Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny installation i udhus. Har pt. fjernvarme

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ny installation i udhus. Har pt. fjernvarme

Indlæg af Tom_AT » 04 jul 2012 22:45

triumph » 04 Jul 2012, 22:12 skrev:hmmm.... Min fejer sagde 4 tons + noget i magasin.....
Jeg siger ikke det er rigtigt !
Men det det var det han sagde
Kigger man lidt rundt her på forum finder man også hurtigt ud af at mange fejere diktere deres egne regler.


Demitjev
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26 jun 2012 21:01
Mit fyr: EKO Heat 1500
Areal: 210
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5800
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Nyborg

Ny installation i udhus. Har pt. fjernvarme

Indlæg af Demitjev » 18 jul 2012 09:47

Hej Alle.

Mange tak for de gode svar igen. Jeg har været meget sløv til at svare pga. selvforskyldte login-problemet :-S Jeg beklager!

Opsummering:

Pillelager i fyrrum bliver lille, har andet rum til opbevaring.
Fyret bliver et 15-16kW.
Der kommer gipsloft op i fyrrum.
Der kommer alm. dør ind til fyrrummet.
Der kommer 5kg. skumslukker op.
Jeg trækker koldt vand ind i udhuset, det er altid godt at have.
Jeg har fundet en montør der gerne vil opsætte de emner af installationen, jeg ikke selv kan klare.
Der kommer en tank på der passer til rummet, regner ikke med det store forbrug.
110 liters vvb. monteres i hus hvor det gamle fyr stod.

Jeg har et par spørgsmål tilbage:

1: Flere siger, at jeg kan bruge skorstenen fra 1860, uden isokern, med et godt resultat - jeg tvivler lidt, kan det passe?
2: Jeg har set meget på EKO Heat 15kW på det seneste, det tiltaler mig meget pga. teknik og virkningsgrad - men flere nævner at der er ringe service, eller er det fordi Ekopower vil have man går "gennem" sin montør?
3: Kan man få noget for et 10 år gammelt naturgasfyr med ny blæser?
4: Hvor der er det bedste at handle et EKO Heat fyr, med fittings, pumpe, ekspansion, vvb, etc.? (komplet sæt)
5: Jeg vil lægge Løgstørrør ned som fjernvarmerør fra fyrrum i udhus, over til huset. Ca. 20m. Kan man bare lægge disse ned direkte i jorden - hvor dybt skal de ligge - jeg trækker også et alm. pexrør til koldt vand (forsyning) Så skal vi jo under frostdybde - hvor meget er det? http://www.vvs-eksperten.dk/index/25m-p ... 32mm-p5949 (Pexrør til koldt vand bliver trukket i et drænrør så vi senere kan trække andre rør ud at skulle grave alt op igen)

Igen tusind tak for hjælpen :)

Vh. Peer
Mvh. Demitjev,
Eko Heat 1500.

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Ny installation i udhus. Har pt. fjernvarme

Indlæg af CRHansen » 18 jul 2012 09:56

Hvis jeg var dig ville jeg sætte en ny skortsten op i elementer, det koster ikke det helt vildt.
Ang. virknings graden på eko heat så er der flere her på forum der har måtte tage alle torbulator ud for at få det til at køre tilfredsstilende og så falder virknings graden altså.
Er det et kondoserne gas fyr du har nu? hvis ikke så tror jeg ikke du skal regne med at det har den store værdi da det så nok ikke må genopsættes.

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Ny installation i udhus. Har pt. fjernvarme

Indlæg af Idor » 19 jul 2012 10:20

Lige hvad angår det varme vand. Jeg har fastbrændsel, solvarme og solceller. Skifter fastbrændsel til pillefyr efter vinter.
Man kan lave mange tiltag for at spare lidt. Jeg har valgt at lade min solvarme tank føde varmtvands beholderen i huset. Så når det kommer varmt ind, starter gassen ikke, ellers giver gassen den sidste varme. Hvorfor ikke bare sætte gasfyr på sommer funktion, på det kun laver varmt vandt. Og så lader du pillefyret køre det tunge træk med varmen om vinteren.. pillefyr brænder bedst og mest økonomisk når det arbejder konstant og kan komme af med varmen, om vinteren...

44941400
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 31 maj 2011 08:25
Mit fyr: Scotte 20 Kw 6.69
Areal: 600 m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Ca 15 Tons

Ny installation i udhus. Har pt. fjernvarme

Indlæg af 44941400 » 19 jul 2012 17:36

"1: Flere siger, at jeg kan bruge skorstenen fra 1860, uden isokern, med et godt resultat - jeg tvivler lidt, kan det passe?"

Nej, ikke med et godt resultat.Der skal en foring til, bl a for at røgtemp ikke bliver for lav. Enten en Isokern eller en Isodor. Isodor er en foring,som er specielt god til gamle skorstene. Din fejer støber den direkte i din gamle skorsten.


"3: Kan man få noget for et 10 år gammelt naturgasfyr med ny blæser?"

Det tvivler jeg stærkt på.


"4: Hvor der er det bedste at handle et EKO Heat fyr, med fittings, pumpe, ekspansion, vvb, etc.? (komplet sæt)"

Jeg er glad for min Scotte, købt hos DVCenter.


"5: Jeg vil lægge Løgstørrør ned som fjernvarmerør fra fyrrum i udhus, over til huset. Ca. 20m. Kan man bare lægge disse ned direkte i jorden - hvor dybt skal de ligge - jeg trækker også et alm. pexrør til koldt vand (forsyning) Så skal vi jo under frostdybde - hvor meget er det? http://www.vvs-eksperten.dk/index/25m-p ... 32mm-p5949 (Pexrør til koldt vand bliver trukket i et drænrør så vi senere kan trække andre rør ud at skulle grave alt op igen)"

Frostfri dybde, min 90 cm.

Mvh
Erik


Demitjev
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26 jun 2012 21:01
Mit fyr: EKO Heat 1500
Areal: 210
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5800
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Nyborg

Ny installation i udhus. Har pt. fjernvarme

Indlæg af Demitjev » 31 jul 2012 21:45

Tak til jer alle.

Er ved at gå i dybden med et EKO heat nu. Rør bliver gravet 90cm ned. Jeg fandt en vandhane i huset, så intet behov for vand pt. Jeg har besluttet mig for, at prøve at fyre i den gamle skorsten - som ser rigtig fin ud, der har været fyret i den hidtil. Hvis det ikke virker ordentligt forsøger jeg at sætte isokern i. En isodor koster hurtigt 8-10.000kr. og dem vil jeg gerne spare hvis muligt.

Når jeg når lidt længere med projektet, hører I nærmere om hvordan det hele udfolder sig.

Mange tak til jer alle :)
Mvh. Demitjev,
Eko Heat 1500.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Ny installation i udhus. Har pt. fjernvarme

Indlæg af BWJ » 31 jul 2012 22:07

Har du gasfyr eller som du skriver, pt. fjernvarme nu ??
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Demitjev
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26 jun 2012 21:01
Mit fyr: EKO Heat 1500
Areal: 210
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5800
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Nyborg

Ny installation i udhus. Har pt. fjernvarme

Indlæg af Demitjev » 06 aug 2012 21:53

BWJ » 31 Jul 2012, 22:07 skrev:Har du gasfyr eller som du skriver, pt. fjernvarme nu ??
Ja det var en stor fejl, men opdagede det, da det var for sent. Jeg har gasfyr, som jeg skal have skilt mig af med på en eller anden måde. Måske nogen i Polen vil købe det.

Vh.
Mvh. Demitjev,
Eko Heat 1500.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Ny installation i udhus. Har pt. fjernvarme

Indlæg af newpas » 06 aug 2012 23:56

90cm er for lidt. Gå ned i 1,20m det vil du blive glad for den forste vinter med bare noget frost!

Demitjev
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 26 jun 2012 21:01
Mit fyr: EKO Heat 1500
Areal: 210
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5800
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Nyborg

Ny installation i udhus. Har pt. fjernvarme

Indlæg af Demitjev » 07 aug 2012 21:24

newpas » 06 Aug 2012, 23:56 skrev:90cm er for lidt. Gå ned i 1,20m det vil du blive glad for den forste vinter med bare noget frost!
Hvad er det der gør, at jeg bliver mere glad for at grave rørene 30 cm. længere ned? :)
Mvh. Demitjev,
Eko Heat 1500.


Besvar