Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er solcelleanlæg dækket af husforsikringen?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Pillefyren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 02 aug 2012 17:12
Mit fyr: Scotte 16kW - Opop kedel - V7 styring
Areal: 230
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8732
Årligt forbrug: 7

Er solcelleanlæg dækket af husforsikringen?

Indlæg af Pillefyren » 10 aug 2012 10:10

Jeg har lige forespurgt hos mit forsikringsselskab (GF-forsikring), og et solcelleanlæg er dækket af den almindelige husforsikring, og fik følgende svar: "Hvis anlægget er systemgodkendt, er det dækket af husforsikringen".
Jeg har så efterfølgende spurgt ind til, hvad det er for en systemgodkendelse, de henviser til. Deres svar var: "Ved en evt. skade, skal man kunne fremvise dokumentation på, at anlægget er systemgodkendt". Nærmere kom jeg det ikke. :(

Jeg vil jo mene, at alle anlæg, som tilsluttes det offentlige net, jo har en eller anden form for godkendelse, men om det er det de mener?????
Er der nogen her på sitet, som kender til en sådan systemgodkendelse?

mvh
Torben
16KW Scotte, OPOP Kedel, V7 Styring.


Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Er solcelleanlæg dækket af husforsikringen?

Indlæg af Rasmus Jensen » 10 aug 2012 10:31

Vil mene at når der er en installatør der tilmelder systemet, så må det være det samme som en systemgodkendelse.

Hvis man f.eks. har et anlæg der ikke er på nettet - så er det jo ikke nødvendigvis system godkendt.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Er solcelleanlæg dækket af husforsikringen?

Indlæg af majland » 10 aug 2012 10:38

Jeg har også GF forsikring og spurgt til det samme...
Gitte Hasse Westring, Sagsbehandler, Privatpolice, GF Forsikring skrev: Solvarmeanlæg skal være godkendt af Dansk Teknologisk Institut, vi har ikke noget krav om at solcelleanlægget skal være systemgodkendt.


Selve solcelleanlægget (den del der er monteret på taget) er der ingen afskrivning på, uanset alderen.

De el-drevne dele, fx inverteren, vil blive afskrevet efter tabellen i punkt 3.5.2, så efter 10 år, erstattes den med 20%
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Er solcelleanlæg dækket af husforsikringen?

Indlæg af BWJ » 10 aug 2012 11:50

Med systemgodkendelse menes CE eller anden certifikation, ligesom alle andre materialer/komponenter, skal tingene passe sammen.
Eksempel, man monterer et eternittag med papsøm, når taget blæser af er det ikke dækket fordi man ikke har brugt systemgodkendt skruer, læs tagskruer til eternit.
Et solcelleanlæg er altid omfattet af husforsikringen da det regnes for en bygningsdel, ligesom solvarme også er det.
Men det forudsætter som sagt, at monteringsmateriel er systemgodkendt CE eller anden godkendelse.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Er solcelleanlæg dækket af husforsikringen?

Indlæg af Rasmus Jensen » 10 aug 2012 13:07

BWJ » 10 Aug 2012, 11:50 skrev:Med systemgodkendelse menes CE eller anden certifikation, ligesom alle andre materialer/komponenter, skal tingene passe sammen.
Eksempel, man monterer et eternittag med papsøm, når taget blæser af er det ikke dækket fordi man ikke har brugt systemgodkendt skruer, læs tagskruer til eternit.
Et solcelleanlæg er altid omfattet af husforsikringen da det regnes for en bygningsdel, ligesom solvarme også er det.
Men det forudsætter som sagt, at monteringsmateriel er systemgodkendt CE eller anden godkendelse.
Der er så lige nogle andre regler hvis det ikke sidder på "hoved" huset.
Da mit sidder på en maskin hal, betragtes det som et driftsanlæg (tror jeg de sagde) og koster 200,- ekstra i forsikring om året. Kunne forstille der også galte andre regler for anlæg på Jord stativer. tracker, eller monteret på garage/udehus.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Er solcelleanlæg dækket af husforsikringen?

Indlæg af majland » 10 aug 2012 13:21

Jeg kan kun udtale mig om kravene fra GF da det der vi har forsikringerne. Der er sikkert andre forsikringselskaber der bruger systemgodkendt på en anden måde. Men
... vi har ikke noget krav om at solcelleanlægget skal være systemgodkendt.
Der er kun ganske få solvarme komponenter der er godkendt efter den frivillige ordning hos teknologisk institut. Mit anlæg fra biovarme.dk er ikke. Derfor er det ikke dækket jævnfør det svar jeg har fået fra GF.

Et solcelleanlæg er kun dækket hvis forsikringens vilkår skriver at det er det ... Hos GF er det "2.3 Anlæg til udnyttelse af vedvarende energikilder"

Og selvfølgelig dækker forsikringen kun hvis tingene er lavet fagligt korrekt, så det lever op til normerne og efter producentes anvisninger. Så hvis taget ikke kan bære et solcelleanlæg eller det bare ikke er monteret korrekt er der ingen dækning ...

Da mit udhus er større end en alm. garage betaler jeg præmie for det som om det var alm beboelse. Det er så også forsikret uden forbehold (efter at der kom nyt tag på).
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Besvar