Opdatering fra Ekopower

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Ekopower
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 71
Tilmeldt: 08 jun 2011 14:59
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 187
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Middelfart
Kontakt:

Opdatering fra Ekopower

Indlæg af Ekopower »

Kære Ekoheat ejer, kommende ejer og andre interesserede

Jeg vælger nu at bringe dette indlæg på stokerpro, da det selvfølgeligt påvirker mig, ikke at have ydet den service, som man måtte kunne forvente, når man har anskaffet sig et nyt pillefyr.

Jeg har dog mine helt personlige grunde, til ikke at have reageret på diverse indlæg, som jeg nok skal redegøre for til sidst i dette indlæg.

Jeg vil dog gerne starte med at prøve at besvare mange af de spørgsmål, som jeg har læst mig frem til i de seneste indlæg.

Buldren: Der er helt klart en opgave her, som jeg skal have løst, selvom det langt fra er alle anlæg, som har dette. Jeg har dog også den sidste stykke tid arbejdet intenst på dette emne og forventer snart at have en løsning klar. Det er dog ikke bare noget man umiddelbart gør, da ikke 2 skorsten er ens. Det man oftest kan hører når et anlæg buldre, er at der opstår for mange røggasser i brændkamret. Dette kan blandt andet skyldtes at der er for lidt træk i skorstenen eller at der er falsk luft i skorsten. Jeg vil derfor i den sammenhæng gøre opmærksomt på, at der kan komme falsk luft i skorsten via trækstabilisatoren, hvis denne er monteret meget tæt på kedlen. Man vil dog i mange tilfælde kunne kompenserer for manglende træk, ved at hæve effekten på røg sugeren. Derudover afprøver jeg i øjeblikket en opdateret version software, som skulle fjerne alt buldren, mens anlægget stepper op. Jeg vil gerne slå det helt fast, at Ekoheat pillefyr ikke skal buldre.

Alarm udbrændt: Til dem af jer, som bøvler med disse fejl, vil jeg gerne opfordre til at ringe til mig på tlf.: 63407050 (eller sende en mail). Disse fejl skyldtes som oftest indstillingsfejl og jeg vil derfor gerne, at I står ved kedlen, når I ringer, så vi sammen kan gennemgå indstillinger. Det har for eksempel betydning, hvis man ændre kedel temperaturen, optændingsbrændsel, røg sugere effekt, pumpestop, osv.

Retarder: Når man modtager en ny Ekoheat, så står alle retarder ved siden af forsyningssneglen. Der er altså ingen monteret i kedel. Jeg anbefaler og at man lader vær med at monterer nogle til at starte med og så senere monterer dem, hvis røggastemperaturerne bliver for højt. Dette gør jeg for at man skal undgå at få løbesod i skorstenen. På godkendelserne har Ekoheat kedler røggastemperatur mellem på ca. 60 – 80 grader, hvilken er alt for lidt, i langt de fleste skorstene.

Virkningsgrad: Det er selvfølgeligt korrekt, at virkningsgraden er en smule mindre, uden retarder i og jeg har ikke nogen præcis tal for dette. Men som før skrevet, så anbefaler jeg også kun dette, for at beskytte skorstenene. Modsat set så er Ekoheats virkningsgrad meget præcis da den rensede røg kanalerne og skubbede asken ud flere gange under testen, da den jo renser mens den brænder.

Vejledning: Jeg er på ingen måder stolt af min vejledning og arbejder dog også på højtryk på en ny, som jeg forventer klar lige efter ferien. Der er flere ting, som bliver formuleret anderledes i den nye vejledning:
• Smøring af spindel til askeplade: Efter behov (ca. 1 gang årligt)
• Rensning af lufthuller i brænde rør (Herd) anbefales 2-3 gange årligt.
• Rengøring af røggaskasse over røggaskanaler anbefales 1-2 gange årligt.
• Osv.

Styringsversion: Jeg arbejder på højtryk på, at få en styringsversion 1.41 færdigt og forventer at være færdigt med at teste den omkring d. 10. juli. Hvis alt er som forventet, så vil den blive lagt frit tilgængeligt på min hjemmeside. Man er også yderst velkommen til at sende mig en mail og så vil man komme på min mail liste og automatisk få tilsendt eventuelle nye opdateringer. Jeg har dog endnu ikke sendt nogle opdateringer ud automatisk endnu, da der jo ikke er fejl i de tidligere versioner og derfor ikke har ønsket at besværliggøre tingene. Jeg tager dog jeres opfordringer til efterretning og vil forsøge at få lagt version 1.36 på min hjemmeside hurtigt muligt, da det er den version, som jeg benytter i øjeblikket.

Træpiller: Når man første gang starter en Ekoheat op, så afvejer man den og vil oftest få et resultat mellem 1200 – 1900 g. Man skal så afveje den igen, når den ca. har kørt en ½ ton træpiller igennem, da den oftest vil give 300 – 500 g. mindre, dette skyldtes simpelt at der vil sætte sig træpiller på kanterne af indføringshullet på snegle røret. Der er derfor også vigtigt, at man gennemfører disse processer igen, hvis anlægget har været tømt.

Iltstyring: Jeg forventer at iltstyringen kommer på marked i september 2012, men dette er dog ikke en nødvendighed til Ekoheat, som en bruger har oplyst på stokerpro.dk.

Jeg håber med dette indlæg, at have fået besvaret de fleste af jeres spørgsmål. Skulle der forsat være spørgsmål så ring eller skriv endeligt direkte til Ekopower, så vi sammen kan få løst problemerne rigtigt. Jeg vil dog gerne understrege, at jeg er stærk tilhænger af stokerpro.dk og er utroligt glad for den behandling Ekoheat produkter generelt har fået på dette forum.

Årsagen til at jeg ikke har besvaret diverse indlæg, skyldtes selvfølgeligt ikke at jeg bare er ligeglad, men blot at hver gang jeg har skrevet et indlæg, så er der på den ene eller anden måde kommet diverse påstande frem og da de ikke er til gavn for nogen som helst, så havde jeg blot valgt at trække mig helt ud. Jeg bliver selvfølgeligt irriteret, når man skal læse ting, som ”Han ejer ikke engang til et frimærke” og ”Dan siger, at det kun er folk fra Stokerpro, som har problemer” og mere lignende.

Jeg vil dog seriøst igen overveje om ikke jeg kan finde lidt tid til at besvare diverse indlæg. Jeg må dog også bare erkende, at jeg indtil videre ”kun” har en ansat og derfor har meget svært ved at følge med. Så har jeg vist ikke lovet mere end jeg kan holde :great:

Som afslutning kan jeg oplyse, at der nu er mere end 150 Ekoheat kedler i drift og LAAAANGT de fleste kører problemfrit icon_cheesygrin.gif

Med venlig hilsen

Ekopower
Dan Elkjær
Ekopower
Dan Elkjær

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Opdatering fra Ekopower

Indlæg af Grevens »

... - Tak ... :great:

Dejligt at du er med på sidelinjen ...
...
Brugeravatar
Jrm2
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10 apr 2012 18:32
Mit fyr: Ekoheat 2500 og 6kw solceller
Areal: 227+200 garage
Brændsel: Barlinek piller
Fremviser gerne i postnummer: 5400
Dagligt forbrug: ?
Geografisk sted: Bogense

Opdatering fra Ekopower

Indlæg af Jrm2 »

:great: :great: Kanon godt at høre
Mvh jrm
Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Opdatering fra Ekopower

Indlæg af MartinLau »

Tak for opdateringen. Det giver lidt ro i sjælen.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!
Spotsy
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Opdatering fra Ekopower

Indlæg af Spotsy »

Tak for opdaterigen. Det er dejlig at høre fra dig. Spændne med det ny styring :-).

oako73
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 73
Tilmeldt: 26 aug 2010 20:05
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 260
Brændsel: RW piller endnu
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Geografisk sted: Vesthimmerland
Kontakt:

Opdatering fra Ekopower

Indlæg af oako73 »

Tak for opdateringen Dan :)
Ole Olsen
Vesthimmerland

Besvar