Gammel Twinheat fra 1986

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
MichaelR
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:53
Mit fyr: Ikke udfyldt

Gammel Twinheat fra 1986

Indlæg af MichaelR »

Kære forum
Jeg er faldet over et gammelt Twinstoker fra 1986, det har stået stille de sidste 10-15 år.
Det ligner forgængeren til CPI12, blot med en styreboks på toppen. Ifølge infopladen er det et 18kw stoker/kedel. I modsætning til CPI12 er rensedøren i gavlen af fyret, dog stadig med dobbeldør. Desuden har fyret automatisk askeudtag....

Er det værd at støve af? Er der nogen der har erfaringer. Kan kedelen have taget skade. Er der stor forskel på de gamle modeller og de nye?

Send mig gerne en mail, evt. et telefon nr. hvis du har kendskab til denne stoker.

Venlig hilsen
Michael
reckweg@city.dk

Per b
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 37
Tilmeldt: 20 mar 2007 10:42
Mit fyr: Twin heat CPI12
Areal: 198
Brændsel: Flis
Dagligt forbrug: 165
Årligt forbrug: regner med 50-60m3

Gammel Twinheat

Indlæg af Per b »

Hejsa.
jamen det du kan gøre er at trykprøve kedlen. hvis den kan holde trykket er vandsiden jo godt nok. så kan du jo checke og alt det mekaniske funkerer. altså kigge efter om sneglen kan køre. eventuel fyre op i den og se om de forskellige termostater virker som de skal. hvis ellers vandsiden er fin.
levi

Indlæg af levi »

Hvis den er næsten gratis kan tabet jo ikke være stort.

Dog har en kedel/Stoker med 21 år på bagen ingen værdi længere - hvis anlægget har været i drift, og det lader det jo til det har, så har anlægget stået uden vand på i mange år - desværre er det svært at tømme en kedel helt for vand efter det har været i brug - så vi må nok konkludere at kedlen må have en vis tæring i sig.

Personligt ville jeg ikke røre ved anlægget - men naturligvis hvis prisen er nul eller meget tæt på - så kunne det jo være sjovt hvis det funkede :0)

En trykprøvning viser ikke nødvendigvis hvilken stand kedlen er i, den viser blot om kedlen er utæt lige nu. Men ikke om kedlen er tæt på gennemtæring.

Ring evt. til fabrikanten og spørg om der er nogle områder/Punkter på kedlen du skal være specielt opmærksom på mht. tæring/Slitage.
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B »

Hej
gør som levi forslår ring til twin heat og hør hva det er for en fætter og om der er noget du skal holde øje med.
Hvis den er billig og tæt er det nok værd at finde den frem
hvis kedelen er til at komme til inden i er det jo heller ikke så slemt at svejse i den, jeg har lappet en halm kedel og sat en ny bund i en savsmulds kedel der var brændet op, den er så god som ny idag 8 år efter
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
Brugeravatar
Servteqh
Stoker VI
Stoker VI
16
Indlæg: 229
Tilmeldt: 06 jul 2007 21:29
Mit fyr: Benekov L25 kedel, Bioteqh 15 brænder
Areal: 140
Brændsel: Olie/Træpiller/flis
Dagligt forbrug: 0 Kg i øjeblikket
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Jægerspris

Indlæg af Servteqh »

Hej MichaelR

Hvis du beslutter dig for at ikke bruge den gamle Twin Heat kedel, så vil jeg gerne hjælpe dig af med den.
Vi må kunne finde en fornuftig pris... :shock:
Kender til hvordan Benekov-fyr virker. (Godt)
Bryder sig ikke om mennesker der lyver og stjæler sig til Succes.
Fyret er slukket. Lad os se hvad der kommer op til vinter..???

Brugeravatar
alexjensen
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 sep 2007 21:40
Mit fyr: Twin heat A2 kedel med stoker en 230SR
Areal: 311 m2
Brændsel: træpiller/korn og træ mm
Dagligt forbrug: PT 17-18 kg
Årligt forbrug: ca 5 tons ca 5 mån
Geografisk sted: Tvorup ved skørping

Re: Gammel Twinheat fra 1986

Indlæg af alexjensen »

Hej
Jeg har fået fat i en TwinHeat A2 kedel fra 2001 og en stoker fra 1985. Er det muligt at opgradere stokeren til en med iltstyring? Er der nogen der kender til det? Er der det, så send mig evt. en mail. :great:
Hilsen Alex
Varme dejlig Twinheat A2 variant og stoker fra 1986(ombygget tankfra 232l- 500l) og ny styring TM 3006 med ilt
Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Re: Gammel Twinheat fra 1986

Indlæg af Momme »

Du kan købe en TM3006 den er brugt til twinheat inden de selv fik udviklet er (det er den samme som benekov bruger).
Du kan købe den hos http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=24 de vil have 5125,- for styring med lambdasonde.

Hvis du ved lidt om el og kan bore et par hulder skulle de ikke være det store problem at gøre selv.

hvor i landet er du bor du?
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)
Anonymous

Re: Gammel Twinheat fra 1986

Indlæg af Anonymous »

JUHUUUUUUU,
Endelig en der har et fyr som mit.

Hej Michael,
Jeg har samme type fyr som dig men har ikke fået det sat til endnu, jeg har kun testet det i en primitiv opstilling ude i garagen.
Jeg prøvede at fyre med rent korn af forskellig sort og det kørte bare, selvom det er med den gamle styring.
Så hvis den er tæt så brug den. Og når det er med auto aske. er det da bare toppen. Men hvis du ikke vil bruge den kunne jeg godt være interesseret i den.
Men uanset om du vælger at bruge den eller ej er der en ting jeg håber du kunne hjælpe mig med....har du en manual? og hvor sidder dit typeskilt?

Med Varme Hilsner
Nicolai Kamper
MichaelR
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:53
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: Gammel Twinheat fra 1986

Indlæg af MichaelR »

Hej
Jeg får ikke sat det op, jeg havde det kun på prøve, men jeg ved at det er til salg, så kom med et bud så skal jeg lade det gå videre. Pladen sidder foran på kedlen. Som ejg ser det står det uden fejl, lettere rustent, som pladehjern ny gør når det ikke har været brugt et stykke tid. der er brændt et lille hul i brændkovedet på tørrelse med en femmer. Askeudtrækket er slået fra.
Anonymous

Re: Gammel Twinheat fra 1986

Indlæg af Anonymous »

Hvad med en manual??

Besvar