Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Saadan undgaas kondensering ved pausefyring under 60 grader

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
tnordholt

Saadan undgaas kondensering ved pausefyring under 60 grader

Indlæg af tnordholt » 23 sep 2007 19:31

Jeg har over de sidste 6 mdr testet en helt ny metode der baade er simpel og billig. Jeg var voldsomt traet af pausefyring ved 60 grader da spildet er meget stort om sommeren, saa jeg rensede stokeren helt af indvendigt med kaustisk soda (incl roegroeret), lod den toerre og malede den 2 gange paa indersiden med ovnmaling fra spraydaase. Vupti, nu koerer jeg med en kedeltemperatur paa 45 grader, bruger ca. 2 kg piller i doegnet og har varmt vand i hanerne UDEN kedelen taerer op:)

(og har selvfoelgelig timer paa cirkulationspumpen saa den kun booster 3 gange i doegnet af 1 time, det er rigeligt).

Total besparelse i forhold til 60 grader kedeltemp + ingen timer er ca. 40%!!


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 24 sep 2007 14:55

Det lyder sq godt!!

Er der andre med lignende erfaringer?
MvH Ulrik©

skydiver
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17 aug 2007 20:19
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Aabenraa

Indlæg af skydiver » 24 sep 2007 17:56

Hej
Er det en holdbar løsning?
Jeg har selv lidt sværet ved at forstå det med at det giver kondens når man er under 60 grader. :oops:

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Indlæg af coctail » 24 sep 2007 20:14

Jeg vil lige gøre opmærksom på at det ikke er smart at køre med en kedel/vendtemperatur på under 60 grader mht bakterier! En af de bakterier som har det allerbedst ved 45 grader er legionella

Du kan næsten ikke undgå at indtage varmt vand når du går i bad, så sørg for Guds skyld at din vantemperatur er over 60grader.

Hvad er vigtigst? dit/din families helbred eller at spare et nogle 100kroner? - jeg ved godt hvad jeg vil vælge.

tnordholt

Indlæg af tnordholt » 25 sep 2007 20:53

Hej med jer,

Jeg kan selvfoelgelig ikke sige noget om rusk efter 6 maaneder, men indtil nu har jeg kun set en lille smule i hjoernerne af kedlen som var fordi jeg ikke havde faaet nok ovnmaling derind. 2 min med smergellaerred og to pust ekstra maling saa var den klaret.

Mht legionellabakterier har jeg ogsaa overvejet det, men chancen for at faa legionella er saa forsvindende lille at jeg gerne loeber den risiko. Samtidig kommer de ikke bare lige pludselig men opbygges over mange maaneder til niveauer der er farlige, og jeg koerer derfor temp op paa 80-90 grader en-to gange om maaneden manuelt saa alt der kunne vaere i systemet udraderes.


tnordholt

Indlæg af tnordholt » 25 sep 2007 20:57

Lige en lille kommentar. Jeg faar selvfoelgelig ogsaa lidt kondens i kedlen men den ruster bare ikke. Dog har jeg lagt maerke til at det primaert kommer naar fugtigheden i fyrrummet er hoej, saa det maa komme primaert fra luften og ikke fra pillerne. Jeg soerger derfor for at mit fyrrum altid er helt toert og for at eneste luftindgang er varm luft fra et tilstoedende toert rum. Det holder kondensen meget langt nede. Har ogsaa overvejet om en anordning hvor luften blev ledt omkring roegroeret og forvarmet kraftigt evt. kunne saenge fugten i luften, men skal lige have lavet en anordning til dette foer den test loeber af stablen.

tnordholt

Indlæg af tnordholt » 03 okt 2007 20:46

Undskyld, jeg kunne ikke lade vaere med at opfinde lidt mere:) Jeg lagde maerke til at der engang imellem blev blaest smaa stykker glaeder ud af kaerten og kunne se de rulle ud af kaerten. Saa jeg lavede et lille halvmaaneformet staalindlaeg jeg skaf af et gammelt roegroer, borede det fuld af 3mm huller og satte det nederst lige i udgangen af kaerten. Den "fanger" nu de mindste stykker der bliver fuldt forbraendt:) Det har ogsaa foroeget luftgennemstroemningen i sidste del af kaeften hvilket goer at roeg temp. er steget 2 grader og asken spredes mere ud i hele bunden. Alt i alt en meget nem loesning med flere positive effekter.

Naeste projekt er en hjemmelavet roegvender af skamol. Ideen er at lede den varme luft op langs siderne af stokeren og derefter ned paa bagsiden af braenderen.

Jacob Sørensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 sep 2007 16:48
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 185
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ca 7 tons

Indlæg af Jacob Sørensen » 04 okt 2007 17:27

Jeg vil nu stadig påstå at der er alt for stor risiko mht bakterier samt korrosion. Du skriver selv at du var angrebet i hjørnerne og at det blev fjernet. Jeg er bare ikke sikker på om man er grundigt nok samt om ovnmalingen ikke bare ligger som et lag over evt resterende rust...som så får lov til at gå i dybden godt beskyttet af maling ;)

/Jacob

tnordholt

Indlæg af tnordholt » 05 okt 2007 17:41

Jeg er helt enig, det er svaert at vaere helt sikker. Mht bakterierne har jeg ogsaa kun min egen sunde fornuft at stoette mig til og det er nok ikke saa overbevisende:) Men man kan jo haabe der en dag er en mikrobiolog der laeser dette og kommer med at par bevingede ord.

Ja, rusten ville garanteret komme hvis ikke jeg foerst have slebet ned til den blanke metal (hvilket tog 3 timer for hele stokeren!). Indtil videre holder det fint, men tiden vil nok vise om det holder over flere aar. Jeg regner med jeg kan se det bobler op hvis der er begyndende rust underovnmalingen og indtil videre er der intet. Jeg proevede lige nu at pudst med kaustisk soda oploesning og tjekke med en lommelygte et par strategiske steder og der er altsaa intet andet end den fineste sorte maling.

MEN, et problem er der dog. Soden der under alle omstaendigheder kommer ved saa lav kedeltemp kan jeg kun fjerne med kaustisk soda oploesning og ikke fjerne mekanisk, saa der er lidt mere arbejde ved det.

Regnede dog lige ud at med den nuvaerende 45 graders temp og ren opvarmning af brugsvand forbruger jeg kun 4-5 kg i doegnet. Det er da meget godt klaret med en gammel Pilevang der koerer med pausefyring!

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 05 okt 2007 17:49

Spændende forsøg..
Kan du holde røgtemperaturen høj nok ?


Besvar