Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

poly eller mono.. solcelleranlæg

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

poly eller mono.. solcelleranlæg

Indlæg af BWJ » 13 jul 2012 17:16

svsommer » 13 Jul 2012, 16:54 skrev: jeg kunne også være fristet til de priser.
men jeg ved ikke hvordan jem og fix vil være under en garanti sag.
så vis det er noget rigtigt kina skrammel kan det vel ikke skade at vide hvilken producent der står bag.

Producenten fremgår af datablad :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Claus-fra-fyn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 28 feb 2011 10:50
Mit fyr: Nibe Fighter 1235/45 rør
Areal: 112
Brændsel: Jordvarme/ Solvarme
Givet likes: 1 gang

poly eller mono.. solcelleranlæg

Indlæg af Claus-fra-fyn » 13 jul 2012 20:59


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

poly eller mono.. solcelleranlæg

Indlæg af BWJ » 13 jul 2012 21:10

Ser ud som om der er stort service og hjælp at hente :lol: :lol: :lol: :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

poly eller mono.. solcelleranlæg

Indlæg af lamborg » 14 jul 2012 07:57

Der er jo også det i det at grantien jo kun gælder hvis der går noget i stykker. Den glæder vel ikke på ydelse hvis nu den feks ikke producere de kw den skal.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

poly eller mono.. solcelleranlæg

Indlæg af pelle » 14 jul 2012 09:02

lamborg » 14 Jul 2012, 07:57 skrev:Der er jo også det i det at grantien jo kun gælder hvis der går noget i stykker. Den glæder vel ikke på ydelse hvis nu den feks ikke producere de kw den skal.
Hej.. Du har ret. Det er hvis noget går i stykker garantien gælder. ydelses garantien er den samme alle andre lover for solceller.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

poly eller mono.. solcelleranlæg

Indlæg af pelle » 14 jul 2012 09:25

Lidt sjov læsning. :)
Hvis man tror man kan komme ind i sådan en butik
og henvende sig til en ung medarbejder og få teknisk information og hjælp til et produkt ikke virker eller er gået i stykker. Jamen, så er man også lidt for naiv.
De skal blot kunne formidle en videre i deres system og udfylde nogle papirer og henvise en til en reparatør eller sørge for at få varen byttet. Kan medarbejderen ikke finde ud af det, skal man kontakte afdelingslederen.
Jeg kom da også for skade at købe sådan en billig kinøjser scooter i jemogfix. Jo, og der var da også nogle problemer med knallerten. Ekspedienten i butikken udfyldte blot nogle papirer og sendte mig hen til den lokale cykel og scooter pusher. Han lavede knallerten og sendte regningen til jemogfix.
Men, professionel rådgivning får man altså ikke i jemogfix. :D
Er det ikke også sådan med det der trustpilot at det er dem der ikke er tilfredse der benytter sig af at skrive der. Så, skal man nok fare i blækhuset. Det er vel de færreste der rent faktisk er tilfredse med et produkt der kommer med positiv tilbagemelding. Vi er nok ikke så gode til at påskønne, men vi skal nok være der hvis vi ikke er tilfredse.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

poly eller mono.. solcelleranlæg

Indlæg af Zarge » 14 jul 2012 11:05

Korrekt Pelle, derfor skal man ALTID ta den slags "point systemer" med et stor gran salt... Det er naturligvis sjovt at læse dem, men som du siger, så er det de færeste der gider gå ind og skrive om hvor godt deres nye rystepudser til 129,- virker... Og igen, nu har jeg ikke læst dem, men selvom der så skulle være et par hundrede der er utilfredse, så fortæller det jo ikke meget i betragtning af hvor mange kunder de har...
Jo jeg har da også købt ting hos dem der har været defekte, eller gået i stykker... Men herregud, hvad fanden kan man forvente af en batteri drevet borehammer til 79,-...
Jeg ved godt at det ikke just er i den pris gruppe vi snakker når det er solceller, så der er ikke andet for end at kikke sig for og søge lidt på stumperne og så naturligvis ikke forvente sig alt for meget af personalet hvad teknisk kenskab angår... Men garanti messigt ville jeg nu ikke være nervøs, det er tit nemmere at få byttet/reppereret i de store kæder end mindre butikker, er min erfaring... ;-)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

poly eller mono.. solcelleranlæg

Indlæg af pelle » 14 jul 2012 12:23

Zarge » 14 Jul 2012, 11:05 skrev:Korrekt Pelle, derfor skal man ALTID ta den slags "point systemer" med et stor gran salt... Det er naturligvis sjovt at læse dem, men som du siger, så er det de færeste der gider gå ind og skrive om hvor godt deres nye rystepudser til 129,- virker... Og igen, nu har jeg ikke læst dem, men selvom der så skulle være et par hundrede der er utilfredse, så fortæller det jo ikke meget i betragtning af hvor mange kunder de har...
Jo jeg har da også købt ting hos dem der har været defekte, eller gået i stykker... Men herregud, hvad fanden kan man forvente af en batteri drevet borehammer til 79,-...
Jeg ved godt at det ikke just er i den pris gruppe vi snakker når det er solceller, så der er ikke andet for end at kikke sig for og søge lidt på stumperne og så naturligvis ikke forvente sig alt for meget af personalet hvad teknisk kenskab angår... Men garanti messigt ville jeg nu ikke være nervøs, det er tit nemmere at få byttet/reppereret i de store kæder end mindre butikker, er min erfaring... ;-)
Ja, og det er jo bevægelige dele der har det med at gå istykker. Solceller ligger dødstille på et tag. Der er nu ikke så meget mekanik i et solcellepanel. jeg skulle da lige prøve at vippe låget af dåsen bag på et af de paneler jeg fik sat op. Ikke fordi jeg har en pind forstand på det. Men, jeg er nysgerrig af natur. Ikke meget mekanik inde i sådan en kasse. Der er nogle dioder og nogle alu-strimler.
003.JPG

Jeg gjorde det at jeg gav ledninger og dåserne en gang silicone fedt . Glasset og alukanterne topforseglede jeg med en lille stripe silikone . (Jeg fik lov af leverandøren) Det er en lille harmløs ting at gøre og det er hurtig gjort. Det må så holde så længe det kan holde. Unødvendigt, ville nogle sikkert mene. Men, det gør det bestemt ikke ringere. Silicone binder drøn godt på glas og alu. Det beskytter jo mod mørning af gummi og plast og ir af alu.. og så længe det holder fast gør det jo god gavn.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

poly eller mono.. solcelleranlæg

Indlæg af Ulrik » 16 jul 2012 16:55

Jeg syntes at kunne se at +90% af de danske forhandlere sælger monokrystallinske solcelle paneler.
Det må der sq være en grund til.
Når man tænker på hvor presset markedet pt er, så kan det ikke kun være udseendet. Ellers ville de sælge polykrystallinske solcelle paneler da de jo sælges billigere.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

poly eller mono.. solcelleranlæg

Indlæg af jhjorsal » 17 jul 2012 08:09

Ulrik » 16 Jul 2012, 16:55 skrev:Jeg syntes at kunne se at +90% af de danske forhandlere sælger monokrystallinske solcelle paneler.
Det må der sq være en grund til.
Når man tænker på hvor presset markedet pt er, så kan det ikke kun være udseendet. Ellers ville de sælge polykrystallinske solcelle paneler da de jo sælges billigere.
Den er jeg spændt på at hører nogle kommentar på, da jeg da flere gange har tænkt det samme, men jeg har også læst at i Tyskland sælges der langt flest poly paneler, og da klimaet jo da , i alt fald for det norlige Tyskland, burde være noget nær det samme. kan det jo da være danskernes søgen efter harmoni og især afstandstagen i disharmoni i deres huses udseende, der her gør sig gældende. Jeg så forleden et helt nybygget hus med høj rejsning og kvist på midten (lidt forskudt) samt røde tegl. På den ene side af kvisten havde de lagt panelerene vandret og på den anden side havde de sat dem på højkant, det vil sige at på hver side af kvisten var der 2 sorte felter med hver sin bredde og hver sin højde, det så sku ærlig talt ikke særlig godt ud, og jeg er rimelig sikker på at det er lagt sådan for at udnytte tagfladen m2 mest optimal men alligevel, også vender de mod øst, ud mod vejen.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Besvar