Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket kombifyr er bedst ? (DSU 6 eller Vigas 18)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Hvilket kombifyr er bedst ? (DSU 6 eller Vigas 18)

Indlæg af Breuner » 06 jun 2012 00:06

Hej alle,

Jeg har købt et ældre nedlagt landbrug, og som varmekilde fulgte der kun et gammelt oliefyr med i handlen, så det skal bare skiftes ud hurtigst muligt icon_cheesygrin.gif

Jeg er helt ny indenfor alt det fyrings-halløj, så jeg har brugt mange timer på nettet i søgen efter viden omkring emnet. Jeg kan forstå at et kombifyr er lidt ligesom helårsdæk til bilen, hverken gode nok om sommeren eller om vinteren.. icon_cheesygrin.gif

Og så jeg har læst at når først man vænner sig til piller, så gider man ikke alt bøvlet med fastbrændsel

Alligevel er jeg temmelig besluttet på at jeg vil har et kombifyr, dels fordi jeg har en masse træ, og dels fordi jeg kan komme til alt det affaldstræ jeg gider på arbejdet.

Men jeg vil kun ha én kedel, dels pga pladsmangel i fyrrummet, og dels pga magelighed, gider ikke rende og tænde op hele tiden, så jeg vil gerne ha det sårn at jeg smider pinde i hver gang jeg kommer forbi fyret, og så tænder stokeren brændet.

Stuehuset som skal fyres op er ialt ca 200 kvm i 2 plan, gulvvarme i stueplanet, og radiator på 1. sal, huset er mellem isoleret. 200 mm på loft, hulmursisolering, nyere vinduer, nyere gulvvarme, osv. I energirapporten som blev lavet på huset, er der anslået et årligt olieforbrug på ca. 3500 liter.

Jeg regner med at skulle ha en akkumuleringstank på 1500-1700 liter, lyder det fornuftigt ?

Jeg havde egentlig lagt mig fast på et fyr fra Smedegården - "Dansk Stoker Units 6"

http://www.danskstoker.dk/

Men jeg har også hele tiden haft et andet med i tankerne, nemlig et "Vigas 18" fra Altra.dk

http://www.altra.dk/index.php?f=kat&kat ... 3185&shop=

Det første fyr fra Smedegården har jeg fundet mange indlæg fra rimeligt tilfredse brugere, både herinde og i andre forums på nettet. Dog har de vist ikke helt den virkningsgrad som den skulle ha, og så skal den medfølgende styring vist udskiftes med en som har lidt flere indstillingsmuligheder.

Men det andet fyr "Vigas 18"er det endnu ikke lykkedes mig at finde én eneste bruger som har sådan et ? Ikke én kommentar nogen steder om det er et godt eller skidt fyr. Men det er jo et kombi bygget på en gasogenkedel, og på papiret skulle det ha en virkningsgrad på omkring 90% både ved piller, men osse ved træfyring, hvilket må siges at være temmelig godt ved et kombifyr. Men den sidste koster så også omkring 50% mere end det fra smedegården i indkøb, og så bruger det vist osse noget mere strøm.

Så jeg er lidt forvirret, kan det svare sig at gi det ekstra for Vigas'en men det øget strømforbrug, for til gengæld at få noget bedre udnytte af brændet ? :roll:

Og er der nogen som kender noget til sådan et Vigas 18 fyr, om det er stabilt og driftsikkert, nem styring, rengøring osv ?

Mvh.
Christian Breuner
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Hvilket kombifyr er bedst ? (DSU 6 eller Vigas 18)

Indlæg af mejeristen » 06 jun 2012 20:27

Kombikedler IMHO en sekunda løsning virkningsgraden er sjældent noget at prale af. desuden er der stort set ingen kedler der er godkendt til at fyre med både brænde og piller/flis tror de eneste jeg kender er BAXI bonus og Baxi DBK. bevares der er andre kedler der KAN dette men der er så vidt jeg ved ikke godkendt efter en303-5

jeg har en Baxi bonus, og skulle jeg gøre noget anderledes idag havde jeg købt en REN brænde kedel og koblet den sammen med en pille kedel det der med kombi kedler er sgu ikke optimalt UANSET pladsen hvis du spørger mig!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Hvilket kombifyr er bedst ? (DSU 6 eller Vigas 18)

Indlæg af mejeristen » 06 jun 2012 20:32

Skylder nok at skrive at det er ved at være et årstid siden jeg sidst intr. mig for emnet kombikedler så der er sikker sket en del siden!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Hvilket kombifyr er bedst ? (DSU 6 eller Vigas 18)

Indlæg af Breuner » 07 jun 2012 00:16

Ja jeg kan godt fornemme i de forskellige tråde herinde og andre steder, at der ikke er den store begejstring for de forskellige kombifyr. icon_cheesygrin.gif

Hvis jeg havde pladsen, så satte jeg sikkert også et 10 eller 16 kw Scott Black Star S pillebrændersæt op, eller evt en BioMax 16, og ved siden af pillefyret skulle stå en 35 eller 45 kw Attack brændekedel, prismæssigt ville der ikke være den store forskel, men pladsmæssigt er der desværre bare lidt et problem. Og så syntes jeg også at det virker smart at man ikke skal rende og tænde op i fastbrændslet hele tiden, men istedet bare smide pind ind, og så tænder stokeren selv brændet. Har man 2 fyr har man vel også dobbelt så meget rengøring, og dobbelt så meget som kan gå i stykker.

Altra.dk skriver i deres materiale, at Vigas'en er godkendt både til pind og piller, så det går jeg ud fra er rigtigt, og DSU'en skriver de også på deres hjemmeside, at der er mulighed for begge dele, så regner jeg da med at de er godkendte. :roll:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Hvilket kombifyr er bedst ? (DSU 6 eller Vigas 18)

Indlæg af Ollii » 07 jun 2012 03:03

Er det muligt og stille magasin udenfor eller i tilstødende rum og dermed få mere plads?
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Hvilket kombifyr er bedst ? (DSU 6 eller Vigas 18)

Indlæg af Zarge » 07 jun 2012 08:59

Er du sikker på at stokeren kan tænde brændet? Har en kammi der har en atmos kombi, kan ikke lige huske navnet, men der er der 3 separate kamre mener jeg, brænde opfyldning i den øverste, underforbrænding i den midterste, og olie/pille brænder i bunden. Og jeg mener ikke de har meget andet end røgrøret tilfældes...

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Hvilket kombifyr er bedst ? (DSU 6 eller Vigas 18)

Indlæg af Breuner » 07 jun 2012 09:37

Jeg har et indblæsningsrum 2-3 meter fra fyrrummet, men det var her da jeg flyttede ind, og det ved jeg ikke om det kommer i brug igen, men ellers er der ikke lige umiddelbart mulighed for at flytte magasinet udenfor, desværre. Det vil ihvertfald kræve en temmelig lang snegl.

Hal lige forsøgt at tegne fyrrummet så i kan se skidtet icon_cheesygrin.gif Rummet er aflangt, med skorstenen placeret midt på den ene endevæg.

Jeg mener ihvertfald at have læst at DSU'en selv tænder brændet, pillebrænding og træbrænding sker i samme rum, men Vigas'en er jeg ikke sikker på, derfor ville jeg også rigtig gerne hører andres erfaringer med fyret. Men det er vist rigtigt at Atmos'en har separate fyrrum, ligesom Baxi bonus 30, derfor er de også indtil videre blevet valgt fra.
Vedhæftede filer
Fyrrum.jpg
Tegning over fyrrum
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Hvilket kombifyr er bedst ? (DSU 6 eller Vigas 18)

Indlæg af Jens » 07 jun 2012 10:15

Hej

Jeg har en DSU6, - og kan kun sige GLEM DET!!!
Den er med sikkerhed ikke godkendt til brændefyring, da dens virkningsgrad som brændefyr ikke er bedre end en gammel Salamander.
Det kommer ALDRIG til at fungere ordentlig, det du tænker på med at smide en pind på, - styringen kan slet ikke regulere og tage hensyn til det ekstra brændsel som pludselig er i kedlen.
Og en anden styring vil heller ikke hjælpe, da træet/pinden ikke vil få tilført luften rigtig fra blæseren.

Det er i mine øjne en dødssejler, - jeg er klar over at hvis du ringer og spørger indehaveren af Smedegården, så er det bedste der findes i denne verden, - men en mand som i 2012 stadig mener, at en timer og relæstyring uden nogen mulighed for modulering i forhold til aktuelt forbrug, er det førende på markedet, - ham har jeg svært ved at tage alvorlig.

Og glem alt om sommerkørsel, den kan ikke tænde selv, medmindre du køber hans selvtænder, som koster 14.875 kr ekstra (ja fjortentusind ottehundrede syvtifem), - dvs at du selv skal tænde op hver gang du skal bruge lidt varme eller varmt vand. Og forbruget om sommeren er slet ikke stort nok til at du kan holde ild i den hele tiden.

Det er muligt at du kan finde en kombikedel, som kan fungere rimeligt, men det er bestemt ikke en DSU6!!

Hvis du kun vil bruge træpiller og kun om vinteren OG KØBER EN NY STYRING, så kan den køre godt nok, også med en god virkningsgrad, HVIS DU SELV LAVER EKSTRA RØGVENDERE, men nej, - jeg ville aldrig købe sådan en idag, både Ekoheat og Scotte er langt bedre produkter, - og så er en støbejernskedel virklig noget træls l... at gøre ren.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Hvilket kombifyr er bedst ? (DSU 6 eller Vigas 18)

Indlæg af Breuner » 07 jun 2012 10:40

Hej Jens,

Takker for dit uddybende indlæg. Har godt læst at DSU'en er meget Old School, men derfor osse temmelig driftsikker. Har osse godt hørt at støbejernskedler er irriterende at gøre rene, og det kædespær-halløj virker da osse temmeligt bøvlet.

Til gengæld skulle støbejernskedler holde mange flere år inden de er brændt ud. Jeg syntes at man hører om mange pladejernskedler som brænder ud eller tæret væk indenfor 5-10 år, og så æder det da ihvertfald store dele af besparelsen op i forhold til at fyrer i et nyt oliefyr.

Har godt hørt rundt omkring at indehaveren af dansk stoke er.. skal vi kalde det special. Han tåler vist slet ikke kritik af hans produkt, og skifter man styringen til en brugbar én, så bortfalder garantien total. Det var nok osse mest den billige pris som lokkede på hans fyr, sammen med den uforgængelige støbejernskedel. Men kan godt ske at det er bedst at bare glemme den igen.

Det har ihvertfald givet en masse stof til eftertanke :great:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter


Besvar