Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ny skatte fordel fra idag :-)

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af klr » 24 jun 2012 11:15

Ja, 1 dum kan spørge om mere end 10 kloge kan svare på - så jeg spørger igen.

Hvad viser ind-tælleren så i dit eksempel - 0?

Hvordan gør elselskabet min regning op?

Det jeg skal indberette til skat, er så inverterens tæller (eller rettere forskellen opstået på 1 år)?


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af hensan » 24 jun 2012 11:37

Indtælleren viser 0 - Du har godt nok forbrugt 1 kwh men du har forbrugt din egen strøm direkte før den kom igennem el-måleren.

Når året er omme læser el selskabet de 2 målere af. Hvis ve antager at din salgs måler viser 3000 kwn og din forbrugs (ind) måler viser 3500 kwh bliver du faktureret for forskellen i dette tilfælde 500 kwh.

Din indberetning til skat bliver din inverter måler (forskellen opstået på et år). Og det er så her jeg forundres at der ikke er en skatte godkendt måler i systemet. Inverter fabrikaten siger selv at denne måler ikke nødvendigvis er korrekt og under alle omstændigheder er den ikke plomberet eller autoriseret og som sådan bliver det let noget hvor skat skal tro på at du indberette korrekt (og at du har mulighed for at indberette korrekt).

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af klr » 24 jun 2012 11:46

Jeg tror jeg er helt med nu. Men hvorfor der skal være to tælleværker på de nye måler forstår jeg nok ikke. Det er jo netto-tallet der betyder noget (svarende til en måler der kan løbe baglæns).

Og ja, det er underligt, at der ikke er nogen valid måler til produktionen - eller rettere, at der ikke skal være. Men man kan vel selv sætte 1 op? Er det umagen/økonomien værd monstro?

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af Breuner » 24 jun 2012 12:14

Som jeg læser skattereglerne, så behøver du reelt aldrig betale skat alligevel, der står jo følgende:

"Du skal betale skat af dine indtægter fratrukket dine omkostninger.
Indtægter

For at regne ud, hvad du skal betale i skat af den el, du selv har anvendt, bruger du den pris, du kan sælge el for til elværket. Samme princip gælder, hvis dit vedvarende energianlæg producerer varme. Her er det så den pris, du kan sælge din varme til varmeværket for, du skal bruge.

Indtægten er altså:

Den samlede forventede energiproduktion (fx 5.500 kWh) x pris pr kWh (60 øre) = 3.300 kr.

Efter 10 år falder prisen til 40 øre pr. kWh for et solcelleanlæg.

Fra indtægten trækker du dine afskrivninger, dine driftsomkostninger (fx reparation) og dine renteudgifter, hvis du har lånt penge til at købe anlægget."


I en virksomhed må du jo fratrække alle udgifter som denne har. Så hvis du skal op og kigge til cellerne på taget kan man jo fratrække en ny 12 meter alu-stige, et beslag er knækket når man kommer derop, derfor må man købe en svejser for at udbedre fejlen. Det viser sig osse at flere celler ikke er ordentligt spændt fast, derfor må man ud og købe en ny Dewalt akku boremaskine for at holde firmaet igang.. Osv. Osv. Osv..

Det kræver vist ikke meget fantasi at få brugt de 3300,- som man ellers skulle betale i skat hvert år.. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af hensan » 24 jun 2012 12:30

Og ja, det er underligt, at der ikke er nogen valid måler til produktionen - eller rettere, at der ikke skal være. Men man kan vel selv sætte 1 op? Er det umagen/økonomien værd monstro? -->>

Det er ikke særligt dyrt at sætte en måler op. Flere steder fx http://www.greenline.dk/Soeg.aspx#searc ... m%C3%A5ler kan du købe brugte elmålere der er blevet pillet ned i forbindelse med udskiftning. Her fx til 469 kr incl forsendelse.

Er det besværet værd: Tjaa - Jeg tror bare jeg opgiver det der står på inverter display og anser at det sikkert viser nogenlunde rigtigt. Hvis det så skulle være et par procent off klarer jeg nok dette.

Det er begrænset hvor mange alu stiger jeg kan have stående i min garage så jeg accepterer nok bare at betale min skat son den nyttige samfundsborger jeg anser mig selv for at være.


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af jhjorsal » 24 jun 2012 12:33

hensan » 24 Jun 2012, 09:50 skrev:Jeg fik lige i fredags at vide af en solcelleinstallatør, at det ikke var den faktiske produktion i firmaordningen man blev beskattet af, men af den del man lagde ud på nettet -->>

Jeg syntes at du skulle overveje at bruge en anden installatør end ham. Når han tilsyneladende rådgiver om noget sådant uden at vide hvad han taler om er det ikke til at vide hvad han ellers udtaler sig om uden at vide det.

SKAT har en meget enkel forklaring om beskatning på http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973865&vId=0

Citat start
Du skal både betale skat af den energi, du selv bruger, og den energi, du sælger.
Du kan til gengæld foretage afskrivninger og trække driftsudgifter og renter fra i skat.
Du skal forskudsregistreres som selvstændig erhvervsdrivende.
Du skal lave en udvidet selvangivelse.
Du kan ikke bruge denne ordning, hvis dit anlæg er en fast del af boligen (fx en integreret del af taget).
citat slut
Rolig nu, jeg har jo aldrig skrevet at det var min solcelleinstallatør, jeg skrev bare at det var en solcelleinstallatør jeg havde snakket med, og udmeldingen undrede også mig, som jeg skrev. Og som jeg læser de efterfølgende kommentar, ligger der jo ikke et egentlig krav om en rigtig måler i installationen der måler den samlede produktion, der kan man bare nøjes med en eller anden tilfældig måler der tilfældigvis sidder på den inverter man har
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

ny skatte fordel fra idag :-)

Indlæg af klr » 24 jun 2012 13:15

Jojo, selvfølgelig kan man trække en hel masse fra, hvis man bruger regnskabs/afskrivningsmetoden (som jeg klart vil gøre!). Man kan jo også trække en ekstra måler incl. installation fra, hvis man vil ha' sådan en. Jeg kommer i tanker om, at jeg jo faktisk har sådan en, måske skulle jeg overveje at sælge den, og så købe en ny (brugt), som jeg så kan trække fra (mit "firma" kan jo købe en af mig). Skattens veje er uransagelige....

Det med alu-stigen er faktisk en god ide. Jeg har faktisk ikke en der er velegnet til eftersyn af de solceller. Og hvis jeg skal ha' en vil det være pga. de solceller, så det er reelt nok.

Men bortset fra det, betaler jeg min skat med glæde.

Men det bliver spændende at se, når de mange solcelleanlæg skal indberette til Skat. Der skal nok være nogen der går galt i byen - bevidst eller ej. Som diverse indlæg tyder på vil det nemt kunen være "salgs"-tælleren der bliver indberettet.


Besvar