Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Buldren i skorsten

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Buldren i skorsten

Indlæg af Djursland » 11 maj 2012 22:07

Griner jeg viste jeg hade glemt noget men jeg kommer hjem senere i dag og så vil jeg lige høre den anden halvdel om hun har hørt det være eller bedre

Mvh djurs der skriver fra sin Tlf på job
Ecoteck HR 100


Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af Tvillingen » 15 maj 2012 19:07

bioservice » 01 May 2012, 23:11 skrev:Har kørt med 1,34 siden d. 12-04-2012 og der er optændt 8 gange, hvoraf de 3 optændinger er min egen skyld..

Mine indstillinger er

10 % =25
20 % =35
30 % =42
40 % =50
50 % =58
60 % =65
70 % =72
80 % =79
90 % =92
100 % =100

Ydeevne for blæser = 135
Brændsel 1,7
brændsel v. 200 aktiveringer = 1405 g

Jeg har en Orangina 900, asken er dejlig fin tør og har den rette farve.. jeg har heller ikke problemer med bulder, eller larm i skorsten..
Det skal dog nævnes at jeg har pillet alle stænger op at røgrørene, og har trækstabilisator på skorstenen.

Efter at have målt lidt på forbrændingen og trækket i kedlen, så er jeg forsigtigt kommet frem til at, når trækket igennem skorstenen er større end trækket der leveres at røgsugeren, så ansuger bålet selv den fornødne mængde luft der er behov for, dette giver så turbulens i hærden.... det er en forsigtig analyse itv, men regner med at have lidt mere håndfaste info når jeg får tid til at sætte mig i fyrrummet en dag eller to. Er der nogle der har kommentarer til dette... Er jeg helt ved siden af...?
Har også en Eko 900,har lagt dine tal ind ,og den kører fint med dem,havde lidt buldren i nogle områder

når den steppede op,men det er væk nu :great: det eneste man kan høre nu er røgsuger. icon_cheesygrin.gif

brændsel v. 200 aktiveringer = 1100 g (8mm piller)

Inge røgstænger(montøren fjernede dem alle ved mont. af fyr)

Kører version 1,32(vil den køre bedre ved version 1,34 ? )

Havde også det problem før at den kom op over 10KW når den kørte 100%, brændsel var da 2,2,det gør den

så ikke mere med de nye indstillinger

Har TS i røgrør .

Er lige gået over til sommerdrift med Start fra kl 6-8 og 15-20,30,det passer fint ved os.

Brugeravatar
Jrm2
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10 apr 2012 18:32
Mit fyr: Ekoheat 2500 og 6kw solceller
Areal: 227+200 garage
Brændsel: Barlinek piller
Fremviser gerne i postnummer: 5400
Dagligt forbrug: ?
Geografisk sted: Bogense

Buldren i skorsten

Indlæg af Jrm2 » 19 maj 2012 10:09

Det skal virkelig buldre meget hvis jeg skal fravælge ekoheat fremfor scotte/woddy det ekoheat jeg har været ude og se det kørte helt lydløst det var en 900 og man kan heller ikke høre når pillerne falder ned ligesom scotte/woddy
Mvh jrm

Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Buldren i skorsten

Indlæg af Spotsy » 12 jun 2012 20:28

Nu har jeg haft ekoheaten i 5 dage og den kører fint bortset fra buldre. Den buldre rigtigt meget når den stepper op og også i drift også selvom jeg har indtastet de tal for røgsuger man finder her på forumet...

Men havd nu hvis at det er ikke mængde af luft den er galt med men mere hvordan brænder får luft. Jeg har gendan fabriksinstillinger og har prøvet lidt at være, og jeg har fundet ud af at hvis man taper de 2 rister der sider på fronten af brænderne (se billedet) forsvinder buldren helt. Og lige så snart man tager tapet væk så kommer buldren igen. kunne det være nogle der?
Vedhæftede filer
IMG_0161 1.JPG

Allan1575
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Modtaget likes: 9 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af Allan1575 » 12 jun 2012 20:59

Spotsy » 12 Jun 2012, 20:28 skrev:Nu har jeg haft ekoheaten i 5 dage og den kører fint bortset fra buldre. Den buldre rigtigt meget når den stepper op og også i drift også selvom jeg har indtastet de tal for røgsuger man finder her på forumet...

Men havd nu hvis at det er ikke mængde af luft den er galt med men mere hvordan brænder får luft. Jeg har gendan fabriksinstillinger og har prøvet lidt at være, og jeg har fundet ud af at hvis man taper de 2 rister der sider på fronten af brænderne (se billedet) forsvinder buldren helt. Og lige så snart man tager tapet væk så kommer buldren igen. kunne det være nogle der?

Prøv at tage nogle af retarderne ud af røgkassen, der er 8 ialt mener jeg....jeg har taget 4 ud af min, hjalp også en hel del.
Tjek også lige at at askepladen lukker helt i i bunden af brænderen


Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af MartinLau » 12 jun 2012 21:11

Spændende! (I øvrigt, så er det lækkert lavet med kabelsamlerne. Måske skulle min også i brug...)

Jeg må prøve at holde på ristene næste gang mit starter op.

Jeg slap af med mit buldren ved at skrue op på 100% røgsuger ved det hele og 150 generelt. Skruede langsomt ned til 100 på den generelle og derefter 10% af gangen indtil jeg oplever buldren ved de forskellige effekter.
Men har svært ved at forestille mig, at jeg skal ligge ved 90% røgsuger ved 50 - 70% drift i al almindelighed.

Jeg har taget alle 6 ud af 6 turbulatorer ud min. Ingen ændring i buldren.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Buldren i skorsten

Indlæg af Spotsy » 12 jun 2012 21:15

Allan1575 » 12 Jun 2012, 20:59 skrev:

Prøv at tage nogle af retarderne ud af røgkassen, der er 8 ialt mener jeg....jeg har taget 4 ud af min, hjalp også en hel del.
Tjek også lige at at askepladen lukker helt i i bunden af brænderen

Jeg har 4 retarder ud af 6 og endlig ikke rigtig har lyst til at tager dem ud for så forsvinder hele ideen bag høj virkningsgrad. Men jeg kan godt være nøde til det da buldren er meget voldsom. Jeg prøver lige igen men min lille triks g giver tilbage melding...

Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af Tvillingen » 12 jun 2012 21:37

Spotsy » 12 Jun 2012, 20:28 skrev:Nu har jeg haft ekoheaten i 5 dage og den kører fint bortset fra buldre. Den buldre rigtigt meget når den stepper op og også i drift også selvom jeg har indtastet de tal for røgsuger man finder her på forumet...

Men havd nu hvis at det er ikke mængde af luft den er galt med men mere hvordan brænder får luft. Jeg har gendan fabriksinstillinger og har prøvet lidt at være, og jeg har fundet ud af at hvis man taper de 2 rister der sider på fronten af brænderne (se billedet) forsvinder buldren helt. Og lige så snart man tager tapet væk så kommer buldren igen. kunne det være nogle der?
De to riste du snakker om, er det ikke der fyret naturligt får luft fra.
Hvis man lukker for dem får fyret vel ikke den mængde luft det skal have for at lave en ordentlig forbrænding .
Men lyder interessant ,har du set efter hvordan røgen ser ud når du blokere de huller . :great:

Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Buldren i skorsten

Indlæg af Spotsy » 12 jun 2012 21:50

Tvillingen » 12 Jun 2012, 21:37 skrev:
De to riste du snakker om, er det ikke der fyret naturligt får luft fra.
Hvis man lukker for dem får fyret vel ikke den mængde luft det skal have for at lave en ordentlig forbrænding .
Men lyder interessant ,har du set efter hvordan røgen ser ud når du blokere de huller . :great:
Jo det er det jo nok men der er stadig nogle huller på siden... Så den får stadig luft (den har jeg tjekket og spørgsmål er om den får nok). Men er det ikke røg uger der udgør hvormeget luft der kommer ind i fyret? For jeg kunne mærke at de huller der er på siden fik strak mere krudt da de 2 riste blevet lukket. Da de ser ud til at de 2 rister sider over bådested ( undskyld min uerfarende sprog) tænker at de kunne forstyre forbrænding...

Jeg har ikke kigget på røg farve. Jeg skal nok gøre det når den starter op i morgen tidligt.

Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af Tvillingen » 12 jun 2012 22:16

Spotsy » 12 Jun 2012, 21:50 skrev:
Jo det er det jo nok men der er stadig nogle huller på siden... Så den får stadig luft (den har jeg tjekket og spørgsmål er om den får nok). Men er det ikke røg uger der udgør hvormeget luft der kommer ind i fyret? For jeg kunne mærke at de huller der er på siden fik strak mere krudt da de 2 riste blevet lukket. Da de ser ud til at de 2 rister sider over bådested ( undskyld min uerfarende sprog) tænker at de kunne forstyre forbrænding...

Jeg har ikke kigget på røg farve. Jeg skal nok gøre det når den starter op i morgen tidligt.
Det vil sige du har bare lavet om på den måde fyret får luften ind på :)
Mere i bunden af end over bålet .
Du kan se mine indstillinger inde på profil/ Galleri
Min buldrede lidt idag mellem 50/60% men ikke meget,har ellers kørt uden problemer. :great:


Besvar