Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Frigivelse af varme fra R15

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Frigivelse af varme fra R15

Indlæg af Balslev » 06 okt 2007 10:03

Hej Alle

Nu har jeg igenem et stykke tid fulgt passivt med her i gruppen. Og når der ellers ikke går "ælv og kælv" i den, er dette et af de mest konstruktive forumer jeg har set og er vildt glad for der findes en sådan gruppe når jeg nu lige har investret i en Benekov. Her i starten håber jeg at jeg kan modtage lidt hjælp igennem gruppen, men da erfaringerne pt er små er det nok ikke så meget jeg kan bidrage med ( men det kommer forhåbelig).

Og så til spørgsmålet:-)

Jeg er igang med at lave et fyrrum på 45 kvm som er isoleret i loft og gulv og har gasbeton i væggende. Jeg har desuden lavet gulvvarme men er lidt usikker på om jeg vil slutte det til, her fra starten. Hvor meget varme frigiver fyret til rummet, tror i det kan holde rummet frostfrit eller kan det også holde det i rimelig værksteds temperatur?


Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Frigivelse af varme fra R15

Indlæg af Mr. X » 06 okt 2007 10:30

Hej Balslev,

Jeg vil antage at en R15 afgiver lidt mindre varme end en PL27-er som min, - men du kan SAGTENS holde rummet frostfrit med fyret alene. Mit fyrrum er vel 20m2, og der er en herlig varme hele vinteren, og der er ingen isolering - det er et rum i en af længerne ! Vent du roligt vinteren over, og se om det ikke viser sig at du holder en anstændig værkstedstemperatur med fyret alene.

Det med ævl og kævl har der desværre været et par eksempler på , på det sidste - det er ikke normalen herinde - det er et virkeligt godt og seriøst forum. icon_cheesygrin.gif - måske hestene bides indtil der kommer noget kulde vi kan snakke om , hehe :)

mvh
Allan

Brugeravatar
Dyrehavevej
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 264
Tilmeldt: 28 feb 2007 11:29
Mit fyr: Woody 16kw (Tidligere R15 ejer)
Areal: 220 + 110 liter VVB
Brændsel: 8mm Laxå træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Sydsjælland

Indlæg af Dyrehavevej » 06 okt 2007 16:53

Hej Balslev

Min R 15 står i et fuldstændig uisoleret rum i en garage.
Jeg har omkring 4 meter uisoleret rør i rummet også,
men der er aldrig under 15 grader derude.

Den isolering, som der sidder i toppen af din kedel, smelter helt sikkert på et tidspunt.
Hvis du, ligesom alle os andre R 15 ejere, udskifter isoleringen med Rockwool vil der ikke slippe lige så meget varme ud.

Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Balslev » 06 okt 2007 17:59

Tak for svar, vil lige se hvad det koster ekstra at slutte gulvarmen til inden jeg tager beslutningen. Men det lyders til at jeg ikke kommer til at fryse.

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 06 okt 2007 19:45

Det koster ikke mange ører at slutte din gulvarme til hvis du har lagt rørerne. Du har en frem og en retur der skal til kedlen og så skal der sættes en returventil på returen (naturligvis :wink: ) Så er du flyvende. Så få isoleret dine rør og evt. put det rockwool i som foreslået, det er billigere i det lange løb, og du har mere kontrol over din varme.


rezo
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 09 feb 2007 20:17
Mit fyr: Woody 16kW V6 BS semirens
Areal: 230 m2 + VVB 110L
Brændsel: Harvest Energy
Årligt forbrug: 5.5 Ton
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Frigivelse af varme fra R15

Indlæg af rezo » 11 okt 2007 13:26

Hej Balslev

Min R15 står placeret i en bjælkehytte ( en af dem fra XL-byg). Der er støbt fundament og 200mm flamingo i det støbte gulv samt 100mm iso på loftet.
Ellers er der ikke noget i væggene da disse er af masivt træ og derfor har en naturlig isoleringsevne. Jeg har efterisoleret fyret ovenpå da denne isolering
smeltede. Jeg har ikke oplevet temperaturen under 7 grader der inde, så det må siges at være meget godt - men fyret afgiver ellers ikke meget varme. :great:

Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Re: Frigivelse af varme fra R15

Indlæg af Balslev » 11 okt 2007 13:54

Tak for svarende.
Som Søren Ø skrev koster det nok ikke mange øre at slutte det til nu når alligevel er en vvs-mand herude. Og så skal vi også tænke lidt på skovbruget så de kan få afsat deres træ icon_cheesygrin.gif , så gulvarmen bliver sluttet til, så er jeg da også sikker på at fyret ikke kommer til at stå og kede sig :twisted:

Lidt lommefilisofi: Hvis rummet er varmet blive varmetabet vel også mindre fra fyret, og så har jeg fordelen af en mere behagelig varme i værkstedet.

MVH

Peter


Besvar