Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

U-sten i Orlan 25kW

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af John Skov Jensen » 24 jan 2012 23:17

Du skal bare være sikker på at afbrændingen af gasserne er helt afsluttet inden du begynder at køle på dem. I så fald mister du mere end du tjener ved den ændring.
Jeg er sikker på at hvis de kloge på orlan og atmos fabrikkerne mente at det var en god ide med ekstra køleribber i det område du påtænker at køle ekstra meget, så var de sikkert der som standard.

/John


Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af Lille put i kedlen » 24 jan 2012 23:47

Jeg er overbevist om at de kloge på Orlan og Atmos fabrikkerne, kun tænker på at lave dem så billige og enkle som muligt, så de kan tjene flest penge.

Jeg ved heller ikke om det er en god ide med køleribberne, idet det gør det lidt sværere at gøre rent, men pladen på lågen vil nok med tiden blive lidt deform - og det kunne hindres lidt vha. køleribberne, som for at være mest effektive også skal anbringes lidt på skrå inden i lågen - på vandsiden :great:

Desværre må projektet med vand i lågen, vente til sommer, da jeg har en del andre projekter at se til - bla. vil jeg gerne have lavet en kappe omkring røgrøret og herfra trække et isoleret rør om til indsugningen, så den kan fødes med forvarmet indsugningsluft.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af Zarge » 25 jan 2012 17:49

Faldt lige over denne... Den syntes jeg ikke jeg har set før... Jeg ligger især mærke til "flammen" den kan jeg sgu ikke opnå... Samt at de mener at "fabrikken anbefaler" at blæseren kører 100%... ( i manualer står der 50% og jeg syntes også 100% lyder voldsomt...)
http://www.vvs-eksperten.dk/upload/orla ... tigang.pdf

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af Zarge » 25 jan 2012 17:54

Hvis "blæser spjæld skal være åbent" og "blæseren skal køre 100%", Så vil jeg sgu godt de den Orlan der kan lave en så lille flamme... Tror min vil nå helt op gennem røgrørene hvis jeg prøver... 8)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af Zarge » 25 jan 2012 19:27

:toofunny: Humm... 100% blæser, og 4omgange på sekundær kan ikke anbefales... Har lige blæst trækstadilisatoren ud af skorstenen... (JA, den var muret i...)


KA Larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 jan 2012 13:44
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kW
Areal: ca. 200 m² fra 1925
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8752
Dagligt forbrug: ca. ½rm nåletræ
Årligt forbrug: 35 rm bl. løv og nål
Geografisk sted: Østbirk NV for Horsens

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af KA Larsen » 30 jul 2012 19:45

Nu kom tiden endelig til at jeg vil kigge på min indstilling af sekundær luft. Jeg vil gerne tilbage til en form for "0" indstilling. Zarge: hvor langt er dine skruer til sekundær luft skruet ud (i cm fra frontpladen og til enden af skruen set udefra)?

Desuden har jeg lige opdaget at der kun et sæt huller i min dyse, som der er gennemgang i. Jeg skal vist have både ny dyse og nye U-sten... øv...
Alt kan lade sig gøre: Det er kun et spørgsmål om tid, eller penge...

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af Zarge » 30 jul 2012 21:46

Ang den manglende gennemgang til hullerne i dyssen. Prøv at pille forpladen (den med blæseren) af, og rens rørene rørene ind i dysen godt. Jeg har fået en del "småsten" ud med en kombination af en kraftig støvsuger, en kompressor, og et stykke blødt kabel som kunne stoppes igennem rørene...
Jeg har ikke målt længden på skruerne, da jeg ikke tror du kan regne med det... Men mine er løsnet 4 omgange, men igen det tror jeg heller ikke du kan regne med, da det afhænger meget af kedlen og brændslet...
Min brænder faktisk ikke for godt for tiden, tror den trænger til en ny dysse sten en gang ved lejlighed, jeg har meget svært ved at styre flammen syntes jeg, så den står egentlig bare justeret sådan lidt tilfældigt for tiden...
Men det kunne da godt være man skulle ta sig sammen og få gjort noget ved det inden vinteren nærmer sig igen... Her om sommeren betyder det ikke så meget for mig, fyrer en gang kedel fuldt eller to i løbet af ugen for at lave varmt vand, så om den kører 100% gør ikke så meget... :oops:

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af Lille put i kedlen » 31 jul 2012 00:02

Zarge » 24 Jan 2012, 21:37 skrev:Lille put... Ska' vi ikke lige ha nogen billeder af hvordan du har lavet det plade halløj...:-D
Nu har jeg endelig fundet overførselskablet:
P1240237.jpg
Fyret står på nogle gamle støbte sækkevognshjul, så jeg let kan køre det frem og tilbage mv.

Man skal iøvrigt passe på med at rense sit fyr alt for grundigt i bunden for aske, idet asken virker isolerende og derfor komme temperaturen hurtigere op. Jeg plejer kun at skrabe lidt af siderne, hvor der er vandtank bagved og så give bundfladerne en hurtig tur uden at fjerne alt for meget af det som ligger i hjørnerne.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af Zarge » 31 jul 2012 22:40

Lille put, hvad er ellers dine erfaringer med "flammekassen" istedet for den almindelige bundsten?

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af Lille put i kedlen » 31 jul 2012 23:01

Zarge » 31 Jul 2012, 22:40 skrev:Lille put, hvad er ellers dine erfaringer med "flammekassen" istedet for den almindelige bundsten?
Jeg har aldrig haft den almindelige bundsten, idet jeg udtænkte den inden jeg så at den fandtes i de nyere modeller - og så syntes jeg den var for dyr i forhold til hvad jeg selv kunne lave den til i ildfast plade.


Besvar