Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Slagger i herden

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Besvar
TorbenA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 05 jul 2007 14:05
Mit fyr: MULTI22 29Kw
Areal: 200
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: I OKT < 20 KG
Årligt forbrug: 7 T
Geografisk sted: Herning

Slagger i herden

Indlæg af TorbenA » 07 okt 2007 17:16

Syntes lige jeg ville fortælle en succes historie. Den starter dog lidt anderledes.

Jeg anskaffede mig sidst i SEP 06 en Multi22 med Hercules 29Kw. Betalte kr. 1495 for et opstart/indregulerings besøg. Hele sidste vinter har jeg døjet med kæmpe problemer med slagger i herden. Jeg kunne knap køre to dage inden herden stoppede til og fyret gik ud. SE BILLEDE nederst.
Hele sidste vinter gik med flittig skriven i den tidligere tråd, samt mange samtaler med teknikeren, som have lavet indreguleringen. Her kom rigtig mange velmenende råd og vejledninger, også fra andre brugere, men intet hjalp. Der er heller ikke den pille som står uprøvet hen. Jeg opgav og kørte videre, som det nu engang kunne lade sig gøre. Træt af ikke, at kunne være hjemme fra mere end 1 dag, når jeg nu have købt et magasin der kunne holde piller til en uge. :evil: Jeg gjorde mig den ulejlighed at bore huller i herden, som der var blevet anvist man kunne gøre i den tidligere tråd, heller ikke dette hjalp.
[glow=red]I indreguleringen i SEP måned 2006 blev min brændsel sat til 5,95 og luft maks til 25[/glow]. Disse værdier blev igennem vinteren reguleret i takt med gode indput fra alle jer og teknikeren. Jeg endte med Brændsel på 4,25 (når ude temp var koldest) og en luftmaks på 25. Dette gave et gennemsnitligt forbrug på 30 til 33 kg pr. døgn.

Fyret kører ikke om sommeren, da jeg har el-vandvarmer. Men i min sommerferie 07 var jeg i Frederikshavn på camping. Her besluttede jeg mig, at køre en tur ned til Asaa bare for at se firmaet. Jeg ringede til Søren og han sagde kom du bare. Jeg kom ikke for at beklage min nød, men egentlig bare for at se hvad der rørte sig. Havde jo hørt om en ny herd og røgvender. Vi fik en hyggelig snak. Snakken kom tilfældigt ind på denne herd og jeg fortalte Søren om mine problemer. Da jeg fortalte ham om min luftmaks, så han forbløffet på mig og sagde, at den burde i mit tilfælde ligge på en 35% eller der omkring. Jeg tog derfra og tænkte ja ja. Et råd fra eller til.

Nu kom SEP måned så og fyret skulle startes op første gang for denne vinter. Nu skulle Sørens råd så stå sin prøve. Brændsel på 3,25 luftmaks på 35%. Fyret kom igang.
Efter et par timer, ud for at se på røgen, der var ingen. Ok. Se på flammen. Perfekt.
KedelTemp 60, Drift 22, røgtemp 88, Aske kaffefarvet og tør OOKKKK. .
2 dage senere, ingen aske i herd :shock: 4 dage senere ingen aske i herd :shock: 7 dage senere ingen aske i herd icon_cheesygrin.gif 1 måned og 7 dage senere ingen aske i herd :great: :great:
Indtil nu har fyret kørt upåklageligt og det aske der er i herden flyver af ved det vindpust der giver når jeg åbner den nederste låge eller er der intet, INTET. Alle data er efter bogen og mit forbrug er 17 kg i døgnet imod sidste års 27,7 på samme tidspunkt. Jeg er i den syvende Herd himmel. Håber så dette bliver ved når ude temp falder. Men hvorfor skulle den ikke det. Jeg tror jeg justerer luft maks op i takt med at jeg justerer brændsel op, når det bliver koldere. TAK SØREN (tror ikke du kan sælge mig den nye herd nu, da den gamle jo virker fint, selv om jeg har boret ekstra huller i den :oops: )
Jeg vil,holde jer opdateret.

Billede
En pille er ikke bare en pille


Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Indlæg af Per Krarup Olesen » 07 okt 2007 17:35

Hej TorbenA

Det er dejligt at høre at det endelig lykkedes. Jeg må sige du har
været en ganske tålmodig mand.
Må jeg være så fri at spørge hvem der indstillede dit fyr fra starten ?
Vi skulle jo nødigt have flere af den slags opstarter !!
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 07 okt 2007 18:29

Dejligt med en lille solstrålehistorie ;)

Tommi Fisker

Indlæg af Tommi Fisker » 07 okt 2007 18:39

Hej TorbenA

Dejligt at hører det bare kører nu :great:

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 07 okt 2007 19:03

Per Krarup Olesen skrev:Hej TorbenA

Det er dejligt at høre at det endelig lykkedes. Jeg må sige du har
været en ganske tålmodig mand.
Må jeg være så fri at spørge hvem der indstillede dit fyr fra starten ?
Vi skulle jo nødigt have flere af den slags opstarter !!
den oplysning vil jeg synes i burde tage på pb....
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


TorbenA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 05 jul 2007 14:05
Mit fyr: MULTI22 29Kw
Areal: 200
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: I OKT < 20 KG
Årligt forbrug: 7 T
Geografisk sted: Herning

Re: Slagger i herden

Indlæg af TorbenA » 28 okt 2007 14:40

Hejsa
Jeg vil lige følge op på mit indlæg. Jeg kører stadig med de samme indstillinger til trods for at temperaturen har være nede og vende frysepunktet. Der er stadig ingen aske i herden, og alt er som det skal være hvad angår farven på asken og flammen. Der er stadig ingen røg at se fra skorstenen. Så jeg er stadig happy :great:
Mit døgnforbrug har i oktober måned gennemsnitlig været 21 kg.

Noget andet er, at jeg hele sidste år og også i år har døjet med meget aske fra pillerne. Jeg har ca. 1 askeskuffe fuld med top + 1/2 skuffe om ugen med et fobrug på ca. 200 kg. Producenten (DLG) skriver 0,5%. Er der nogen der har samme mængde eller hvad kan det skyldes??

Den sidste ting er, at jeg godt kunne tænke mig at høre hvad jeres drift generelt står på i displayet. Min varierer i denne måned imellem 30 og 40. Er dette normalen for denne måned??


Besvar