Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biler og pålidelighed

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Biler og pålidelighed

Indlæg af Tom_AT » 05 aug 2012 00:14

http://www.whatcar.com/car-news/what-ca ... ion/263555

Her er jo mulighed for den helt store diskussion.
At Toyota ligger i top undrer ingen.

Til gengæld kan det da glæde mig lidt at Ford ligger så langt oppe over fx Audi og VW, begge mærker som folk ellers betegner som værende utroligt solide. Og ja, jeg er jo Ford-mand :-)

Kigger man her http://www.whatcar.com/car-news/what-ca ... ars/263555 Ser det dog endnu bedre ud i Ford favør. Mondeo på en 3. plads. Over både Avensis og Passat, som endda slet ikke er på listen. Skoda Superb ligger helt i bund, hvilket jeg trods alt ikke havde troet.

Til gengæld kommer det vel ikke bag på nogen at Land Rover ligger nederst på listen :-)


Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Biler og pålidelighed

Indlæg af MartinLau » 05 aug 2012 06:36

Er undersøgelse ikke lavet på amerikanske modeller? Så er jeg ikke sikker på, at den kan oversættes direkte til dansk.
Motorerne ligner ikke hinanden og kørsel på afstande er anderledes end i lille Danmark.

Når det så er sagt, så er jeg Hyundai ejer (JA, det er hvad der er råd til icon_cheesygrin.gif ), som jo klarer sig udemærket.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Biler og pålidelighed

Indlæg af Bigfoot » 05 aug 2012 09:15

Der er noget lumpent i den undersøgelse der.

Er den lavet på amerikanske erfaringer? Nej ser lige den er britisk... fejl fundet!
For den passer jo slet ikke overens med det som f.eks FDM er kommet med igennem tiden.

Men Honda er jo meget populært i Britanien icon_cheesygrin.gif forstå det hvem der kan. Men de skamroses jo totalt derovre, og herhjemme er det noget værre bras.

VW har aldrig været populært derovre, generelt alt tysk, det er de ikke tossede med. Det ses også i den test der. Sårene fra krigen i 40'erne, gør stadig ondt for dem. Det samme gør det for hollænderne engang imellem.

Men det er rigtigt at VW har en del fejl og problemer. Man er jo igang med den helt store rustgennemgang på alle modeller, især Touran.
Så det er ingen hemmelighed overhovedet.

Herhjemme ser den noget anderledes ud, da priserne på service ved mærkerne i VW koncernen, og samtidig også Ford, er sat gevaldigt ned, og dermed har de vundet en del kundeglæde igen.
F.eks er priserne næsten ens på originale og uoriginale stumper ved VW. En original omgang bremser, kontra uoriginale fra f.eks NK, da er prisforskellen kun et par hundrede kroner på et komplet sæt. Før var det mindre end halv pris, at købe uoriginalt.

Jeg har jo netop en af de der udskældte modeller fra skoda.... jeg forstår sku ikke den skal være så ringe. Den er jo magen til passaten, og den ligger noget højere oppe af listen. Det giver da ingen mening. Bilerne er 98% ens.

Men prøv at se under listen for executive cars.... der har man svaret på den britiske gennemslagskraft
1 Mercedes-Benz E-Class ('06-'09) 22
2 Lexus IS ('05-) 52
3 Lexus GS ('05-'12) 57
4 Lexus IS ('99-'05) 63
5 Jaguar XF ('07-) 65
6 Volvo S80 ('06-) 76
7 Volvo V70 ('07-) 91
8 Lexus GS ('97-'05) 105
9 Volvo S60 ('00-'09) 122
10 BMW 3 Series ('07-'12) 130

Husk at lexus er et britisk samarbejde med Toyota.... og igen Vauxhall Signum ('03-'08) får skæld ud.... den er tysk icon_cheesygrin.gif

Jeg ser ikke den undersøgelse der, som noget brugbart. Den er britisk :evil:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Biler og pålidelighed

Indlæg af Jobak » 05 aug 2012 11:33

Ja det går rigtig godt for Toyota :oops:
Toyota
Men hatten af for dem, de står ved deres fejl, i modsætning til mange andre mærker.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Biler og pålidelighed

Indlæg af Ollii » 05 aug 2012 12:31

Ja toyota har nu også altid været min nummer et på pålidelighed.

Dog er Ford kommet rigtig godt med på det seneste. De har lidt problemer med rust men eller fejler de vist ikke det store.

Har en kollega der købte en mondeo 3 år gammel og med en god kvart million på tælleren. Nu har den så kørt 100k mere uden han har skiftet andet end sliddele. Og en knækket for fjeder.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Biler og pålidelighed

Indlæg af Tom_AT » 05 aug 2012 13:04

Bigfoot » 05 Aug 2012, 09:15 skrev:Der er noget lumpent i den undersøgelse der.

Er den lavet på amerikanske erfaringer? Nej ser lige den er britisk... fejl fundet!
For den passer jo slet ikke overens med det som f.eks FDM er kommet med igennem tiden.

Men Honda er jo meget populært i Britanien icon_cheesygrin.gif forstå det hvem der kan. Men de skamroses jo totalt derovre, og herhjemme er det noget værre bras.

VW har aldrig været populært derovre, generelt alt tysk, det er de ikke tossede med. Det ses også i den test der. Sårene fra krigen i 40'erne, gør stadig ondt for dem. Det samme gør det for hollænderne engang imellem.

Men det er rigtigt at VW har en del fejl og problemer. Man er jo igang med den helt store rustgennemgang på alle modeller, især Touran.
Så det er ingen hemmelighed overhovedet.

Herhjemme ser den noget anderledes ud, da priserne på service ved mærkerne i VW koncernen, og samtidig også Ford, er sat gevaldigt ned, og dermed har de vundet en del kundeglæde igen.
F.eks er priserne næsten ens på originale og uoriginale stumper ved VW. En original omgang bremser, kontra uoriginale fra f.eks NK, da er prisforskellen kun et par hundrede kroner på et komplet sæt. Før var det mindre end halv pris, at købe uoriginalt.

Jeg har jo netop en af de der udskældte modeller fra skoda.... jeg forstår sku ikke den skal være så ringe. Den er jo magen til passaten, og den ligger noget højere oppe af listen. Det giver da ingen mening. Bilerne er 98% ens.

Men prøv at se under listen for executive cars.... der har man svaret på den britiske gennemslagskraft
1 Mercedes-Benz E-Class ('06-'09) 22
2 Lexus IS ('05-) 52
3 Lexus GS ('05-'12) 57
4 Lexus IS ('99-'05) 63
5 Jaguar XF ('07-) 65
6 Volvo S80 ('06-) 76
7 Volvo V70 ('07-) 91
8 Lexus GS ('97-'05) 105
9 Volvo S60 ('00-'09) 122
10 BMW 3 Series ('07-'12) 130

Husk at lexus er et britisk samarbejde med Toyota.... og igen Vauxhall Signum ('03-'08) får skæld ud.... den er tysk icon_cheesygrin.gif

Jeg ser ikke den undersøgelse der, som noget brugbart. Den er britisk :evil:
Det vil jo svare til at de tests FDM laver heller ikke rigtigt har noget hold i virkeligheden. FDM laver jo disse store tests sammen med ADAC og man burde derfor også forvente at de er partiske, ikke ?

Jeg vælger nu i stedet at tro på at denne sammenligning af bilers pålidelighed er baseret udelukkende på fakta. Hvorfor skulle de ellers sable deres egne mærker totalt?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Biler og pålidelighed

Indlæg af triumph » 05 aug 2012 15:56

Den britiske undersøgelse forholder sig til hvor ofte går biler i stykker, og hvad det koster og reparere dem. (fakta)
FDM forholder sig til hvad hvor tilfredse folk er med deres biler, inden for forskelige områder (mere subejktivt)
I FDM undersøgelsen ligger f.eks Hyundai i den øverste 1/3 del, mens kia i den nedeste 1/3. På trods af at bilerne er tæt på at være identiske.
Fiat ligger næsten i bunden, når man kigger på bilen alene, herunder evne til at ruste, nedbrud på mekanik, og el + meget andet. Alfa romero ligger meget højt på samme liste.
Det mener jeg skyldtes de forventninger folk har til deres bil, dvs at dem der køber en alfa, er ligeglade om der er noget bøvl, bare bilen er gudesmuk, og køre godt. Omvendt har dem der har købt en kia med 7 års garenti, en forventning om at bilen aldrig går i stykker. Og de bliver så overasket over at de går lige så meget/lidt i stykker som andre biler.


Besvar