Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Utilsigtet selvcirkulation i solvarmeanlæg

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Utilsigtet selvcirkulation i solvarmeanlæg

Indlæg af peos » 11 jun 2012 22:09

Fik sat de sidste rør i solfangerne i går, og kom hjem fra arbejde til aften i dag til 300 l 60 grader varmt vand i VVB'en.

Var så i rigtig godt humør indtil jeg et par timer senere kunne konstatere, at temperaturen var faldet til 50 grader i bunden af VVB'en (uden at vi havde brugt varmt vand) og flowmåleren drejede lige så stille rundt, selv om pumpen var slukket og havde været det i et par timer.

Jeg har købt et komplet Sunlux Vacuum Solfangeranlæg, og jeg var helt sikker på at der var indbygget kontraventil i pumpestationen, som ville hindre selvcirkulation. Men det er der åbenbart ikke.

Så vidt jeg kan se af andre indlæg på forummet her, forhindrer man selvcirkulation ved at indbygge en kontraventil i solfangerkredsen.

Mit spørgsmål er nu, om det skal være en bestemt type/størrelse kontraventil? Og er det lige meget, om den monteres før eller efter pumpestationen?


Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Utilsigtet selvcirkulation i solvarmeanlæg

Indlæg af H.S » 11 jun 2012 22:56

Hej
Hvis du han se at det er flow i den retning som pumpen normalt sender vandet rundt
ville kontra ikke hjælpe
den er der for at det ikke kan løbe den forkerte vej rundt
Vægt forskellen på det varme og kolde i spiralen skulle normalt gøre at vandet ikke "løftes" denne vej (normal retning)

Q. Du har det varme fra fanger ind i top af bundspiral
og "suger ud af bunden"

Det kan også i enkle tilfælde ske ved at der er en stigning på et rør i "løfteretningen"

NB. lav en kontrol af at pumpen ikke får spænding (da en "solidstate" udgang godt kan bløde
(regner med du har en SunComfort styring eller anden med hast. regulering af "solvarme pumpe" :great: ))
Drej evt. ende skrue ud af pumpen og se om den står stille-

/Hygge fra SUN-PRO.dk ;-)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Utilsigtet selvcirkulation i solvarmeanlæg

Indlæg af pelle » 11 jun 2012 23:56

Jeg ville sætte en fjederbelastet kontraventil på tilgangen til fanger fra tank...
Det er nu en gang så. At dine varme fangere skal pumpe varme ned i din v. vandsbeholder. Når solen går ned. Og din tank er varmere end dine solfangere og pumpen er gået i stå...Så, er det lidt noget hø.. :oops: . Tanken står jo nederst... Så vil varmen fra tanken jo gå ovenud. Varme stiger jo opad. Så selvf. skal du have en kontraventil på så dette undgåes.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

levi

Utilsigtet selvcirkulation i solvarmeanlæg

Indlæg af levi » 12 jun 2012 00:14

peos » 11 Jun 2012, 22:09 skrev:Fik sat de sidste rør i solfangerne i går, og kom hjem fra arbejde til aften i dag til 300 l 60 grader varmt vand i VVB'en.

Var så i rigtig godt humør indtil jeg et par timer senere kunne konstatere, at temperaturen var faldet til 50 grader i bunden af VVB'en (uden at vi havde brugt varmt vand) og flowmåleren drejede lige så stille rundt, selv om pumpen var slukket og havde været det i et par timer.

Jeg har købt et komplet Sunlux Vacuum Solfangeranlæg, og jeg var helt sikker på at der var indbygget kontraventil i pumpestationen, som ville hindre selvcirkulation. Men det er der åbenbart ikke.

Så vidt jeg kan se af andre indlæg på forummet her, forhindrer man selvcirkulation ved at indbygge en kontraventil i solfangerkredsen.

Mit spørgsmål er nu, om det skal være en bestemt type/størrelse kontraventil? Og er det lige meget, om den monteres før eller efter pumpestationen?
Der er kontraventil i din pumpeblok - men der kan jo være skidt i den så den ikke lukker...

peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Utilsigtet selvcirkulation i solvarmeanlæg

Indlæg af peos » 12 jun 2012 07:00

Jeg har 2 snavssamlere indbygget i solvarmekredsen, og dem er der ikke snavs i, og der har heller ikke været i de første par dage, hvor vi ikke havde rør i fangerne men blot lod pumpen køre for at samle eventuelt snavs. Så jeg tror ikke, at der er snavs i blokkens kontraventil.

Selvcirkulationen stoppede i aftes, da temperaturen i bunden af tanken nåede ned på 48 grader. Det tyder heller ikke på, at pumpen kører, fordi udgangen på styringen "bløder". Men det kunne vel tyde på, at selvcirkulationen sker i den normale pumperetning (og gennem flowretningen i blokkens kontraventil), og at der er brug for blot lidt mere modstand i systemet for helt at stoppe selvcirkulationen?

Derfor tænkte jeg på det samme, som Pelle er inde på. Er der en type kontraventil (f.eks. fjederbelastet) eller en anden komponent, som man yderligere kunne indbygge for at få lige den ekstra modstand i flowretningen, som der er brug for til helt at standse selvcirkulationen?


levi

Utilsigtet selvcirkulation i solvarmeanlæg

Indlæg af levi » 12 jun 2012 08:53

peos » 12 Jun 2012, 07:00 skrev:Jeg har 2 snavssamlere indbygget i solvarmekredsen, og dem er der ikke snavs i, og der har heller ikke været i de første par dage, hvor vi ikke havde rør i fangerne men blot lod pumpen køre for at samle eventuelt snavs. Så jeg tror ikke, at der er snavs i blokkens kontraventil.

Selvcirkulationen stoppede i aftes, da temperaturen i bunden af tanken nåede ned på 48 grader. Det tyder heller ikke på, at pumpen kører, fordi udgangen på styringen "bløder". Men det kunne vel tyde på, at selvcirkulationen sker i den normale pumperetning (og gennem flowretningen i blokkens kontraventil), og at der er brug for blot lidt mere modstand i systemet for helt at stoppe selvcirkulationen?

Derfor tænkte jeg på det samme, som Pelle er inde på. Er der en type kontraventil (f.eks. fjederbelastet) eller en anden komponent, som man yderligere kunne indbygge for at få lige den ekstra modstand i flowretningen, som der er brug for til helt at standse selvcirkulationen?
Jeps det findes da, - det er en ganske almindelig kontraventil (Fjederbelastet). :great:


Besvar