Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

minimum ydelse.

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

minimum ydelse.

Indlæg af MortenW » 02 aug 2012 10:38

God oplysning :great:


levi

minimum ydelse.

Indlæg af levi » 02 aug 2012 10:43

Spotsy » 02 Aug 2012, 10:35 skrev:Nu skulle jeg lige test de 2 teser og danne min egne mening om sagen.

Forudsætniger:

man skal kører sommerdrift kunne 3 måneder om år dvs 90 dage Herned betegnet som perioden

installation:
110l vvb
muligehed for afspæring af radiator system sådan at varme vand cirkuler kunne til at opvarm vvb
stålforing (inox) i skorsten

Jeg har kørte sommerdrift på ekofætteren: 2 opstart om dagen (5:00 til 6:30 og 16:30 til 18:00). det er nok for at varme 110 L vand Pille forbrug: 4kg/dagen omkostning:lidt over 8 kr/dagen = 720 kr for perioden

jeg har så slukket for sommerdrift og kørte fuld drift, hvor fyr går i pause stop når vande overstiger 8 grader fra drift temperatur (60 gr): Pille forbruge 8kg/dagen omkostning:lidt over 16 kr/dagen =1440 kr for perioden

Ja man spare meget på sommerdrift men rigtig nok går det slitage på maskine (el tænder især) da den skal tænde 2 gang om dagen omkostningerne for en ny el tænder: ca 350 kr. lads forudsat at man skifter en el tænder om år. regnestukket ser så sådan ud: 350/12*3 +720 = 807 kr

Fuld drit omkostningerne: 1440 kr

min konlusion: sommerdrift kan spare mange penge men der lidt mere slitage på fyret end ved (normal drift). og vi mangler at se hvordan Ekoheaten bliver til med ældren (tæring osv). så jeg tror for min side at jeg kommer til at slog sommerdrift tilbage og levet med at den buldre 2 gang om dagen :-D
Sådan - god sammenligning der netop bekræfter min "tese" :great:

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

minimum ydelse.

Indlæg af MartinLau » 02 aug 2012 10:44

På min eko900 bruger jeg 4-4,5 kilo ved sommerdrift (3x3 timer) og 7,5 kilo, hvis jeg kører pausestop ved minimum på 30% (ca. 2,9 kW)
Kører jeg derimod ned til 1,6-1,7 kW, så kører jeg pausestop med et forbrug på ca. 5,5kg i døgnet. Ca. 3 stop, men der går kun ca. 2-3 timer fra stop til ny start.

Så kunne jeg komme ned på 1,3 kW ca., så vil jeg tro, at jeg kunne køre helt uden at fyret stopper.
Det kan jeg så bare ikke med den fotocelle der sidder i pt.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

minimum ydelse.

Indlæg af MortenW » 02 aug 2012 10:51

bioservice » 31 Jul 2012, 16:59 skrev:Hej.

Jeg vil lige informere om at jeg har forsøgt at montere en lysføler til et pellx fyr på min store fanta dåse... det virker ud over alt forventning new24

der vises 40-60 lux mere og kedlen kan derfor gå noget længere ned i ydelse.. jeg køre i øjeblikket med 10 som min. brændsel og her er der 40-165 lux konstant.... det gør at jeg ikke har pausestop længere, derved står bålet mere ensartet, skorstenstemperaturen er jævn, og temp i skorsten er lav... jeg har et forbrug på ca 5 kg piller i døgnet, hvilket jeg er udemærket tilfreds med i disse omskiftelige sommermåneder...

et plus er derudover at sensoren er lavet i glas, og derved ikke så varmefølsom... den passer perfekt ind i hullet, dog er ledningerne for korte, så der skal forlænges med 15 cm ledning og to kronemuffer... men ellers super let..

Er super glad for min fantadåse.. 8)
Hej Martin

Vil du oplyse hvilken el-tænder og lux-måler du har købt. Jeg vil gerne have liggende på lager, hvis det en dag sker.

P.S. Jeg er også glad for min Fanta :great:

Mh. Morten

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

minimum ydelse.

Indlæg af hensan » 02 aug 2012 10:55

Ingen tvivl om at Martin har dygtiggjort sig inden for denne branche, - men jeg er stadig ikke enig i hans "tese" - og det må jeg vel for guds skyld godt argumentere imod -->>

Jeg er personligt meget enig i din tese men det kan man vel godt argumentere for uden at komme med det der kan ses som personlige angreb.

For Kovas er i vel begge i denne forbindelse at betragte som VVSer og dermed er der ingen grund til at forsøge at "nedgøre" en anden person på hans (manglende) uddanelse?


levi

minimum ydelse.

Indlæg af levi » 02 aug 2012 11:02

hensan » 02 Aug 2012, 10:55 skrev:Ingen tvivl om at Martin har dygtiggjort sig inden for denne branche, - men jeg er stadig ikke enig i hans "tese" - og det må jeg vel for guds skyld godt argumentere imod -->>

Jeg er personligt meget enig i din tese men det kan man vel godt argumentere for uden at komme med det der kan ses som personlige angreb.

For Kovas er i vel begge i denne forbindelse at betragte som VVSer og dermed er der ingen grund til at forsøge at "nedgøre" en anden person på hans (manglende) uddanelse?
Jamen jeg beklager hvis min oplysning blev opfattet således, - Martin mangler skam ikke uddannelse, - så det var på ingen måde min intention at nedgøre nogen overhovedet.

Jeg har kendt Martin siden børnehaveklassen, - og vi kom meget samme i fritiden da jeg boede i Jylland, - ja faktisk så meget at jeg har lavet al vvs i hans hus - og også fik ham ansat hos min tidligere arbejdsgiver :great:

Jeg skrev & har kun skrevet hvad jeg har gjort i denne tråd for at fremkomme med korrekte oplysninger, - og fordi emnet interesserer mig meget da jeg lever af at optimere folks anlæg :oops:

Jeg beklager hvis jeg har været for fræk :oops:

Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

minimum ydelse.

Indlæg af Spotsy » 02 aug 2012 11:08

levi » 02 Aug 2012, 10:43 skrev:
Sådan - god sammenligning der netop bekræfter min "tese" :great:
jeg er bestemt ikke ud i at bekræfte /afkræfte teser. Jeg vil bare fortælle hvad det virker best for mig med den installation jeg har. Der er for mange parameter i spil til at finde en engyltige sandhede og mange ting har lærte mig at Teorier/ teser er en ting og praktisk erfaring er et anden... jeg kan læse at andre har også pænte lave forbrug når de kører fuld drift og at kører sommer drift ikke rigtig kan betal sig for dem. men igen det er det der virker best for dem.

Jeg synes at mange indlæg på den tråde var slet ikke relevant for emnet og jeg er stærke modstander af personelige angreb på et forum. godt nok at jeg var motiveret for at læse den tråde selvom jeg var tæt på at give op... det hører simpelhen ikke der. nogle proffesionel vælger at bruge et forum til branding af deres firmaer ved at hjælpe andre og det skal de have lov til. andre vælger at svin dem til med al mulig andre bemærkninger der er slet ikke relevant. jeg ved nu hvor jeg IKKE kommer til at købe min reserve dele og andre evt vvs udstyr i hvert fald...

Bentmek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22 jul 2012 00:06
Mit fyr: Ekoheat 900

minimum ydelse.

Indlæg af Bentmek » 02 aug 2012 11:38

Spotsy » 02 Aug 2012, 11:08 skrev:
jeg er bestemt ikke ud i at bekræfte /afkræfte teser. Jeg vil bare fortælle hvad det virker best for mig med den installation jeg har. Der er for mange parameter i spil til at finde en engyltige sandhede og mange ting har lærte mig at Teorier/ teser er en ting og praktisk erfaring er et anden... jeg kan læse at andre har også pænte lave forbrug når de kører fuld drift og at kører sommer drift ikke rigtig kan betal sig for dem. men igen det er det der virker best for dem.

Jeg synes at mange indlæg på den tråde var slet ikke relevant for emnet og jeg er stærke modstander af personelige angreb på et forum. godt nok at jeg var motiveret for at læse den tråde selvom jeg var tæt på at give op... det hører simpelhen ikke der. nogle proffesionel vælger at bruge et forum til branding af deres firmaer ved at hjælpe andre og det skal de have lov til. andre vælger at svin dem til med al mulig andre bemærkninger der er slet ikke relevant. jeg ved nu hvor jeg IKKE kommer til at købe min reserve dele og andre evt vvs udstyr i hvert fald...
De er da skægt at se hvordan en forhandler kan sidde og svine andre bruger og fimaers produkter til og gøre sig selv til grin.
Og det er jo nok heller ikke noget at han kan se positivt på hans regnskab.

Men tilbage til trådens formål.
Jeg synes at der er mange som slet ikke har forstået hvordan fyret skal virke her om sommeren, det skal da køre på sommerdrift
Efter huset behov og ikke køre hele døgnet og hvorfor forstår folk ikke at fyrer er beregnet til det på den måde.

Hilsen Bent

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

minimum ydelse.

Indlæg af MichaelK » 02 aug 2012 12:46

Enig med Bent.

Hvis Der er nogen, der vil køre pausefyring, så er det da rent hul i hovedet at købe et fyr
med autotændning. Så kunne man lige så godt købe en Baxi eller lign.

Ydermere er jeg personligt slet ikke enig i Spotsy regnestykke. Det kan godt være at visse
"lav- pris/kvalitets" produkter skal have skiftet tænder ofte? Men langt de fleste eltændere
holder altså i mere end 1 år.

Mit kvalitets-fyr køre på samme eltænder siden installationen i 2007, og har kørt automatisk
sommerdrift hver eneste sommer uden bøvl. 2,5 kg/døgn bliver det til for at holde en 110 l
VVB kørende med 55-60 grader varmt vand. Det bliver ikke meget billigere.

Pausefyring høre ikke til på nye moderne pillefyr.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

minimum ydelse.

Indlæg af Spotsy » 02 aug 2012 13:04

MichaelK » 02 Aug 2012, 12:46 skrev:Enig med Bent.

Hvis Der er nogen, der vil køre pausefyring, så er det da rent hul i hovedet at købe et fyr
med autotændning. Så kunne man lige så godt købe en Baxi eller lign.

Ydermere er jeg personligt slet ikke enig i Spotsy regnestykke. Det kan godt være at visse
"lav- pris/kvalitets" produkter skal have skiftet tænder ofte? Men langt de fleste eltændere
holder altså i mere end 1 år.

Mit kvalitets-fyr køre på samme eltænder siden installationen i 2007, og har kørt automatisk
sommerdrift hver eneste sommer uden bøvl. 2,5 kg/døgn bliver det til for at holde en 110 l
VVB kørende med 55-60 grader varmt vand. Det bliver ikke meget billigere.

Pausefyring høre ikke til på nye moderne pillefyr.



Mvh.
Det med skift af el tænder 1 gang om år var en forudsætning :lol: . Jeg regner eller ikke med at skifte den hvert år. men vi ved rent faktisk ikke hvorlang tid el tænder holder på en ecoheat 900 (ja det er den fyr vi snakker om) da den er ikke har været på marked i lang tid. Så jeg kan ikke rigtig gøre andet en antager at vi skifter sådan en en gang om år. Hvis man regner rigtigt og forstår min regne stykke rigtigt viser det sig at jo længere tid holder Eltænder jo biligere bliver det at kører med sommerdrift :great: ... og at ecoheat er en kvalitet's pillefyr må også tiden vise. den har ikke en nemt fødsel (det beviser de mange tråde her på forumet) men der er ikke nogle der viser at det er nødvendigvis en dårlige pillefyr. Vi må vent og se hvordan det udvikler sig...

jeg er overbedvist om at man vælger den en tese eller det anden er en smag/regnestykke sag som enhver må fortage sig da hver installation er unikt...

2,5 kg/døgn new24 ja det kan nok ikke blive billigere end det... :great:


Besvar