor den lige startet op for at og sender lidt i radiator kredsen. I praktisk kunne jeg have sparet termostat og monteret en alm fuga kontakt for at sætte fyret i "sommer mode"

peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Det dunker ...

Indlæg af peos » 17 aug 2012 08:05

hensan » 16 Aug 2012, 23:25 skrev:Jeg har monteret trådløs rumtermostat monteret således at fyret det meste af tiden står i "sommer mode" og kun laver varmt vand. Dog kan der være 1-2 gange om mdr hvor den lige startet op for at og sender lidt i radiator kredsen."
Og her tror jeg, at vi har den vigtigste grund til dit lave sommerforbrug. Jeg kører sommerdrift efter udetemperaturen kombineret med urstyring, sådan at fyret stopper, når udetemperaturen når over 18 grader, og starter når udetemperaturen igen kommer under 17 grader.

Det betyder, at vi har varme på huset nogle timer hver morgen og aften her om sommeren. Det er god komfort, men forbruget bliver nemt 10-15 kg pr. dag. Så hvis Jungdals fyr kører døgnet rundt, er et sommerforbrug på 15 kg ikke urimeligt.


Besvar