Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Egtved
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19 jun 2012 17:51
Mit fyr: Olie. Snart nyt pillefyr
Areal: 140
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 6040
Dagligt forbrug: for meget olie

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af Egtved » 19 jun 2012 18:35

Hej.

Skal have skifte min gamle udtjente oliefyr med et pillefyr. Har igennem længere tid kigget på nettet og
været ude ved nogle forhandler for, at finde ud af hvilken pillefyr jeg skal have.
Valget står ligesom imellem Ecoheat og Scotten, men er meget i tvivl hvilket et af disse 2 jeg skal vælge.
Scotten har en fordel, da det har en lang historie bag sig, og styringen interface til pc er meget smart.
Men Ecoheaten er nu også meget smart, kan godt lide designet og styringen. Den meget enkelt, at betjene.
Havde egentlig besluttet og købe denne. Men er kommet i tvivl efter de problemer der er med fyret,
som der skrives om på dette forum, synes ikke, at jeg har oplevet dette, når jeg har set på det ved forhandler.
Kan også forstå, at dette er et helt nyt fyr, som er kommet på markedet i år.

Er der nogle af jer Ecoheat ejer, som har fortrudt købet?? Er der Ecoheat fyr som bare kører
der ud af uden problemer???

Hvad med jer scotte ejer, jeres køre vel bare der ud af med små justeringer?? Er i tilfredse med
dette fyr?? Ville i evt. vælge et Ecoheat frem for en scotte, hvis i fik muligheden for dette??

Håber på positiv svar tilbage.
Puha... hvad skal jeg dog vælge.... scotten ecoheat scotten ecoheat?????, hmm... skal jeg vælge scotten tjaa.. ja, hmm nej det bliver ecoheaten. Nej jeg ved det ikke..... Jeg er meget i tvivl, skal jeg gå til højre eller venstre????


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af Tom_AT » 19 jun 2012 18:50

Ovenpå alt det bøvl der efterhånden har været med sådan en Ekoheat synes jeg slet ikke det er noget alternativ til Scotte længere.

Jeg ville vælge Scotte. Det lader også til at serviceniveauet ikke er noget at råbe hurra for hvad Ekoheat angår.

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af klinten » 19 jun 2012 19:35

Jeg valgte et Scotte for 1 år siden og har ikke fortrudt. På det tidspunkt var Ekoheat ikke kommet, men jeg har ikke fortrudt et sekund. Så længe man indstiller sig på at der er noget manuelt arbejde med et pillefyr, så opfylder Scotten 100% ens behov efter min mening. Og så er der jo bestemt serviceniveauet som er til UG med x og slange og hvad man nu siger. NBE er meget serviceminded. Jeg ville vælge Scotten! :great:
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af Rene`larsen » 19 jun 2012 19:45

Har begge fyr. Scotte .Ekoheat. De køre super godt. dog er der mere velligeholdelse med scotten(rensning) men den er også billigere, så det kommer an på hvad man er til og hvor man vil bruge sin tid/ og penge :great:
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af MartinLau » 19 jun 2012 19:46

Jeg har på ingen måde fortrudt mit køb, men jeg vil gerne indrømme, at jeg er blevet overrasket over startvanskelighederne.
Det er så småt overstået, men jeg døjer stadig med en lidt buldren i skorstenen.

Så jeg vil ikke udelukkende forsøge at overtale dig til, at købe et Ekoheat pillefyr.

Hvis ikke du har tålmodighed til børnesygdomme og selv kan lide at pille ved fyret, så skal du tage Scotten.

Jeg valgte Ekoheat'en fordi:
...det passer bedre i fyrrummet, da siloen til Scotten ellers skulle have stået midt på gulvet i værkstedet og siloen til Mini'en er for lille til mig.
...det er spændende nyt produkt.
...det har den højeste virkningsgrad (her skal man dog være opmærksom på røgtemp og skorsten)
...den brugervenlige styring med touch-screen
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af hensan » 19 jun 2012 20:20

Jeg har nu haft en Scotte i ca 1 år og ville vælge samme fyr igen.

Ekoheaten har helt klart designet med sig hvor specielt pille tanken på Scotten nok ikke er særlig "bryggers venligt" Hvis man har et fyrrum er dette dog ikke noget problem.

Der hvor jeg virkelig ser en fordel med Scotten ved fejl/service. Hvis du ser et forum som dette er der altid en der har har et fornuftigt løsnings forslag hvis du har problemer ligesom der både er montører samt forhandlere af Scotten der er meget aktive herinde og øser ud af gode råd.

Hvis du ser Ekoheaten er det efter min mening lidt småt med hjælpen. Det er ikke fordi folk ikke er hjælpsomme og prøver men du kan se en tråd som fx "min Ekoheat buldrer" eller "Mit Ekoheat kommer med brændt ud alarm" Begge tråde er utrolige lange og som jeg ser det ikke nødvendigvis løst. Havde det været en Scotte med et problem havde der inden for de første få svar været et præcist svar der løste problemet.

Dette er ikke nødvendigvis fordi det ene fyr er et bedre produkt end det andet men sikkert på grund af at der er så ufattelig meget erfaring med Scotten at der ikke er noget der ikke er prøvet før.

Jeg har så en personlig holdning at et for et problem der strækker sig over 10 sider burde været stoppet af en forhandler/montør der havde taget over og kigget dybt på sagen - som jeg ser det skete det ikke i de sager jeg omtalte.

Jeg ville vælge den sikre løsning med et Scotte fyr.

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af Skiveren » 19 jun 2012 20:26

Der hvor du er har jeg også været... :lol: men jeg valgte Ekoheaten pga pladsen og den smarte styring / selvrensende og ikke fordi at jeg skulle ha det installeret i bryggers... alt i alt vandt Ekoheaten. Dog er der nogle enkelt som stadig har problemer med bulderende og udbrændt alarmer, og Ekoheaten er noget imodvind pt.. :wink:
Men jeg har været forskånet for store problemer... Dog har der været nogen små ting som jeg har fået hurtig hjælp til af Ekopower :great: Så jeg har ikke fortrudt mit valg icon_cheesygrin.gif
Men være opmærksom på at her på sitet, er mange bruger til det ene og andre burger til noget andet, så jeg kan kun give dig dette råd... Tag ud og spark til nogle anlæg i drift, og hør hvad slutbrugeren har at sige om det enkelt anlæg, så er du meget bedre stillet til at træffe et valg.... Held og lykke herfra.. :)
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af peos » 19 jun 2012 20:59

Jeg stod også for nogle måneder siden med valget mellem Ekkoheat og Scotte, og jeg endte med at gå efter det sikre - Scotten. Det valg har jeg siden glædet mig over mange gange, når jeg har set indlæggene fra frustrerede Ekkoheat-ejere på disse sider samtidig med, at min Scotte har kørt problemløst fra første opstart.

Egtved
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19 jun 2012 17:51
Mit fyr: Olie. Snart nyt pillefyr
Areal: 140
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 6040
Dagligt forbrug: for meget olie

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af Egtved » 19 jun 2012 21:08

Tak for de mange svar. Hmm.. er stadigvæk i tvivl :shock:. Det kommer nok ikke som den store overraskelse for mig, at Ecoheat ejer peger på Ecoheat og Scotte ejer peger på Scotten, tja.. er som nævnt stadigvæk i tvivl. Jeg må hellere tage af sted igen og se på Ecoheat og Scotten i funktion, inden jeg tager en beslutning. Der er jo ingen grund til, at lave en halvhjertet beslutning, jeg vil være 100% sikker på mit valg.

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Ny pillefyr Ecoheat eller Scotte?????

Indlæg af Vangsgaard » 19 jun 2012 21:27

Der er nok ingen, eller meget få der direkte vil indrømme at man hellere ville have valgt et andet fyr, det er jo det samme som at indrømme at man tog fejl, og gud forbyde det :shock: .

Det vil jeg heller ikke icon_cheesygrin.gif

Jeg havde i sin tid også valget mellem scotten og ekoheat. Jeg var meget tæt på at vælge Ekoheat, men valgte scotten pga det var et gennemtestet produkt.

Det har jeg ikke fortrudt, scotten kører bare derud af, og det det står i et fyrrum i stalden spiller designet ingen rolle for mig. Rensningen er meget nem, og tager ikke mange minutter. Har man ikke tid til at rense det en måned eller to, så sker der såmænd heller ikke noget ved det andet en virkningsgraden falder en smule.

Med 'ekoheats historik og manglende support fra Dan selvom man ved han læser herinde/har profil, så ville jeg til hver en tid vælge en scotte igen.


Besvar