Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af Tom_AT »

mick n » 19 Jun 2012, 21:56 skrev:ja jeg har haft et ekoheat og har nu en scotte blackstar mini og jeg er ikke i trivl VÆLG er scotte

Bliver du aldrig træt af det pladder?

honneymonster
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 sep 2007 18:25
Mit fyr: Woddy 10 KW
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5,5
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 12 gange

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af honneymonster »

Lad nu Mich N vøre han er ikke seriøs i får ham aldrig til at uddybe hvad problemmet var

Mv Honneymonster
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af Flemmingth »

Hvis dette var en gættekonkurrence, ville jeg gætte på, at Mick N's Ecoheat er "himlet" (der er en anden tråd om en Ecoheat der har haft "overtryk" i forbrændingskammeret 8) ), og at han har fået en Scotte som erstatning, mod at han holder bøtte - som han åbenbart har svært ved :roll:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af triumph »

Jeg har haft et woody i 6 år.
Da jeg installerede det boksede jeg meget med pid regulering,Havde en optænding hvert kvarter.

Jeg satte skamolfætter på, for at forbedre forbrændingen i lavlast.
Den mindste model var dengang reelt en 24 KW, idag er den mindste woody 10 kw.
Jeg fandt ud af at man kunne kompentsere ved at benytte rumtemp. føler, der stopper anlæg. i stedet for drift i lavlast. .
Jeg købte anlæg med folænget snegl på 2,3 meter. Jeg var ikke klar over at uens fødning var en af de akildeshæle der var på anlæget, og problemet jo bliver værre, jo længere sneglen er.
Jeg forbederede sneglen ved at sætte et vandrør i snegl, og bundleje.

Jo en woody har også haft børnesygdomme.

Dog har driftsikkerheden aldrig været et problem (på min) Sneglen har været knækket 2 gange,(har bare kortet lidt af, og svejst den igen) der ryger en eltænder om året (100 kr) styringen stod af for 6 md siden, fik en ombytter for 1500 kr.
Ellers intet.
Jeg syntes ikke at det kvarter det tager at rense den en gang om måneden er noget problem + rengøring af hærd 2 gange om måneden.
Men en woody sviner, så det er ikke egnet til at stå inde i huset.
Noget af det gode ved en woody er at den er simpel, der er ikke meget der kan gå i stykker. Simple is beutifull....
Den er dog lidt følsom over for pillekvaliteten, jeg har enkelte gange været uheldig og få købt piller der kan give en askekage i hærden, den skal rages væk et par gange om ugen eller 3, det tager kun 1 minut. Men det skal gøres. Jeg har ikke haft problemet de sidste 3 år, da piller har været ok
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af Dunas »

Jeg er nu ikke enig i, at en woody ikke kan stå i brygges inden i huset. Mit står i brygges i et alm. parcelhus, dog har jeg pillebeholder uden i garagen, hvor der er lavet hul igennem muret til sneglen. Det fungere upåklagelig, man kan sagtes holde en woody/scotte rent i brygges inden i huset uden det sviner. Mit brygges er helt rent og jeg har ikke problemer med, at det sviner under rengøring, dog bruger jeg så lidt mere tid ved rengøring ca. ½-1 timer pr./mdr. i fyrringssæson.
Ellers er jeg utrolig glad for min woody, den har aldrig svigtet mig, som triumph skriver "simple is beutifull...".
Interface er bare Super og hvis du tilmelder via stokerkontrol/NBE til stokercloud, kan du styrer fyret fra hvilken som helst pcér i hele verden. Der findes også Apps til smatphone til fyret, hvis man er til dette.
Hvis du vælger en woody/scotte får du virkelig et driftsikker fyr. Et plus mere er, at reservedele er billig til dette fyr, selvom det er meget sjælden man har brug for det. Har haft mit fyr i 2 år, det eneste jeg har skiftet er 1 stk. eltænder, som kan købes til ca. 100 kr.
Men det er jo helt op til dig selv om du vælger Ecoheat eller Scotte/woody...

dannidines

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af dannidines »

jeg har haft min Woody/Scotte siden december 2009 og har tykket mig gennem 6.11, 6.17, 6.72 og pt. V10 med B176 herd (34) ... så er naturligvis farvet af NBE og deres produkter samt kundeservice hertil.

jeg har reklameret en del for ekoheat, både herinde såvel som på jobbet.. ligeledes har jeg NBE, men det er fordi jeg syntes udviklingen er vigtig og alternativerne er vigtige = ellers ingen konkurrence = ingen udvikling.

lige mht udvikling, så er NBE sater`rask`me fremme i træskoene.. der er på de 3 år jeg har været med sket en udvikling, som sætter mange dyrer alternativer til skamme (ja, jeg har naboer som har installationer som er både 30-40 kr dyrer end mit setup) men som ikke har funktioner som mit og bruger samme mængde piller samt har haft flere rep.?!?!

men jeg har også haft udfordringer.. intern snegl drillede (manglende spændt skrue - opdaget efter ny motor monteret, hehe), 1 eltænder..

jeg har løbende været priviligeret og få opdateret min chip, og der er sket meget som tidligere i tråden er nævnt bla. PID problemer/udfordringer er fjernet.. med V10 er jeg kun i fyrrummet når jeg renser og fylder piller på, for det spiller via stokercloud.. og generelt INGEN indstillingsudfordringer med den styring.

Det jeg prøver at beskrive er et godt, gennemtestet, løbende udviklet produkt og godt team bag med fantastisk kundeservice og et forhandlernetværk med fed indstilling til samme..

ekoheat, kender den ikke, men finder den spændende... tror dog aldrig jeg får een inde for døren, det jeg alt for "nbe" til:-)

held & lykke med valget
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af triumph »

min pointe med det jeg skrev, var at woody/scotte også havde haft børnesygdomme. Men det er mange år siden, nu er de fleste udrydede i dag. Og samtidigt er der en stor erfaringsbank at trække på f.eks i et forum som dette. En erfaringsbank der først skal opbygges ved ecoheat ejere.
Jeg kender intet til ecoheat, syntes det ser intresant ud. Og det er mavefornemelsen der skal afgøre om man tror på at "det nye smarte" er bedre end det genemprøvede. En ting er dog sikkert. du gør ikke noget forkert ved at købe en woody/scotte
Egtved
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19 jun 2012 17:51
Mit fyr: Olie. Snart nyt pillefyr
Areal: 140
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 6040
Dagligt forbrug: for meget olie

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af Egtved »

Endnu engang tak for svar. Har været ude og kigge på de 2 træpillefyr igen. Har også været på NBE og Ecopower hjemmeside for, at læse mere om deres produkt.
Jeg tager scotten og er ikke i tvivl længere. Det er klart det sikkers valg efter min overbevisning. NBE har en god hjemmeside, hvor man kan finde oplysninger om alt. Interface er et gennemtænkt produkt og det er smart med det der stokercloud. Så er der også meget hjælp, at hente her og ved forhandler. Men tror ikke jeg for brug for det.
Ecopower hjemmesider giver ikke mange oplysninger om deres produkter i forhold til NBE, de har heller ikke interface endnu, så ved ikke hvordan det kommer til, at fungere. De kommer også med iltstyring, hvilken mange ecoheat ejer sukker efter. Det behøver en scotte ikke fik jeg, at vide.
Men ecoheaten er altså flot i forhold til scotten.

Nu når jeg har valgt scotten, skal jeg så vente til den selvrensende kedel kommer??. Er det nemmere med en selvrensende kedel eller er det bare noget pjat??. For mig at se, er den nuværende kedel nemt, at rense. En selvrensende kedel skal vel også renset på et tidspunkt??
Kan også se, at der kommer en helt ny styring V10 eller sådan noget, er det bedre og vente til den kommer, eller skal man bare købe nu og evt. få styringen byttet når den kommer???
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af hensan »

Der kan være 2 gyldige grunde til at vente på en ny kedel:

A) Man anser den nye kedel som bedre end den gamle. Den har tilsyneladende en højere virkningsgrad og den er delvis selvrensene.
B) Man har en formodning om at den nuværende kedel falder i pris ved intruktion af ny kedel og kan derfor købe den nuværende kedel med rabat

For A:
Den nye kedel har sansynligvis en højere virkningsgrad end den gamle. Selvom dette er en positiv ting kan du se på Ekoheat tråde er dette ikke nødvendigvis er uden omkostninger. Hvis du hæver virkningsgraden sænker du samtidig røg temperaturen. I en idel verden er dette ikke et problem idet du har en skorsten der kan klare dette. I virklighedens verden er de fleste pillefyr nok tilsluttet en skorsten der er dimetioneret og opført med hensyn til at have et efter tidens øjne uøkonomisk oliefyr tilkoblet.
Som du kan bemærke er der tilsyneladende mange Ekoheat bruger der må fjerne retarder fra deres fyr idet skostenen den er tilsluttet ikke kan håndtere den lavere skorstens temperatur og er din forøgelse af virkningsgrad ikke noget værd i virkligheden.
Med hensyn til den selvrensende effekt er der værd at nortere sig at den ilighed med Ekoheat er DELVIS selvrensende dvs at du selv skal rense omkring herden og tømme aske mm. Hvis du alligevel skal stoppe fyret en gang hver 14-30 dage for at bruge 5 min på at rense gør det efter min mening ingen forskel om du bruger 5 min på at rense eller bruger 8 min fordi du skal rense lidt mere.

For B:
Om du kan være heldig at få et godt tilbud på et restlager ved intruktion af ny kedel var måske ikke utænkeligt. Et modargument for at vente skulle efter min mening være tiden. Hvis du køber et nyt fyr nu har du hele sommeren til at få det installeret muligvis få flyttet rør og få fyret indstillet rigtigt. Hvis det af en eller anden grund ikke skulle gå efter planen og fyret er ude af drift i 14 dage er det ikke den store ulykke at være uden fyr 14 dage om sommeren. Hvis du venter til efteråret/vinteren skal du have dit nye fyr installeret og brugbart på kort tid idet du ikke kan undvære fyret i flere dage.

**
Du spørger også om du skal vente på den nye styrring.
Der kommer altid en ny udvikling. I øjeblikket er det en version 6 styring der er den brugte. For et par år siden var det en version 4 styring der var et hit. Om et par år er det sikkert en version 12 styring der er det gældende. Den der har en version 4 styring har ligeså meget varme fra fyret som dem der i dag kører en test på version 10 styringen.
Den største fordel jeg umidelbart ser ved styringen er at den kan være opkoblet på nettet hele tiden uden at der skal stå en (gammel) pc tændt hvis du vil have stokercloud. Det er sikkert meget smart med touch screen ol ligende som jeg har forstået den nye styring har men når man er færdig med at lege med det og det drejer sig om at have fyret kørende og der er jo ingen tvivl om at en version 6 styring klarer det job perfekt.
Er det en fordel at du med den nye styring tilsyneladende har flere udgange mm. Tjaa Hvis du har en ide om at du skal bygge om i dit fyrrum hver anden uge og altid have det nye er der nok en værdiforøgelse med den nye styring. Hvis du er en af de typer der sætter fyret ind og så ellers er tilfreds når der kommer varme ud når bare der er piller er det nok den store værdiforøgelse du har ud af den nye styring.
mhansen
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 39
Tilmeldt: 26 maj 2011 20:12
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 120
Brændsel: Træpiller ø8 lava
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Sydfyn

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af mhansen »

Købte scotte siste år og er overalt set godt tilfreds. Har også et ubrugt iltstyringskit til at ligge og får det nok aldrig monteret. Det kører godtnok for mig uden

Jeg havde måske købt den nye selvrenser hvis prisen velogmærke var udetydeligt højerer. Oven stående rådom at sætte det op snarest holder jegogså på , det er også svært at spå om leverings tider især til efteråret..

Jeg gir dig ret i den er pænerer ekoheaten og der er mange gode ider ,men hvis man har hørt en BULDRE er den ikke ret inntresant for mig ialfald

Besvar