Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er der galt?

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
Batgirl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 05 jan 2007 22:40
Mit fyr: Woody med 5.0 styring og Alpha2 pumpe
Areal: 139
Brændsel: dlgtræpiller
Årligt forbrug: Ca 5 tons
Geografisk sted: Bjerringbro

Hvad er der galt?

Indlæg af Batgirl » 10 jan 2007 19:31

Hej. Jeg har prøvet at sætte min kedeltemp op på 70 grader, (plejer at være 65), fordi jeg mangler lidt gulvvarme i stuen. Termostaten i stuen kan ikke komme højere op, og der er ikke specielt varmt. I de andre rum er termostaten kun skruet halvvejs op med samme varme, derfor ville jeg prøve at rette lidt på tjekken. Med det resultat at hver gang temp. kommer over 67 grader (det er vist varmen på returvandet???)på displayet(RKU3) så begynder symbolet for pumpe at lyse på displayet. Er der nogen, der ved hvorfor og hvad skal jeg gøre? Måske bare skrue ned til 65 grader igen, for jeg kan ikke mærke nogen forskel i stuen alligevel :scratch: Min cirkulationspumpe har jeg sat på højeste, der er heller ingen forskel, om det er trin 2 eller 3. Måske er det min termostat i stuen, den er gal med. Andre med RKU3, hvad er jeres indstillinger?

Hilsen Janni


Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af soc » 10 jan 2007 19:38

Tror du skal gå dine termostater igennem. De kan komme til at hænge. Den skal måske bare have noget massage, håber at du forstår hvad jeg mener. Den lille pind skal i bevægelse, og måske løsner det skidtet.

Jeg havde samme problem med en termostat til gulvvarme. Fik afmonteret termostaten og satte en kuglehane. Så kunne den give noget varme...

Håber at det er nok. Jeg har også en rku3 styring, og hvis jeg vil have tropeklima i stuen, skruer jeg op på rku3 til 75. så bliver der 25 i huset...
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af soc » 10 jan 2007 19:38

Min indstilling er normalt 67 grader.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Indlæg af Rene`larsen » 10 jan 2007 19:57

er ikke helt sikker men er det ikke rku3 styringen der kan styre cirkulationspumpen hvornår den skal køre og ikke

Hilsen RL

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 10 jan 2007 20:02

har du vand nok på fyret....det kunne også være en luft lomme på gulvvarmen..

kører du med specielt system til gulvvarmen...
eller er det bare en termostat man åbner...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 10 jan 2007 20:27

Det er rigtigt at man kan koble sin pumpe over rku 3. Ved du om det er gjort? Det tror jeg nu ikke for så ville den havde stået stille indtil nu. Der sker ingenting ved at den lyser for pumpen, den kan nemlig justeres i styringen til hvornår den skal starte og den står sikker til 67 grader nu. Så viser styringen at HVIS pumpen var koblet til ville den køre. Nu er det ved at være lang tid siden at jeg har kørt med rku3 men jeg mener at det et noget med at trykke 9 eller * og så får du 2 nye muligheder hvor en af dem er pumpens grader. Men ellers ring til Karsten, han vil sikkert gerne hjælpe dig.

Hvis det er en returventil (din termostat går til 8) kan du afmontere termostaten, og inde bagved sidder en lille møtriksagtig ting, hvis du skruer den ud, giver den fuld power på gulvvarmen, så ved du det er termostaten den er gal med. Hold lige en klud eller en lille skål under da der kan komme lidt vand. Hvis du forsigtigt trykker ned hvor vandet "ligger" hvor møtrikken før sad, skal der komme vand op.Sørg for at den lille pind kan køre frit når du har skruet møtrikken på igen. Tryk den ned og den skal selv springe op, men lad være og hive i den, så hiver du den bare af låseringen. Den skal ca. give sig 0.5 cm. saml hele skidtet og skru op for den og så skulle det gerne virke, men husk der går et stykke tid inden du kan mærke det.

Brugeravatar
Batgirl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 05 jan 2007 22:40
Mit fyr: Woody med 5.0 styring og Alpha2 pumpe
Areal: 139
Brændsel: dlgtræpiller
Årligt forbrug: Ca 5 tons
Geografisk sted: Bjerringbro

Indlæg af Batgirl » 10 jan 2007 21:10

thy skrev:har du vand nok på fyret....det kunne også være en luft lomme på gulvvarmen..

kører du med specielt system til gulvvarmen...
eller er det bare en termostat man åbner...
Der er vand nok på, og der skulle ikke være nogen luftlommer, jeg åbner bare for termostaten.

Brugeravatar
Batgirl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 05 jan 2007 22:40
Mit fyr: Woody med 5.0 styring og Alpha2 pumpe
Areal: 139
Brændsel: dlgtræpiller
Årligt forbrug: Ca 5 tons
Geografisk sted: Bjerringbro

Indlæg af Batgirl » 10 jan 2007 21:11

Rene`larsen skrev:er ikke helt sikker men er det ikke rku3 styringen der kan styre cirkulationspumpen hvornår den skal køre og ikke

Hilsen RL
Aner det ikke. Ham jeg købte huset af, sagde bare, at vi skulle have den til at stå på trin 2, når der ikke var så koldt, og 3, når der blev koldt

Brugeravatar
Smedstoker
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:14
Mit fyr: Benekov VL25 m. Iltstyring
Areal: 250m²
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Rebild Syd
Kontakt:

Indlæg af Smedstoker » 10 jan 2007 21:15

Når du piller termostaten af og kører lidt frem og tilbage med den lille pind der sidder der kan du give den lidt syrefri olie (symaskineolie) det gør jeg engang imellem med mine så hænger de ikke så tit. En ting til er at har du prøvet at hæve din kedel temp jeg syntes at man får en meget bedre forbrænding.
Last edited by 1 on Smedstoker; edited 10 times in total
Mvh Gert

Drift og installation for VL25/50, stokerdagbog,
teknisk og servicemanual til TM3006 kan ses på
http://www.familien-smed.dk

Brugeravatar
Batgirl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 05 jan 2007 22:40
Mit fyr: Woody med 5.0 styring og Alpha2 pumpe
Areal: 139
Brændsel: dlgtræpiller
Årligt forbrug: Ca 5 tons
Geografisk sted: Bjerringbro

Indlæg af Batgirl » 10 jan 2007 21:15

Jeg vil prøve at kigge lidt på termostaten. Jeg var bekymret for, om fyret pludselig gik itu, når symbolet lyser, men det lyder jo til, at der ikke sker noget ved det. Vil få fat i Karsten på et eller andet tidspunkt, da jeg mildest talt er lidt tungnem med de indstillinger


Besvar