Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Twinheat M eller ????

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Lyngvang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jun 2012 22:02
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 285
Geografisk sted: Sydsjælland

Twinheat M eller ????

Indlæg af Lyngvang » 14 jun 2012 11:25

Jeg vil prøve at følge lidt op på jeres forslag.

Pt har vi brændet gratis ja, ud over udgifter til motorsav og brændeflækker. ;)
Men en dag løber vi selvfølgelig tør for træer der skal fældes på grunden og affaldstræ er også en periode, jeg vil skyde på at vi har adgang til gratis brænde de første 5 år, måske mere.

Grunden til vi er gået over til flis i stedet for piller er at det lyder til at være billigere at fyre med hvis man skal ud og købe det.
Men det er også en del mere besværligt at håndtere og opbevare... Kan det betale sig?

Ja selvfølgelig skal anlægget være godkendt, vi var ikke klar over at twinheat ikke er godkendt til brænde også. Hmm....

Vi bruger ca 36.000 kr på olie om året når vinteren er mild som denne vinter, er der nogen der ved hvad vi kan forvente at bruge på de forskellige andre fyringsmetoder?

Vi har også snakket meget i løsningen med en brændekedel og så en pillebrænder der tager over når akkutanken falder i temp.

Man er jo tæt på at kunne få brændekedel og pillerbrænder med magasin til under 2/3 af prisen på en twinheat.

Kom gerne med flere guldkorn. ;)


calle

Twinheat M eller ????

Indlæg af calle » 14 jun 2012 16:17

Her er lige en kommentar fra en parcelhusejer i Kjøvenhavn.

Den der TH M er bare lækker - mit drømmeanlæg. Den er da opgivet til en virkningsgrad på 80 %, så vidt jeg kan se. Der anbefales naturligvis en akkutank, når der fyres med pind. Fidusen ved den er jo, at den kan det hele. Den dag, hvor du skal på ferie i 3 uger, der kan du bare fylde træpiller på dyret. Den magler bare en eltænder - øv.

Kan se, at man kan spare ca. 18.000 kr. på den med det store magasin. Den er på tilbud.

Og så er den flot som bare pokker :great:

Ægte legetøj !!!!

Venlig hilsen

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Twinheat M eller ????

Indlæg af John Skov Jensen » 14 jun 2012 16:50

calle » 14 Jun 2012, 16:17 skrev:Her er lige en kommentar fra en parcelhusejer i Kjøvenhavn.

Den der TH M er bare lækker - mit drømmeanlæg. Den er da opgivet til en virkningsgrad på 80 %, så vidt jeg kan se. Der anbefales naturligvis en akkutank, når der fyres med pind. Fidusen ved den er jo, at den kan det hele. Den dag, hvor du skal på ferie i 3 uger, der kan du bare fylde træpiller på dyret. Den magler bare en eltænder - øv.

Kan se, at man kan spare ca. 18.000 kr. på den med det store magasin. Den er på tilbud.

Og så er den flot som bare pokker :great:

Ægte legetøj !!!!

Venlig hilsen
Hvor finder du oplysningen om de 80% i virkningsgrad ved fyring med brændestykker?

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Twinheat M eller ????

Indlæg af Mike N » 14 jun 2012 18:21

Jeg vil gerne vide hvor du John ved fra at den er så ringe?
Jeg har talt med TH i dag og de siger at dem der sammenligner dem med salamander ved ikke hvad de taler om. Det er to vidt forskellige kedler og kan ikke sammenlignes. TH har ca 3 gange så stor varmeflade kontakt med vandet, pga de mange rør i røgkøleren.
Den er faktisk godkendt som brændekedel, det kræver bare et kit så er den med underforbrænding. De reklamer bare ikke med det da de sælger dem som stoker anlæg.
Så virkningsgraden er slet ikke så ringe i dem. Ellers havde de ikke solgt så mange. Og de fleste der handler med TH er ofte børn og børnebørn der køber dem fordi deres far har anbefalet dem.

kimlunden
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 okt 2011 18:25
Mit fyr: Twin Heat m20i
Areal: 225 snart 310
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 9480
Geografisk sted: ingstrup v. løkken

Twinheat M eller ????

Indlæg af kimlunden » 14 jun 2012 18:30

Hejsa, lige et spørgsmål det måske er lidt uden for emne men så alligevel ikke. Calle! hvor har du set at der er tilbud på twin heat for jeg har lige bestilt en m20i og der blev ikke nævnt noget om nogen tilbudspris.
Og undskyld jeg brød ind i tråden.
Mvh Kim


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Twinheat M eller ????

Indlæg af John Skov Jensen » 14 jun 2012 19:22

Mike N » 14 Jun 2012, 18:21 skrev:Jeg vil gerne vide hvor du John ved fra at den er så ringe?
Jeg har talt med TH i dag og de siger at dem der sammenligner dem med salamander ved ikke hvad de taler om. Det er to vidt forskellige kedler og kan ikke sammenlignes. TH har ca 3 gange så stor varmeflade kontakt med vandet, pga de mange rør i røgkøleren.
Det er jeg godt klar over, og at sammenligne den med en Salamander kedel er nok også at sætte det på spidsen. Og jeg er godt klar over at TH vil lovprise deres produkt som måske er blevet solgt til folk som værende en fornuftig fastbrændselskedel. Men princippet som TH brænder fastbrændsel er sammenlignligt med alle andre kedler hvor der er en rist i bunden og bålet brænder op gennem det brænde der smidt ind i kedlen. Det gør bare at alle de grimme farlige, men brændbare stoffer ryger lige ud i skorstenen med ringe virkningsgrad til følge. Derfor er det en ringe løsning set med både økonomi og miljø brillerne på, uanset. Og stor hedeflade er ikke alene løsningen på at afbrænde træ på en god og økonomisk måde Den er faktisk godkendt som brændekedel, det kræver bare et kit så er den med underforbrænding. Det siger sig selv at hvis den ombygges til underforbrænding så kan den sikkert godkendes, det er bare ikke det vi snakker om her. De reklamer bare ikke med det da de sælger dem som stoker anlæg.
Så virkningsgraden er slet ikke så ringe i dem. Ellers havde de ikke solgt så mange. Og de fleste der handler med TH er ofte børn og børnebørn der køber dem fordi deres far har anbefalet dem.
Det er forventeligt at TH ejere hopper op af hullerne når man skriver at deres brændefyringsanlæg ikke er optimalt eller lovligt til brændefyring, men det er et faktum at sådan en kedel er bedst til det den er godkendt til og det er flis, korn og træpiller
Summen af alt dette er, kan man anbefale en bruger at købe og bruge en kedel på en ulovlig og uøkonomisk måde, uanset hvor lidt eller hvor meget ulovligt og uøkonomisk det er?? Nej mener jeg. Hvad andre mener må være deres sag

Lyngvang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jun 2012 22:02
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 285
Geografisk sted: Sydsjælland

Twinheat M eller ????

Indlæg af Lyngvang » 14 jun 2012 20:45

Vi har nu siddet her hjemme og læst tråden her og en masse andet igennem og er nok kommet frem til at vi gerne vil have en "rigtig" brændekedel og en pillebrænder/stoker der tager over når vandtemperaturen falder.

Jeg starter en ny tråd omkring denne måde for ikke at blande tingene sammen. :)

Tak for hjælpen indtil nu. :)

calle

Twinheat M eller ????

Indlæg af calle » 14 jun 2012 21:03

kimlunden » 14 Jun 2012, 18:30 skrev:Hejsa, lige et spørgsmål det måske er lidt uden for emne men så alligevel ikke. Calle! hvor har du set at der er tilbud på twin heat for jeg har lige bestilt en m20i og der blev ikke nævnt noget om nogen tilbudspris.
Og undskyld jeg brød ind i tråden.
Mvh Kim
Det har jeg på Hedestokers hjemmeside. Ved ikke om jeg må linke til den, men det burde være en smal sag at finde den.
B122-51-7 Twinheat M20i / Variant A2 med 700 liters magasin - 23-29 kw vejledende udsalgspris :93.675,00 nedsat til: 75.750,00

Venlig hilsen

calle

Twinheat M eller ????

Indlæg af calle » 14 jun 2012 21:11

Hej John

Jeg har ikke set nogen differentierede virkningsgrader knyttet til forskellige typer brændsel. Jeg har bare kigget i brochuren til Twin Heat M20i, og der er virkningsgraden faktisk opgivet til 88 % ved nominel ydelse. Jeg huskede det bare som 80 %. Hvordan det forholder sig, hvis der kun fyres med brændestykker, ved jeg ærlig talt ikke. Men den dag jeg vinder i lotto og køber mig en bondegård, så kommer der sådan et fyr ind icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Twinheat M eller ????

Indlæg af Mike N » 14 jun 2012 21:32

Uanset hvad der er skrevet kender jeg kun tilfredse TH ejere, om det så er et miljøsvin eller ej. Det handler også om hvordan man fyrer i kedlen.
Håber for du Calle at din drøm går i opfyldelse.
Held og lykke med dit valg lyngvang.


Besvar