REKA: Tilsodning af brændkammer

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
ML
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 sep 2007 15:08
Mit fyr: REKA 10 kW HKRST
Areal: 245
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6300

REKA: Tilsodning af brændkammer

Indlæg af ML »

Hej REKA brugere...

Jeg købte sidste år et REKA 10kw og startede op med korn. Da det var rigtig koldt brugte den ca. 50 kg/døgn (dårlig isoleret hus). Det kørte rigtig god. Kørte på trin 2 det meste af tiden, dvs. ingen pause kørsel. I foråret gik jeg over til lidt træpiller. Her skete der nu det at min kedel langsomt sodede til da pillerne virkelig gav så meget varme at den kørte rimelig meget i pause samtidig med vi havde et lunt forår. Når jeg åbnede lågen til brændekammeret blev jeg nærmest "kvalt" i røg.. Jeg tror ikke trækket i skorstenen er så godt som vi havde regnet med... Så jeg har en teori om at det hele hænger lidt sammen med det. For lidt træk i skorsten med meget pausefyring. Hvad siger I til det?

Og tager kedlen/brændkammeret skade af et ca. 1 - 2 mm tykt lag sod?

Med venlig hilsen

Martin

poul jensen
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 53
Tilmeldt: 30 dec 2006 10:05
Mit fyr: Benekov 25 silver m/ Tornado
Areal: 350
Brændsel: roefrø og andet sært
Dagligt forbrug: 65 kg pt.
Årligt forbrug: 18
Geografisk sted: Odder
Har takket: 1 gang

Indlæg af poul jensen »

Hej
Jeg er ikke Reka ekspert, men har den ikke røgsuger indbygget eller sådan noget ? Jeg har en ven der har en mage til, han har døjet med lignende problemer. Jeg er temmelig sikker på at alt løser sig så snart det bliver koldere og din Reka får noget at lave. Den tager efter min bedste overbevisning ikke skade af lidt sod.
mvh
Poul Jensen
coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 15 gange

Indlæg af coctail »

Det brænder af, når det bliver lidt koldere i vejret.

Nu kender jeg ikke den nyeste styring, men har du prøvet at stille pausetiden så højt op som muligt? i den gamle styring var det 99minutter og det kan træpiller godt klare. Husk også generalt at sætte indtaget og luftmængden ned om sommeren, så undgår du også at der kommer så meget røg ud når du åbner lågen - det tyder på at indtaget er for højt ("friske" træpiller flader ned oveni dem der brænder = røgudvikling).

Du har praksis talt gjort det modsatte af hvad "det fornuftige er". Normalt bruger man brænde med høj brændværdi om vinteren og lav om sommeren. Næste sommer kan du evt. prøve at fyre med flis, det har lav brændværdi og det udvikler ikke syre.
ML
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 sep 2007 15:08
Mit fyr: REKA 10 kW HKRST
Areal: 245
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6300

Indlæg af ML »

Hey Poul, tak for svaret. Jo, der er røgsuger med. Men den kører ikke når der pausefyres. Så røgen skal vel trække ud af sig selv.
Det lyder også meget fornuftigt hvad coctail skriver. Med indtaget mener du den tid sneglen kører ikke?

Flis har jeg slet ikke eksperimenteret med endnu.... Det hele er nemlig ret nyt for mig endnu, men det interesserer mig enormt.

Mange tak for svarene ind til videre!
coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 15 gange

Indlæg af coctail »

ja, jeg mener snegletiden. I min styring hedder den "P1 min" og "P1 max". Det er "P1 min" du skal sætte en tand ned.

Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Indlæg af Stokerservice »

Hvis den kun er et år gammel hedder det ikke P1MIN og max, så er det snegl t 0 - Snegl T 1 - 2 og 3 det er der du justere snegl tiderne, og de skal som udgangspungt fordobles. 0,20-0,40-0,80-1,60 eks. kender ikke tiderne på en Reka men kender styringen, det er en Pricatech, en god måde at se om den for den rette mængde brændsel, er ved at gå ind i under menuen, og sætte et 1 tal der hvor der står V P1 der står standart 0, når det er gjort kan du se i displayet næst efter trin 0 1 2 3 hvor mange sek der går mellem at sneglen køre brændsel ind, de stoker jeg har mest kendskab til med Pricatech styring ønsker man at sneglen køre ind hver 30-35 sek, hvis den ligger på 20 prøver den på at køre tit ind pga for lidt brændsel, og omvendt hvis den ligger på 50
Hva med luft hullerne i brænderen er de rene ? det er også vigtig

KPstokerservice
Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Indlæg af Stokerservice »

Snegl tiderne
Pause tid
PBH
BLT
PSN
PF
Hva er de sat til ??

KPstokerservice
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk
ML
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 sep 2007 15:08
Mit fyr: REKA 10 kW HKRST
Areal: 245
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6300

Indlæg af ML »

Hej Stokerservice

Jeg synes ikke der er så meget at indstille. Første menu kan man vælge brændselstype (træpiller, blandet, flis) dernæst vælger man kedeltemp, iltstyring%, pausetid. Så kommer man ind i en ny menu hvor jeg kan justere tiden på vandreristen nemlig V.R. tid XX Pause XX og automatisk askeudtag. Når jeg så går ud af den menu kommer jeg igen ud i hovedbilledet. Så jeg ved faktisk ikke hvor man stiller på alle de andre tider du snakkede om... Hov vent lige... Er der ikke noget om en mere avanceret menu... Jeg skal lige ud og kigge i manualen og så vender jeg tilbage....
Brugeravatar
Bowhunt
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 89
Tilmeldt: 29 dec 2006 22:19
Mit fyr: KSM 325-18I
Areal: 280 m2
Brændsel: Træpiller og Brænde
Årligt forbrug: 6 ton + Brænde
Geografisk sted: Spjellerup ved Næstved

Indlæg af Bowhunt »

Hej ML.
Har du ikke i din styring trykknapper hvor der står menu og opstart?
Tryk på menu og opstart samtidigt, så kommer du ind i undermenuen.
Mvh John
Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re:

Indlæg af Stokerservice »

ML skrev:Hej Stokerservice

Jeg synes ikke der er så meget at indstille. Første menu kan man vælge brændselstype (træpiller, blandet, flis) dernæst vælger man kedeltemp, iltstyring%, pausetid. Så kommer man ind i en ny menu hvor jeg kan justere tiden på vandreristen nemlig V.R. tid XX Pause XX og automatisk askeudtag. Når jeg så går ud af den menu kommer jeg igen ud i hovedbilledet. Så jeg ved faktisk ikke hvor man stiller på alle de andre tider du snakkede om... Hov vent lige... Er der ikke noget om en mere avanceret menu... Jeg skal lige ud og kigge i manualen og så vender jeg tilbage....
Hva så ML er du kommet igennem manualen :wink: er da spændt på hva der sker
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk

Besvar