Fastbrændsel + piller. Hvad og hvordan?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Lyngvang
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jun 2012 22:02
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 285
Geografisk sted: Sydsjælland

Fastbrændsel + piller. Hvad og hvordan?

Indlæg af Lyngvang »

Til dem der har set min tidligere tråd kan jeg nu fortælle at vi her hjemme er kommet frem til at vi vil gå efter et anlæg med en fastbrændselskedel som skal stå for størstedelen af produktionen af varme og varmt vand.
Ud over det vil vi gerne have en pillebænder/stoker som automatisk starter hvis vandtemperaturen falder inden vi når hjem og kan fyre igen, og som kan fyre hvis vi tager væk i længere tid.

Men hvad skal man vælge og hvordan skal/kan det tilsluttes?
Her kommer lidt info omkring huset:
Små 300 kvm bolig, pt dårligt isoleret, men vil med tiden have gulvvarme over alt, nyt tag, nye vinduer og døre samt nyt tag, dette bliver lavet løbende over de næste ca 10 år.
150 kvm værksted der gerne skulle kunne varmes op om vinteren ved behov.
Det nye fyrrum kommer til at være i værkstedet og det varme vand skal derfor transporteres et godt stykke.
Vi overvejer muligheden for at have en eller to varmvandbeholdere i huset hvor akkutanken cirkulere det varme vand igennem så der ikke er så stort et vand spild når der åbnes for den varme hane. Håber det er forklaret så i kan forstå det, jeg ved ikke selv noget om dette, ideen er kommet udefra. :wink:

Nu til hvad? :D
Vi er blevet tilbudt en let brugt Orland 40 brændekedel til en god pris, men hvordan passer den str kedel til vores behov?
Vi skal naturligvis have en akkutank der passer til, men har efterhånden hørt flere sige at kedlen endelig ikke må blive for stor?
Og når vi kommer til pillefyret har vi ikke noget i tankerne, men det skal kunne stå slukket og hvis så temp i akkutank bliver for lav skal det starte automatisk og køre indtil varmen er oppe igen og så skal det slukke.
Har i nogle forslag?

Håber ikke det er alt for indviklet at finde rundt i. icon_cheesygrin.gif

From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Fastbrændsel + piller. Hvad og hvordan?

Indlæg af From »

Mon ikke den automatiske omskiftning kunne laves sådan her viewtopic.php?f=51&t=12332&start=10#p124496 ?
Besvar