Jeg er ved at isolere mit hus. Der er etanit på taget og det er tæt.
Jeg skal jo sørger for at jeg ikke for fugt i konstruktionen, og jeg ved jeg nok ikke vil få luftet nok ud.
Kan jeg lave et hul i loftet på hvert værelse, sættet en rist i og lade et rør gå op gennem isoleringen.
Der er jo naturlig ventilation op langs tagpladerne og loftet.
Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum
ventilation
- lamborg
- Stoker XVII
- Indlæg: 2672
- Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
- Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
- Areal: 587kvm + 80kvm Kld
- Brændsel: forskellige typer
- Fremviser gerne i postnummer: 7200
- Dagligt forbrug: en hulen masse
- Årligt forbrug: ca12-14 tons
- Geografisk sted: Urup , Grindsted
- Givet likes: 271 gange
- Modtaget likes: 361 gange
- Kontakt:
ventilation
ville jeg ikke gøre . Det vil været dyrt i varmetab fordi varmen jo søger mod loftet og derfor fiser ud til de små fugle om vinteren. Lav i stedet måske en udluftningskanal i bunden af vinduesrammen. Du kan se hvordan det er lavet på materede vinduer til badeværelser.
Eller vend dig til lige at åbne et vindue engang imellem. :-)
Eller vend dig til lige at åbne et vindue engang imellem. :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
- Flyball
- Stoker XII
- Indlæg: 694
- Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
- Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
- Areal: 325 m2 + 70 m2
- Brændsel: El
- Fremviser gerne i postnummer: 4690
- Dagligt forbrug: ???
- Årligt forbrug: ???
- Geografisk sted: Midtsjælland
- Modtaget likes: 25 gange
ventilation
Ventilation fra opvarmede rum op direkte i uopvarmet loftrum, uanset hvordan du udformer det, så er det et no go !
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !
Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
-
- Stoker III
- Indlæg: 96
- Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54
ventilation
Ok, men hvordan for jeg så automatisk udluftning, er løsningen at bore de huller i vinduet
- John Skov Jensen
- Redaktør
- Indlæg: 5003
- Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
- Mit fyr: Atmos DC40GD
- Areal: sammenlagt 350 m2
- Brændsel: Bøg
- Fremviser gerne i postnummer: 8370
- Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
- Modtaget likes: 440 gange
ventilation
installer et rigtigt ventilationsanlæg f.eks nilan comfort 300.
Det har jeg gjort, det er fantastisk effektivt. Det vil du aldrig fortryde.
Det har jeg gjort, det er fantastisk effektivt. Det vil du aldrig fortryde.
- Skiveren
- Stoker XV
- Indlæg: 1287
- Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
- Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
- Areal: 219 m2 i to plan
- Brændsel: 8 mm piller
- Fremviser gerne i postnummer: 9800
- Dagligt forbrug: 3-20 kg
- Årligt forbrug: 7000 kg
- Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)
ventilation
Halløj.. Og tillykke med arbejdet..toberg » 23 Jul 2012, 22:39 skrev:Jeg er ved at isolere mit hus. Der er etanit på taget og det er tæt.
Jeg skal jo sørger for at jeg ikke for fugt i konstruktionen, og jeg ved jeg nok ikke vil få luftet nok ud.
Kan jeg lave et hul i loftet på hvert værelse, sættet en rist i og lade et rør gå op gennem isoleringen.
Der er jo naturlig ventilation op langs tagpladerne og loftet.
Du behøver ikke at være bange for fugten, medmindre at det er lavet meget unormalt, bølgerne på pladerne leder ventilation op under tagpladerne, men der hvor du skal være opmærksom er i toppen (kippen) ved rygning, det er vigtigt at den naturlig luftstrøm kan blive ledt ud igen.. se link http://www.cembrit.dk/Tag-25207.aspx
Hvis det er fordi at du er bange for fugten i selve værelserne, så montere de ventilationfætter man kan købe til vinduerne... Se link http://www.dukaventilation.dk/PRODUKTER ... pe-VV.aspx
Du må for Guds skyd ikke lave hul igennem dampspærren/isolering, for så er det først du kan opleve fugtproblemer.. Et hul i dampspærren på størrelse med en 2 krone, svarer til et hul på størrelse med en spand, hvor du ikke har noget isolering igennem tagkonstruktion... Og desuden vil varmen trække alt fugten med sig hen i dette hul...
Det dur ikke... Håber du finder vej... Ellers må du spørg igen..
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
-
- Stoker III
- Indlæg: 96
- Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54
- Grevens
- Stoker XII
- Indlæg: 608
- Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
- Mit fyr: Ekoheat 900
- Areal: 140
- Brændsel: 6mm piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4652
- Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
- Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
- Geografisk sted: SydØst for Køge
- Givet likes: 9 gange
- Modtaget likes: 16 gange
ventilation
... og så husk lige at kontrollere om der overhovedet er dampspærre monteret i dit loft...
- mit eget hus er fra 1963, født med 100mm isolering på loftet ... huset er ikke født med dampspærre, og der er sådan set ok, og huset har ingen skader af dette ... ... det skyldes at der kun er 100mm isolering, og dampen fra huset kan nå at ryge hele vejen gennem isoleringen og til oversiden inden den fortættes, og ventileres væk i loftrummet .... ... problemet opstår ( opstod) først den dag jeg skulle efterisolere op til 300 mm ... ... uden dampspærre vil dampen nu kun nå ca. ½ vejs gennem isoleringen for den fortættes og sætter sig midt i isoleringen, og på de spær og andet guf der ligger der ... ... og det giver skader på sigt ... store skader ... - så der er kun slavemetoden med at få monteret en dampspærre INDEN man efterisolerer ...
- det kán gøres på to måder ... enten er det ud med alt det gamle isolering og gøre det oppefra nede mellem og op af spær !!! ( røvsygt arbejde ) - eller som jeg har gjordt, montere damspærre på de gamle gipsplader, fuge tæt ( meget tæt ) ud til vægge og ved loftudtag, og så nye loftplader på, og en fuget loft liste ...
... snedige anvisninger og lumre udregninger kan ses og læses i bogen SBI anvisning nr. 224 " Fugt i bygninger" ... kan erhverves for ca. 600,- eller lånes på biblioteket ... ... bogen er billigere en den mindste fugtskade ...
- mit eget hus er fra 1963, født med 100mm isolering på loftet ... huset er ikke født med dampspærre, og der er sådan set ok, og huset har ingen skader af dette ... ... det skyldes at der kun er 100mm isolering, og dampen fra huset kan nå at ryge hele vejen gennem isoleringen og til oversiden inden den fortættes, og ventileres væk i loftrummet .... ... problemet opstår ( opstod) først den dag jeg skulle efterisolere op til 300 mm ... ... uden dampspærre vil dampen nu kun nå ca. ½ vejs gennem isoleringen for den fortættes og sætter sig midt i isoleringen, og på de spær og andet guf der ligger der ... ... og det giver skader på sigt ... store skader ... - så der er kun slavemetoden med at få monteret en dampspærre INDEN man efterisolerer ...
- det kán gøres på to måder ... enten er det ud med alt det gamle isolering og gøre det oppefra nede mellem og op af spær !!! ( røvsygt arbejde ) - eller som jeg har gjordt, montere damspærre på de gamle gipsplader, fuge tæt ( meget tæt ) ud til vægge og ved loftudtag, og så nye loftplader på, og en fuget loft liste ...
... snedige anvisninger og lumre udregninger kan ses og læses i bogen SBI anvisning nr. 224 " Fugt i bygninger" ... kan erhverves for ca. 600,- eller lånes på biblioteket ... ... bogen er billigere en den mindste fugtskade ...
...