Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tv-antenne-signal-sagkyndige

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Tv-antenne-signal-sagkyndige

Indlæg af bent » 04 aug 2012 09:51

Hvorfor bruger du ikke en 360 grader antenne så er der ikke problemer med retningen det er smart. det er en aktiv antenne og skal have 12v
igennem antennekablet, der følger et filter med som tilkobles 12v, men nogle fjernsyn har også extern spænding i antennestik.
bare et forslag.


abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Tv-antenne-signal-sagkyndige

Indlæg af abn » 05 aug 2012 18:52

Hej alle sammen og tak for svarene.
Jeg er selvfølgelig godt klar over at jeg har dårligt signal og det er derfor at jeg ikke kan se dem. Jeg undrede mig bare over at det ikke var nogenlunde ens for alle kanaler. Da vi købte tv til køkkenet fandt jeg ud af at det ikke bare var at bruge de gamle stik og så tro at det virker. I stuen har det fungeret fint da vi gik over til digitalt tv men jeg kunne ikke få billede frem i køkkenet da vi kom der til. Læste så lidt på nettet og endte med at købe en ny fordeler og ny stik som skulle være bedre beskyttet mod "støj" (kan ikke huske hvad det hedder) Disse nye stk som kun er lavet af metal og helt lukket inde gjorde jo så også at jeg kunne se billedet i køkkenet.

Zarge skrev lige noget som der måske kunne være noget i. Mine antenner sidder inde på et u-udnyttet loft over hanebånd, men jeg har stadig en tv2 antenne og så en gammel dr1 antenne. De er forbundet og der går så en ledning ned til hanebånd hvor jeg har monteret denne ny fordeler som så sender kabler rundt i huset. Kunne det være en fordel at fjerne den gamle dr1 antenne?
Mvh Anders

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Tv-antenne-signal-sagkyndige

Indlæg af CRHansen » 05 aug 2012 20:04

Jeg var faktisk oppe og kigge på min antener i går har også 2. Jeg prøvede at dreje den ene efter en sender som var længer væk end den som ligger tættest på os. Nu har vi faktisk næsten max signal.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Tv-antenne-signal-sagkyndige

Indlæg af Hjemme teori » 05 aug 2012 21:12

Det nævnes tidligere at det er gamle enheder forstærkere mm. et problem for de digitale modtagere.

Som jeg har forstået det, var styrken af signalet i "gamle" dage vigtigt hvorfor man forstærkede meget hvilket støjer i signalet.

I dag er det omvendt, her er styrken ikke så vigtigt, men kvaliteten derimod er meget vigtig. Så har man gamle forstærkere eller skillefiltre, hvor der var forkuseret på signal styrken og ikke kvalitet skal disse helst skiftes. Men som en anden beskriver kan det være nok at skrue ned for forstærkningen, da de så støjer mindre og så virker det igen.

Et andet problem kan være at de gamle forstærker var optimeret til de forkerte bånd, så her forstærkede det bedst med mindst støj, men hvis kanalerne i jeres område er flyttet på båndet kan det også have gjort forstærker udstyr forældet
Mvh. Sophus

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Tv-antenne-signal-sagkyndige

Indlæg af Flemming DJ » 05 aug 2012 23:57

abn> Hvis det var mig, ville jeg forenkle signalvejen og nøjes med TV2-antennen (UHF). Medmindre, du ikke kan høre radio bagefter, har vhf-antennen ikke noget godt at tilføre i den digitale verden.

Vi havde selv investeret i en billig antenneforstærker fra Onkel Harald, da vi havde pænt dårlig ANALOG modtagelse af især DR. Den har jeg forsøgt både at bypasse og også bare slukke efter vi er gået på digitalt, meeeen den gik ikke Granberg, for så ku' vi da slet intet se.

Så i et eller andet omfang betyder signalstyrken åbenbart alligevel noget?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Tv-antenne-signal-sagkyndige

Indlæg af Hjemme teori » 06 aug 2012 09:24

Den har selvfølgelig noget at sige, hvis ikke signalet når frem. Men ofte (og ikke altid) er det bedste 1 aktiv antenne (de vil sige med inbygget forstærker, lavet til det digitale signal) og så kun et udtag. Men hvem har det, folk idag har jo 3-4 fjernsyn hvis ikke flere og så skal man altså have mange antenner for at følge denne strategi, eller også skal man dele signalet og her bliver man ofte nødt til at forstærke signalet. En anden ting kan være hvis du har en aktiv antenne som fik strøm fra forstærkeren, hvis ikke den får fra dine fjernsyn eller andet, så forsvinder signalet.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Tv-antenne-signal-sagkyndige

Indlæg af Hjemme teori » 06 aug 2012 10:15

Så lige overskriften igen - Så jeg undskylder lige, jeg er nemlig ikke sagkyndig - jeg er kun kyndig.

Men vil så sige at det er gennem diverse læsestof og forsøg, bundet i at jeg efter flere forsøg til sidst ringede efter en antenne sagkyndig, det blev min TV modtagelse ikke meget bedre af, men jeg blev ihvertfald fattigere.
Mvh. Sophus

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Tv-antenne-signal-sagkyndige

Indlæg af abn » 06 aug 2012 10:25

Jeg burde måske også ha skrevet folk med erfarringer istedet. Det er mindst lige så godt.
Mvh Anders

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Tv-antenne-signal-sagkyndige

Indlæg af abn » 06 aug 2012 10:29

Hvordan kan man se om der er indbygget forstærker i en antenne der har siddet der siden tv2 startede i 19.....hvidkål. (tror det var 88)
Mvh Anders

kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Tv-antenne-signal-sagkyndige

Indlæg af kongsted » 06 aug 2012 10:51

Har lige afhjulpet 2 med lignende problem.
Fjern tilslutningen til vhf (DR) antenne. afmonter alle forstærkere fra signalvejen (hvis de ikke er udtrykkeligt til digital tv). Tag et tv med op til antennen, og tilslut direkte, find den bedste retning (evt hjælp fra: http://www.dr.dk/php/drmu/kortoverlay/d ... adio/html/ ). Så er antennen ok. Herefter kan du vurdere om der er problemer med kabling i huset og eventuelle fordelere.
Så kan der vurderes på (nye) forstærkere og skærmede fordelere (se evt. http://www.av-cables.dk/antennefordeler/ og http://www.av-cables.dk/antenneforstaerker/) Jeg har ingen økonomisk interesse i denne butik, andet end at de har leveret det jeg har betalt for :-)

Kort sagt: Del (signal)vejen op i små bidder, og løs/verificer dem fra en ende af. Så er det nemmest...

//Kongsted


Besvar