Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fra olie til ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
shamone
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 07 aug 2012 22:51

Fra olie til ?

Indlæg af shamone » 13 aug 2012 12:42

Hej folkens.
Jeg er ny her.
Idag har vi i vores hus (parcelhus fra 71´på 144 kvm.) et gammelt oliefyr med 100 L kedelunit. Vi bruger omkring 2600 L olie om året eller hvad der i runde tal er 30000 kr.
Fyret står i bryggers.
Jeg overvejer gas hvis der ikke kan findes en brugbar pilleløsning. Lige nu ser mit største problem ud til at være pladsmangel. Der hvor oliefyret står i dag er der kun ca. 65 cm Bredde X 80 cm dybde at gøre godt med... Findes der så små pillefyr til rimelige penge og god kvalitet?
Hvad med rengøring? Det skal jo stå i et bryggers der bruges flittigt til andre ting.
Jeg tænker at man kan stille en tank udenfor og så føre en snegl gennem væggen ind til fyret.
Kan jeg bare smække et pillefyr ind hvor oliefyr står uden at brandsikre i hoved og r_v?
Hvor meget kan jeg egentligt spare ved Piller kontra Gas. ?
på forhånd tak,


calle

Fra olie til ?

Indlæg af calle » 13 aug 2012 13:38

Hej shamone.

Velkommen til dette hyggelige hjørne af cyberspace :)

Jeg har været ude i fyrrummet og måle op. Opopen med Scottebrænder kan ikke være der. Du kan formentlig uden de store problemer få smeden til at lave et overgangsstykke til din gamle kedel, så du kan sætte en Scottebrænder på, hvor det nuværende oliefyr sidder. Hvad er det for en kedel du har ?

Venlig hilsen

shamone
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 07 aug 2012 22:51

Fra olie til ?

Indlæg af shamone » 13 aug 2012 13:44

Hej Calle,
På kedelen står der Esso Unit 100L.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Fra olie til ?

Indlæg af hensan » 13 aug 2012 13:52

Prøv at kigge på et Ekoheat pillefyr. Jeg kan ikke lige finde data men mener det er ca 65 x 65 cm med røgafgang i toppen.

Fyret er delvist selvrensende og lyder fra brugere på forum til at være "renligt" at have i et bryggers.

Som udenforstående så det tidligere ud til at være lidt "problemer" med support fra forhandler ved problemer med (igen som udenforstående) ser det ud til at lysne noget på det sidste.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Fra olie til ?

Indlæg af lamborg » 13 aug 2012 16:43

jow der er også skotte minien men hensan du skal lige huske at de begge har en silo limet på.
MInien er 76 i dybden og 90 i bredden.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Fra olie til ?

Indlæg af MartinLau » 13 aug 2012 19:46

Umiddelbart så passer Biomax16 på de mål og der kan du stille siloen udendørs og bare lave hul i væggen til sneglen.

Jeg har ingen erfaringer med fyret og har hørt både godt og skidt.
Men det er da en mulighed.

De udregninger jeg har set siger, at du kan spare op til 60% i forhold til at fyre med olie og op til 50% i forhold til at fyre med gas. Men så har man også lidt arbejde med at fylde piller på og rense fyret.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

dannidines

Fra olie til ?

Indlæg af dannidines » 13 aug 2012 21:18

shamone » 13 Aug 2012, 12:42 skrev:Hej folkens.
Jeg er ny her.
Idag har vi i vores hus (parcelhus fra 71´på 144 kvm.) et gammelt oliefyr med 100 L kedelunit. Vi bruger omkring 2600 L olie om året eller hvad der i runde tal er 30000 kr.
Fyret står i bryggers.
Jeg overvejer gas hvis der ikke kan findes en brugbar pilleløsning. Lige nu ser mit største problem ud til at være pladsmangel. Der hvor oliefyret står i dag er der kun ca. 65 cm Bredde X 80 cm dybde at gøre godt med... Findes der så små pillefyr til rimelige penge og god kvalitet?
Hvad med rengøring? Det skal jo stå i et bryggers der bruges flittigt til andre ting.
Jeg tænker at man kan stille en tank udenfor og så føre en snegl gennem væggen ind til fyret.
Kan jeg bare smække et pillefyr ind hvor oliefyr står uden at brandsikre i hoved og r_v?
Hvor meget kan jeg egentligt spare ved Piller kontra Gas. ?
på forhånd tak,

et pillefyr i super kvalitet i miiiniiii kedel med mange gode assets er et Hapero.. det koster lidt mere end scotte/ekoheat, men er noget for sig.

jeg sværger til nbe (scotte) men med pladsen er denne måske løsningen:-)

shamone
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 07 aug 2012 22:51

Fra olie til ?

Indlæg af shamone » 13 aug 2012 22:56

Hapero ser lækkert ud men dog ret pebret synes jeg..
Nu har jeg læst lidt herinde og hvis jeg forstår ret skal der være brandsikret og 30 cm mellem fyr og væg ??? er der en venlig sjæl der kan forklare forenklet hvad jeg må og skal ? For hvis jeg skal have 30 cm luft i siderne så får jeg da ikke plads til noget som helst?

Hvor lang en snegl kan man montere imellem beholder og fyr? Hvis jeg skal stille min beholder uden for så skal den gå op i ca. 2.1 meter og derefter ind igennem husmur, derefter vandret ca 2.2 meter og så falde ned mod fyr. Er det muligt?

Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

Fra olie til ?

Indlæg af Paw Nielsen » 14 aug 2012 05:49

Ohøj.
Med hensyn til biomax, så har jeg selv et og er helt igennem tilfreds. Og du kan få snegle i forskellige længder som standardvare. Og mener ikke at afstandskravene er noget videre.
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

calle

Fra olie til ?

Indlæg af calle » 14 aug 2012 07:23

Mon ikke du kan bruge dette link vedr. indretning af dit fyrrum.

http://www.nordjysk-bioenergi.dk/fejlfi ... rum.html#2

Med hensyn til transport af piller fra silo til brænder, så er der flere muligheder. Dog tror jeg, at du får problemer med det vandrette stykke på 2,2 m. Pillerne i mit anlæg bliver transporteret ca. 2 meter ved hjælp af et nedløbsrør, men det har fald på icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen


Besvar