Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Meget over eller lidt under

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Meget over eller lidt under

Indlæg af jhjorsal » 12 jul 2012 12:49

Jeg er virkelig blevet i tvivl, jeg har hele tiden troet på at jeg skulle have et 6KW anlæg men igår snakkede jeg med en der mente at det var langt mere rentabel, at købe et 4.5KW anlæg når mit forbrug ligger på ca 4500KW om året end at gå ud og betale den ekstra udgift det vil give at dække mig helt ind, de 60øre pr KW jeg får vil være lang tid om at betale ekstraudgiften. Og set i lyset af at jeg ikke kan forestille mig at mit strømforbrug vil stige fremover, alting bliver udviklet med mindre strømforbrug samt unger der flytter hjemmefra om 4-5 år.
Han nævnte også at det der med at fremtidssikre sig 5-8 år frem, på en måske kommende situation, er spild af penge, da udviklingen går så hurtigt. at det er smarter at lave et tillæg til den tid.
Virker det så ikke som en meget fornuftig beslutning ? eller ?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Meget over eller lidt under

Indlæg af klr » 12 jul 2012 15:32

Jo, hvis dit forbrug også fremover ligger på ca. 4.500 kwt/år, så er det med at ramme det ca. Overproduktion kan ikke svare sig.
Men det er jo nok snarere et 5 kW-anlæg du så skal ha' (afhængig af så meget jo, placering bla.).

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Meget over eller lidt under

Indlæg af jhjorsal » 13 jul 2012 09:05

Jeg ved ikke hvor meget det betyder men vi skal vel se lidt fremad 5-10-15 20 år og jeg forestiller mig ikke at mit strøm skulle stige tvært i mod. Mit 46" Mpeg2 plasmaskærm finder vel i fremtid en mere energirigtig afløser, led pærene vinder vel indtog i en forholsvis nær fremtid, ungerene flytter hjemmefra. Jeg har en Alpha 2 pumpe på fyret men aner faktisk ikke om gulvvarme pumpen er en sparepumpe. Jeg har heller aldrig tjekket om der kan være noget sparet ved et konvekt komfur, lige nu har jeg et keramisk, men det synger også på et af de sidste vers. Modsat finder jeg jo da fórmentlig på et tidspunkt en ny kæreste, også kommer husholdningmaskinerene og vaskeafdelingen jo nok til at kører lidt mere. Sidste år havde jeg slukket fyret fra 1. maj til sidst i oktober. det vil sige varmepatron i VVB i knap 5 måneder I år slukkede jeg 1. juli og sidder lige nu og overvejer at tænde igen ;-) hmmm lortevejr, men knap så meget strøm i varmepatronen. Så min konklusion er egentlig at jeg skal gå efter et 4.5KW anlæg. Problemet er bare at jeg har fået tilbudt at købe et anlæg gennem en installatør men til hans nettopris ved leverandøren, pris og leverandør har jeg så lovet at holde mund med. Prisen ligger dog stadig over VVS eksperten, jeg bilder mig dog ind at det vil være nemmere at skaffe reservedele til, det er i alt fald en tysk inverter og Hyundai paneler, kvaliteten kunne måske også godt være bedre, men på den anden side der findes jo også tyske mandagsbiler
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Meget over eller lidt under

Indlæg af klr » 13 jul 2012 09:42

Det lyder som om du har besluttet dig.

Går ud fra du er klar over, at du ikke skal regne med 4.500 kwt/år fra et 4,5 kwp-anlæg. Det bliver allerhøjest 4.000 kwt (under optimale forhold). Desuden skal du regne med mindre effektivitet over tid (måske 10% mindre om 10 år).

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Meget over eller lidt under

Indlæg af jhjorsal » 13 jul 2012 10:02

klr » 13 Jul 2012, 09:42 skrev:Det lyder som om du har besluttet dig.

Går ud fra du er klar over, at du ikke skal regne med 4.500 kwt/år fra et 4,5 kwp-anlæg. Det bliver allerhøjest 4.000 kwt (under optimale forhold). Desuden skal du regne med mindre effektivitet over tid (måske 10% mindre om 10 år).
Der tager du så helt fejl, jeg sejler stadig mellem 4,5 versus 6 KW, Kvali versus Kinøjser, Poly versus Mono, det eneste jeg har på plads er min regnskabsform som bliver afskrivning, det bliver en GDS løsning, også pengene, men der er altså lidt forskel på at skulle bruge 55.000 eller over 100.000 på projektet, så det bliver en laaaaang weekend
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Meget over eller lidt under

Indlæg af Flemming DJ » 13 jul 2012 10:23

Jeg ville gå efter det "lille" anlæg.

Især p.g.a. dit forventede, faldende strømforbrug i fremtiden.
Og man får for lidt for overproduktion.

Og så er der jo også en investering, der skal gi' et afkast. (Læs: Større anlæg = større indefrysning af kapital).

Men, har du taget "skatteværdien af egen produktion" ved afskrivningsmodellen (60 øre/kWt i 10 år og 40 øre/kWt de næste 10 år) med i regnestykket og holdt det op mod den skematiske (som indeholder et bundfradrag på. 7.000 kr./år (ca. 11.600 kWt).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Meget over eller lidt under

Indlæg af jhjorsal » 13 jul 2012 11:21

Den tror jeg der er taget højde for i denne tråd viewtopic.php?f=189&t=14824
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Meget over eller lidt under

Indlæg af Rasmus Jensen » 13 jul 2012 11:26

Bare du sørger for at du producer mindst dit forbrug. Så skal du regne lidt på forskellen på et f.eks 5,2kw anlæg vs et 6kw anlæg. Det er "starten" af et anlæg der er dyrest - dvs man kan ofte købe et par ekstra paneler uden billiger pr. W end et lille anlæg koster. Det der kan gøre forskellen kan være inverterens størrelse. Så hvis du har pladsen, udsene ikke betyder så meget. Så vælg f.eks. Poly på en kostal Piko5.5 - så skal du finde nogle paneler så det kommer til at passe med den optimale DC indgang's spænding på inverteren (680Vdc).
Det kan godt være svært at få anlægget til at funger optimalt med færre paneler - altså når DC spændingen ligger laver, er systemet mindre effektivt. Det betyder jo ikke at det ikke virker - men kunne bare godt være mere effektivt.
Og for det meste har Poly en laver udgangsspænding end f.eks mono. Og tyndfilm har en meget højre udgangs spænding, men bruger ca. dobbelt areal forhold til Mono.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE


Besvar