Skal Attack DP 45 kw kedel ha sin egen skorsten ??

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Skal Attack DP 45 kw kedel ha sin egen skorsten ??

Indlæg af Breuner »

Hej alle,

Jeg går og overvejer at købe en "Attack brændekedel DP 18-45 Kw" da den virker som en fornuftig investering (billig og go virkningsgrad)

Kedlen skal nok fortrinsvis bruges når jeg er hjemme i perioder, så man kan fyre gratis icon_cheesygrin.gif

Når jeg så ikke er hjemme, eller er i det dovne hjørne, så er det meningen at et stoker eller pillefyr skal ta over automatisk og fyre videre. (Satser på et Ekoheat men det er til en anden tråd icon_cheesygrin.gif ) Og hvis stokeren osse svigter eller kører tør, så står der et gammelt olieslugeranlæg som starter om og sørge for at man ikke kommer hjem til et koldt hus..

Som sagt var jeg faldet lidt for en Attack brændekedel DP 18-45 Kw, (Profi eller standart - kender ikke rigtig forskellen :?: ) Det lyder herinde i andre tråde, at det et et fornuftigt køb, og jo større jo bedre tænker jeg, så længe man har en passende størrelse lagertank til varmen :?:

Men jeg læste lige, til min store skræk, at der i brugsforvirringen står følgende på side 22 i afsnittet "Skorsten":

"Der må ikke tilsluttes andre ting til det aftræk, som kedlen er tilsluttet."

http://dvcenter.dk/media/uploads/manual_attack.pdf

Jeg har nemlig kun én skorsten som skal bruges til både fastbrændsel og stokerfyret (+ oliefyret til nød), så jeg ville hører om der er der andre af jer herinde som har en Attack DP kedel sat op, sammen med noget andet (stoker eller oliefyr), om fejeren siger go for det, eller om jeg skal kigge efter en anden fastbrændselskedel istedet :?:

Mvh.
Christian
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Skal Attack DP 45 kw kedel ha sin egen skorsten ??

Indlæg af Breuner »

Glemte at sige at det indvendige hul i skorstenen har en diameter på 30 cm, den har vist været brugt til et stort halmfyr i gamle dage, den er i leca, og har ligesom et lecarør indeni.

Stuehuset som skal fyres op er ialt ca 200 kvm i 2 plan, gulvvarme i stueplanet, og radiator på 1. sal, huset er mellem isoleret. 200 mm på loft, hulmursisolering, nyere vinduer, nyere gulvvarme, osv. I energirapporten som blev lavet på huset, er der anslået et årligt olieforbrug på ca. 3500 liter.
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Skal Attack DP 45 kw kedel ha sin egen skorsten ??

Indlæg af Hjemme teori »

Hej Christian

Du må jo høre forhandleren hvordan det skal tolkes om det er en sikkerhedsklausul og derfor kan omgåes(hvis lysningen er stor nok) eller om det er fast.

Og i sidste ende spørg din fejer det er ham der skal godkende det og som kender reglerne.
Mvh. Sophus
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Skal Attack DP 45 kw kedel ha sin egen skorsten ??

Indlæg af Hjemme teori »

Forresten, forskellen på standard og profi er at profi skulle kunne køre modulerende 18-45kW hvor standard altid kører maks gas 45kW.

Hvis du kører modulerende går det helt sikkert ud over ydelsen. Jeg har dog ikke set nogen sælge standard herhjemme så du skal nok have en profi ,men hvis du vil have have høj udnyttelsesgrad skal du alligevel have en Akkutank så du kan køre maks gas.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Skal Attack DP 45 kw kedel ha sin egen skorsten ??

Indlæg af Breuner »

Tak for det, jeg har lige netop skrevet til forhandleren, og spurgt om jeg kan koble begge kedler (Attack og Ekoheat) på samme skorsten, eller om jeg skal spørge fejeren til råds i stedet.

Men jeg tager selvfølgelig osse fejeren med på råd, som du skriver så er det jo i sidste ende hans ord som er lov icon_cheesygrin.gif

Jamen så må jeg nok hellere bestille en Profi så, forskellen på de to modeller er iøvrigt osse kun sølle 10 kr, så det er ihvertfald ikke det som skal gøre udslaget.. icon_cheesygrin.gif

Har regnet på det med lysningsåbning, og hvis jeg har forstået det rigtigt, så ser det således ud:

Oliefyr afgangsdia: 130 mm = 133 cm2
Ekoheat afgangsrør 130 mm = 133 cm2
Attack afgangsrør 150 mm = 177 cm2
Samlet åbning = 443 cm2

Skorstensåbning 300 mm = 707 cm2

Det vil vel betyde at jeg uden problemer i teorien kunne køre alle 3 fyr for fuld damp, er det rigtigt forstået :?:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Skal Attack DP 45 kw kedel ha sin egen skorsten ??

Indlæg af Zarge »

uden at vide det så tror jeg "aftræk" i denne sammenhæng skal forståes som røgrøret mellem kedel og skorsten, og at det er på denne der ikke må være flere end een tilsluttet kedel...
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Skal Attack DP 45 kw kedel ha sin egen skorsten ??

Indlæg af Breuner »

Zarge » 11 Jun 2012, 18:56 skrev:uden at vide det så tror jeg "aftræk" i denne sammenhæng skal forståes som røgrøret mellem kedel og skorsten, og at det er på denne der ikke må være flere end een tilsluttet kedel...
Ja det kan du selvfølgelig ha ret i, sårn havde jeg slet ikke lige læst det icon_cheesygrin.gif

Forhandleren mente heller ikke at det var det store problem, de havde leveret flere tilsvarende anlæg som tilsyneladende kørte uden problemer.
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Besvar