Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Buldren i skorsten

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af MartinLau » 16 jun 2012 08:07

Min buldrer også stadig lidt.

Jeg skruede op på 100% alle steder og generelt på150%. Så ned for den generelle indtil jeg nåede 100%, hvor det begyndte at buldre lidt.
Så langsomt ned for de forskellige område med 5-10% efter det havde startet op nogle gange og det ikke buldrede.

Derudover satte jeg tændbrændsel ned, så det forhåbentlig ikke danner så mange røggasser inden det tænder. Den står pt. 120g.

Min buldrer heller ikke hvis jeg holder for de forreste huller, når buldren opstår. Men vi kan jo så ikke lukke dem permanent.

Det buldrer også en gang i mellem, når det er færdig med at steppe op og ned på de 25%. Men det er kun 10 - 20 sekunder.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!


Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Buldren i skorsten

Indlæg af Spotsy » 16 jun 2012 08:25

Nu er der lige frem røg i min kæder :-(. Så jeg tænkt askeskuffen. Jeg tog den ud når fyret var op og kører og buldre. Og hvad sket der så. Buldren forsvandt. Lux måler gik stille rolig ned til jeg fik alarm udbrand. Men buldren forsvant helt. Kunne det være at der er en luft indtage der? Jeg tænker på at " forstærke" den glasfiber pakning der siden rundt om askeskuffen. Havd kan i anbefale af varmemodstandig produkter til dette formål?

Jeg begynder at være lidt træt af det buldre nu...

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af MartinLau » 16 jun 2012 08:51

Jeg tror ikke det er fordi askeskuffen ikke er tæt. Så ville du konstant få "Udbrændt" alarmer.

Du skal nok ikke regne med at kunne tømme askeskuffe imens fyret kører, for så kommer der alt for meget luft alt for hurtigt.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Buldren i skorsten

Indlæg af Spotsy » 16 jun 2012 08:54

Måske.... Men hvor kommer det røg jeg kæderen fra. Jeg kan kun tænke på askeskuffen. Bare det at jeg har røg i kæderen er tegne på utæthede et eller andet sted....

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af MartinLau » 16 jun 2012 09:03

Jeg er ikke sikker på, at jeg helt i stand til at sige præcist hvor det kommer fra.
Måske har der været for mange røggasser, som er brændt af på én gang. Så skal det nok finde et sted at komme ud, f.eks. røgrørs samlingerne eller oppe ved røgsugeren.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af kovas » 16 jun 2012 09:42

Spotsy » 16 Jun 2012, 00:28 skrev:
Så var det en fusser fra min side omkring tape. Jeg får en dårlige forbrandning på grund af lav luft mængde. I mellem tid har jeg været i kontakt med Ekopower omkring blandt anden buldre. De har anbefalet at skrue røgsuger generalt på 110% og at fjerne min TS. Buldren var endnu være. Det ser ud til at buldren kommer fra forskellige årsager fra fyr til fyr og at der ikke findes nogle generalt instillinger for at får det væk. Vi må jo bare prøve os frem hver især har jeg på fornemelse og justeret fyret enkeltvis... Not cool :-(.
Heldigvis min buldren kommer kun når mit fyr stepper op men ikke i drift.
Hejsa.
Jeg synes jeg fik noget ud af at fjerne TS.
Som du skriver er jeg også af den overbevisning at iltstyring er vejen frem. Sådan oplever jeg problemet:
Sommerdrift-kedlen er ca 38g setpunkt 65g Forskellen er her så stor at styringen helt uden at skele til forbrændingen hælder piller på- ofte er der lux 4 og på vej op så kommer der en ny sendeng piller som er ved at kvæle det-derfor har jeg rettet i PID. så den reagere lidt langsommere-Som det er nu så vil jeg tro at når vi går over til normaldrift så vil jeg finde en ny indstilling. Styringen er ganske enkelt ikke ok til sommerdrift.
Noget andet er. Jeg har flere gange spurgt til hvordan I får oplysning om at der er kommet en ny software, Det lader til at være så hemmelig at ingen vil ud med det.
Til sidst. Jeg indlæste den nye v 1.36 Gjorde som skrevet i vejledning og alt forløb som det skulle, bortset fra at der står at indstillinger kan vare gemt, men alle vil være sat til eko 900. Dette var ikke tilfældet, den stod stadig på 1500. Efterfølgende kan jeg ikke mærke nogen som helst forskel på den gamle og den nye. Kan det tænkes at det kun er ver. nr der er skiftet. Ved I hvad det nye skulle være.
Jeg takker for svarene.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af Grevens » 16 jun 2012 10:03

... "Jeg har flere gange spurgt til hvordan I får oplysning om at der er kommet en ny software, Det lader til at være så hemmelig at ingen vil ud med det." ...

- tænker at Ekopower ville sende besked via deres forhandlere ... - der så ville give besked til deres kunder ... - ligesom alle spørgsmål om drift og forstyrelser af denne skulle gå gennem forhandlernettet ...

Det er en udemærket tanke der i opstartsfasen bare ikke vil virke i den virkelige verden ... derfor er det også en go´ ide at det bliver lagt på deres hjemmeside ...

- jeg skal selv inden for kort tid opstille min 900´ ... overvejer at bibeholde min oliebrænder som back-up ... eller købe en Scotte som reserve icon_cheesygrin.gif


- ? hvad sker der egentlig ved at Ekoén buldrer ??? er der noget der kan gå i stykker ?
...

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af MartinLau » 16 jun 2012 11:58

Så længe det bare er buldren, så er det kun fordi det er irriterende.
Mit fyr står i kældren og det ryster i stuen, som om der er en bus der accelerer 5 cm. fra vinduet, når det er værst.
Står man foran fyret, så kan man mærke det i rummet.

Hvis der er for mange røggasser som overtænder, så kan det vel reelt eksplodere?
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Buldren i skorsten

Indlæg af H.S » 16 jun 2012 15:59

Hvis der er for mange røggasser som overtænder, så kan det vel reelt eksplodere?
Der går "rygter" om at der er et Orange fyr på Djursland der har skudt røgrør og brænder ud
det var ved Sanistaal jeg fik det at vide, det var dem der havde leveret det
Jeg tror man skal sikre sig at der er sug i skorsten, gerne lidt for meget
For jeg har engang set en gammel kornstoker skyde stoker unit og låger a htil
det siger bare bang så vinduer med karm og hele pisset fløj ud..

/Hygge :oops:
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af MartinLau » 16 jun 2012 22:08

Som H.S. har nævnt for mig tidligere, så kunne problemet med buldren under opstart godt skyldes optændingsmængden af piller.

Indtil videre har jeg langsomt skruet min ned fra 140g (standard) til 100g. Her til aften har jeg slet ikke haft antydningen af buldren. Og der er ingen vind, så det er ikke fordi trækket er blevet bedre. Dog skal det siges, at jeg jo kører med fotocelle fra TB Mini'en, så det kan være min kan se lux før andres.
Så har du problem med buldren, så prøv evt. lige at skrue ned for optændingsmængden og se om det hjælper lidt.

Mine røgsuger indstillinger bliver der stadig stillet lidt på. Hver gang jeg ikke oplever buldren, så bliver der skruet lidt ned til det nærmer sig standard.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!


Besvar