EkoHeat - Status på problematikker

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af MartinLau »

Hey i fellow EkoHeat-ejere,

Denne tråd er tiltænkt status vores forskellige problematikker. Dvs. ikke diskussion eller sammenligninger med andre fyr.
Bare skriv, hvad I oplever problemer og læg et nyt indlæg, når situationen ændrer sig og hvad I har gjort for at ændre det.

Helt simpelt, for at holde styr på hvem der har hvilke problemer og for at vi får nogle løsninger på bordet, som andre kan teste af også, hvis de ønsker det.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af MartinLau »

Alarm "Udbrændt":
Jeg har helt fra start haft problemer med at fyret brænder ud. Den får umiddelbart druknet sig så meget i piller, at fotocellen lige præcis ikke kan se lyset. Jeg har selv kunne se lyset, hvis jeg tager den ud og kigger i røret.
Det er testet ved flere forskellige kombinationer af brændsel fra 1,6 til 2,3 og røgsuger indstillinger. Som udgangspunkt har jeg ikke kunne komme længere ned i last end 33% ved 1,8 i brændsel - Svarende til 2,9 kW.
IKKE løst - Dog løst uautoriseret, ved at fjerne afstiverne i herden ind til fotocellen. Har kørt uden problemer et døgn ved 2,5 kW (2,0 i brændsel og 25% drift)

Buldren:
Har lidt af en del buldren. Både under opstart og ved neddrosling efter endt opstart.
Optændingsbrændsel reduceret fra 140g til 85g.
TS var placeret forkert. Den er flyttet mere end 40 cm væk fra fyret.
v1.41 har løst buldren under opstart.
Røgsuger hævet til 37% ved 10%-30% minimums drift. Oplever herefter sjældent buldren ved neddrosling.
Delvist løst - Har gang i et nyt forsøg... Opdatering følger...
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!
Spotsy
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af Spotsy »

Buldren: det buldre stadig meget efter opdateringen. Afventer en stålforing udskiftning (lidt størremodel). Vi får se om det bliver bedre.

Alarm udbrændt: har fået det i starten. Blevet løste med ny luxmåler ( andet mærke) og minimum drift på 25%

for følsom skærm: havde en meget meget følsom skærm til at starte med. Fik udlevere en ny styring fra ekopower, dog en aldre model print plade ( den jeg havde var version 5 den jeg fik er version 3) og allerede brugt skærm er riset

Manglende ce mærket: har taget kontakt til ekopower per mail hvor jeg sendt min serie nummer. Mailen blevet sendt den 10-07 og har intet hørte endnu.
Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Har takket: 36 gange
Blevet takket: 6 gange

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af MortenW »

Buldren helt vildt.

Alarm udbrændt. Fik løst problemet ved at hæve minimum drift til 25%

Lugter af løbesod. Løbesod, løbet ud under kedlen. Hvordan jeg får renset det, er næste problem. Orker ikke og skal flytte kedlen og en fyldt pille beholder.

Manglende CE mærke. Har fået et print af CE mærket, og blevet lovet at det originale kommer omkring 10 august.
OPFORDRING: Mangler du CE mærket, så tag telefonisk kontakt til Ekopower, eller din forhandler.

Ledning 220 V. Ledning tilslutning til fyret, ført tværs igennem røg afgang i toppen. Ledning flyttet ud i siden og fastgjort med strips.

Brænderen/tænderen havde forskubbet sig, så den ikke lå helt inde i bunden af hullet. Brænderen skal man være opmærksom på, hver gang man har haft hele brænd/herden trukket ud. Også når man skal rense og gøre service på den nederste snegl.

*********************************************************************************************

OPFODRING: Skriv et brev med alle de fejl og mangler der er på dit Ekoheat. Sendt brevet "anbefalet" til din forhandler, og gør opmærksom på din problemstilling, og at du taget forbehold til evt. ophævelse af handlen. "Sender du brevet pr. mail, skal du have bekræftelse på modtagelsen af mailen".

Oversagen til denne opfordring er at HVIS du inden for overskuelig fremtid, vælger og ophæve handlen. Står du ganske godt stillet. Desuden er forummet her, en ganske godt bevis på, at vi er mange der har problemer.

Efter købeloven har forhandleren/leverandøren pligt til at få rettet fejlen. Hvis de ikke inden for en "rimelig tid", kan få udbedret fejl og mangler, skal de tage produktet retur, og betale det fulde beløb tilbage.
tvede67
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 71
Tilmeldt: 11 maj 2011 17:55
Mit fyr: Ekoheat 900 lille silo
Areal: 125
Brændsel: Vida 6mm
Dagligt forbrug: 19kg Sommerdrift 5,5
Årligt forbrug: 3t
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af tvede67 »

Min kunne heller ikke komme ned på 25%, brændte hele tiden ud.

Kører nu med 1,9 i brændsel og 31% = 2,9kw !!

Røgsuger:
0 =17
10=17
20=29
30=30
40=33
50=37
60=42
70=49
80=53
90=59
100=64
Generelt 125.

Ingen buldren.

Har kørt nu i snart 15 timer uden at melde udbrændt. (7-9-13).

Kører med pausestop for at se hvor længe den kan uden at melde alarm!
Hvis den kan det i ca 48 timer, skifter jeg til sommerdrift.

Jeg har hele tiden kørt med alle turbulatorer, efter anbefaling fra blikkeren..

Endnu ingen ts monteret!!

Som ekstra bemærkning: Jeg kører nu med 6mm piller siden middagstid i går, hvilket giver en meget mere jævn fremføring af piller og helt uden støj. Kan selvfølgelig kun tale for mig selv!!
Det virker på mig som om 900`ren ikke er egnet til 8mm, men som sagt det er min egen observation og fornemmelse!

Jeg vil også gerne takke alle Ekoheat lidelsesfæller og andre Stokerpro medlemmer, for den store imødekommenhed og hjælpsomhed som bliver udvist.
Uden den store hjælp og viden herfra, havde jeg givet op for længst.

Håber jeg selv, som ny pillemisbruger, kan bidrage med lidt!


@Martinlau. Hvilken ændring har du lavet i herden?

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Var for nyligt nede hos bruger Grevens ,og sparke dæk på hans nye ECO 900, og mit
aller første spørgsmål var netop : hvorfor i alverden kører du med 6 mm piller ?

Svaret var, at det prismæssigt er det samme, hvis man lige kikker sig for, og han havde
klar fornemmelse af at ECO 900 kører bedre med 6 mm.

Vi diskuterede lidt om fyldningsgrad af sneglen, osv. osv. altså om der i virkeligheden kommer
mere brændsel pr sneglevinding ved 6 mm end ved 8 mm, men fik vist ikke konkluderet noget
særligt begavet 8) 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af Grevens »

slettet ...
...
HenrikCL
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 feb 2012 13:41

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af HenrikCL »

Hej allesammen

Jeg har endelig fået min ekoheat 1500 til at køre rigtigt godt. Jeg fylder piller på og tømmer aske alt andet virker bare.

Der er nogle ting der skal være opfyldt.
1. Der sidder nogle turbolader nede i fyret. Skru top pladen af. Skru pladen af som rørsugeren sidder på. Herunder kan du se de fjedre som køres op og ned, den selvrensende del. Det er inde i de fjedre turbolatorerne sidder, det er et metal rør med tre små ben som holder den fast i fjedren. I ekoheat 1500 sidder der 6.
Fjern alle turbolatorerne! Mål røgtemperaturen længst oppe i din skorsten (den øverste lem). Røgtemperaturen skal være over 50 grader da løbesod opstår ved 45 da det er her den kondenserer. Hvis din røgtemperatur er meget højere så sæt nogle af turbolatorerne på plads igen. Mål røgtemperaturen med et stegethermometer.
2. Sæt alle indstillingerne til standard og sæt derefter min drift til 20%
3. Isoler røgrøret med rockwool alu lammelmåtte 50mm for at forøge røgtemperaturen, se punkt 1, f.eks fra, hedestoker.
4. Isoler varmtvands rørene med røreskåle (grå rørformet isolering f.eks fra Jem og fix)
5. Glem alt om sommerfyring for lav temperatur får vandet i luften til at kondensere og kan tære kedlen. Med indstillingerne ovenfor har vi pt. varmtvand for 3,5 kg piller om dagen og 6 optændinger.
6. Når du opfylder piller så start med at hælde en spiseske madolie ned på sneglen eller på pillerne lige over, at derefter fylder du siloen med piller.

Det har taget mig en måned at få fyret til at køre godt.
Det buldre stadig i skorstenen, men det er ikke mere end mit gamle oliefyr gjorde.

Mvh. Henrik, glad ekoheat ejer.
Posten
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 33
Tilmeldt: 04 maj 2012 22:19
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 163
Brændsel: Derome 8 mm
Årligt forbrug: 5,5 ton

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af Posten »

Dejligt med et glad indlæg, Henrik

Mit 1500 kører egentlig ligeså godt, kan bare ikke køre sommerdrift, uden at styringen låser en gang imellem. Så det har jeg opgivet for nu, tror heller ikke det er sundt med disse store temperaturudsving for kedel og skorsten. jeg kører også standard indstillinger uden turbolatorer.

I dette forum kunne det måske se ud som om der flere problemer med 900 end med 1500??

Mvh.
Posten
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

EkoHeat - Status på problematikker

Indlæg af Skiveren »

Melder mig også på banen, jeg har ingen problemer med at kører alm drift, har prøvet at slå over på sommerdrift, men valgte at blive på alm drift.. :) ( det er jo ikke rigtig sommer i nu.. :| )...
Kører med næsten med standard indstillinger uden turbolatorer, 8 mm DLG piller ca 5-6 kg pr døgn, vi er to voksen og to børn i det bette hus.. :)... kedeltemp sat til 68 grader, varmvandsprotering med en temp på 65 grader. Optændningsmængden er sat til 90 gram. Min drift til 25% ... Har dog allerede skiftet el tænderen efter 5 mdr drift.
Mvh. En stadig glad Ekoheat 1500 ejer.. icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Besvar