Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Projekt Ekoheat på Falster

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Projekt Ekoheat på Falster

Indlæg af lamborg » 05 jun 2012 06:54

Hvis jeg kikker på billedet så ser det nærmest ud til at der er for mange piller på herden så fotocellen har svært at se gennem og derfor melder intet lys. Men nu ved jeg jo ikke hvor fotocellen sidder .Det passer jo også meget godt med at din nye afvejning ligger væsentligt højere og fyret derfor skal dosere mindre . Men hvis fyret ikke kan gå under 30% vil det så ikke give mange start og stop ?
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Projekt Ekoheat på Falster

Indlæg af MartinLau » 05 jun 2012 07:42

Tvillingen » 04 Jun 2012, 23:28 skrev: Hej Martin

Hvordan smører du spindlen til askepladen? Skal man have brænderen af kedlen,eller hvad.
Har nemlig ikke smurt min endnu,pladen piber lidt når den aktiveres .
Hvor har du købt allufedt.
1. Sluk for strømmen.
2. Tag brænderen ud og stil den på gulve (sørg for at afdække med plastik eller et håndklæde).
3. Forrest på brænderen er der 4 møtrikker (10 mm) som lige tages med en skralde.
4. Pil ledningen af kontakten til brænderen i toppen.
5. Træk nu langsomt hele fronten af brænderen, så kommer askeplade, eltænder og det hele med ud.
(Du behøver ikke trække det helt ud, men det gjorde jeg.)
Jeg nip napper nok et par billeder af det ved lejlighed.

Alufedt har jeg købt hos Thansen på spray til 159,00. De vidste ikke de havde det, så de måtte selv kigge på hjemmesiden og hente det på lageret. :great:
frølårsraketten skrev:Hvis du kan bruge kobberfedt, kan det nok fås hos THansen...

:great:
Så vidt jeg har læst, så er der slibemiddel i kobberfedt, så det må du ikke bruge :shock:
lamborg skrev:Hvis jeg kikker på billedet så ser det nærmest ud til at der er for mange piller på herden så fotocellen har svært at se gennem og derfor melder intet lys. Men nu ved jeg jo ikke hvor fotocellen sidder .Det passer jo også meget godt med at din nye afvejning ligger væsentligt højere og fyret derfor skal dosere mindre . Men hvis fyret ikke kan gå under 30% vil det så ikke give mange start og stop ?
Skaffer lige nogle billeder lidt senere, så kan du se den. Den sidder faktisk i modsatte side i forhold til flammen.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Projekt Ekoheat på Falster

Indlæg af Tvillingen » 05 jun 2012 08:08

MartinLau » 05 Jun 2012, 07:42 skrev: 1. Sluk for strømmen.
2. Tag brænderen ud og stil den på gulve (sørg for at afdække med plastik eller et håndklæde).
3. Forrest på brænderen er der 4 møtrikker (10 mm) som lige tages med en skralde.
4. Pil ledningen af kontakten til brænderen i toppen.
5. Træk nu langsomt hele fronten af brænderen, så kommer askeplade, eltænder og det hele med ud.
(Du behøver ikke trække det helt ud, men det gjorde jeg.)
Jeg nip napper nok et par billeder af det ved lejlighed.

Alufedt har jeg købt hos Thansen på spray til 159,00. De vidste ikke de havde det, så de måtte selv kigge på hjemmesiden og hente det på lageret. :great:

Tak for det Martin
Havde det lidt på fornemmelsen, at man skulle ind i fronten af brænderen. :great: Så vidt jeg har læst, så er der slibemiddel i kobberfedt, så det må du ikke bruge :shock:
Skaffer lige nogle billeder lidt senere, så kan du se den. Den sidder faktisk i modsatte side i forhold til flammen.

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Projekt Ekoheat på Falster

Indlæg af MartinLau » 06 jun 2012 19:56

lamborg » 05 Jun 2012, 06:54 skrev:Hvis jeg kikker på billedet så ser det nærmest ud til at der er for mange piller på herden så fotocellen har svært at se gennem og derfor melder intet lys. Men nu ved jeg jo ikke hvor fotocellen sidder .Det passer jo også meget godt med at din nye afvejning ligger væsentligt højere og fyret derfor skal dosere mindre . Men hvis fyret ikke kan gå under 30% vil det så ikke give mange start og stop ?
Så fik jeg taget et par billeder. Ved ikke om det giver et tilstrækkeligt overblik.

Har lavet ny afvejning i dag og den og faldet et par hundrede gram. Men det er jo meget normalt. Næste gang den laver udbrændt, så gør jeg det igen.
Indtil videre er der langt under en tiendedel af det smuld jeg havde med Laxå pillerne. Om det skyldes den lille ændring jeg lavede med sneglen eller om det pillerne kan jeg ikke svare på endnu. Det finder jeg ud af når de sidste knapt 30 kilo RW piller er brugt og jeg fylder Laxå på igen.

25% giver naturligvis flere start/stop end 10%. Det er også derfor man bør køre sommerdrift udelukkende på nuværende tidspunkt.
Sidst jeg kontrollerede havde jeg brugt 7,5 kilo på et døgn ved at køre start/stop.

Det første billede er af selve fotosensoren.
Det andet billede er af fotosensoren, når jeg har pillet fronten af brænderen halvt af.
Det tredje billede er ledningen til fotosensoren. Den tykke sorte ca. mellem motorene.
Det fjerde billede er brænderen indefra. De aflange huller er der hvor fotosensoren kigger ud igennem.
Vedhæftede filer
DSC_0286.JPG
DSC_0292.JPG
DSC_0285.JPG
DSC_0288.JPG
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

robinhood
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 208
Tilmeldt: 15 dec 2009 11:00
Mit fyr: EKOHEAT 1500
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4130
Dagligt forbrug: 20 til 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: viby sjælland

Projekt Ekoheat på Falster

Indlæg af robinhood » 06 jun 2012 20:32

martin har lige et spørgsmål
jeg har haft alle retarderne ude undtagen 2 og ja min skorstens temp er ca 100 grader men suntes til gengæld ikke jeg kan få fyret op på 70 grader har nu kun taget 2 ud men min røg er kun 50 gr
og hvor mange alarm udbrændt har du jeg har op til flere dagligt og idag da jeg kom hjem var der optændings fejl havde kørt for mange piller frem tror jeg rensede og smurte askepladens spindel
håber at dan snart kommer forbi da jeg er ved at være lidt træt af alle de udbrændinger


Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Projekt Ekoheat på Falster

Indlæg af Grevens » 06 jun 2012 21:03

Jeg er sikker på at det hjælper at du har "fintunet" snegl-enden ... min lignede noget en blind bager havde klippet med en sløv slev og sat sammen med brun farin ... ... om ikke andet så må det tage noget støj når der nu ikke er den skarpe kant der skærer mod yderrøret ... ... for de u-inviede er sneglen lavet af rundstål, den sidste snoning er klemt op til næst-sidst-snoning og svejst fast der ... her er ordet "sidst" brugt om den snoning længst væk fra motoren ...

... én anden ting der adskiller Ekoén fra andre modeller er at røret er af metal, og "svejsesømmen" ligger indvendig i røret ... ikke meget ... men nok til at røret ikke er glat som en barnenumse ...

- nu trænger vi sku snart til at høre noget positivt om de Ekoér der kører uden driftforstyrelser ... ellers får JEG ballade med Grevinden her på matriklen ... ... det sku lige før jeg ikke tør installere fætteren der står klar til kamp ...
...

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Projekt Ekoheat på Falster

Indlæg af MartinLau » 06 jun 2012 21:37

robinhood » 06 Jun 2012, 20:32 skrev:martin har lige et spørgsmål
jeg har haft alle retarderne ude undtagen 2 og ja min skorstens temp er ca 100 grader men suntes til gengæld ikke jeg kan få fyret op på 70 grader har nu kun taget 2 ud men min røg er kun 50 gr
og hvor mange alarm udbrændt har du jeg har op til flere dagligt og idag da jeg kom hjem var der optændings fejl havde kørt for mange piller frem tror jeg rensede og smurte askepladens spindel
håber at dan snart kommer forbi da jeg er ved at være lidt træt af alle de udbrændinger
Jeg har taget alle mine ud. Indtil videre har jeg ikke kunne presse røg temp op over 90gr. på 900'eren.
Den eneste grund til (tror jeg) at fyret ikke kan komme så højt op i temp er, driften. Ved 10 eller 25% drift tror jeg ikke der er ild nok. Prøv at sætte minimum til 60%. Så burde den sagtens kunne komme over 70gr.

Jeg have også flere "Udbrændt" om dagen. Hvis du har nogle andre piller, så prøv med dem.
Det ser ud til, at mine RW'er fungerer LANGT bedre en Laxå pillerne. Der er i hvert fald meget mindre smuld.

Har også leget lidt videre med det der buldren. Har sat en plastikpose mellem røgrør og bøjning til brændefyret, så den ikke kan "stjæle" trækket. Nu ser vi om det hjælper lidt.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Projekt Ekoheat på Falster

Indlæg af MartinLau » 06 jun 2012 21:41

Har forresten siddet og nørdet lidt med en rensevejledning. Hvis nogen skulle have interesse i den, så send en PB.

Mangler et enkelt billede, men har ikke gidet skrue herden ud endnu, så det udestår lidt endnu.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

JS72
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24 mar 2012 09:23
Mit fyr: Ekoheat 900 m. stor beholder
Areal: 135
Brændsel: Laxå 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 7600
Geografisk sted: Ølby v. Struer

Projekt Ekoheat på Falster

Indlæg af JS72 » 06 jun 2012 21:49

MartinLau » 06 Jun 2012, 21:41 skrev:Har forresten siddet og nørdet lidt med en rensevejledning. Hvis nogen skulle have interesse i den, så send en PB.

Mangler et enkelt billede, men har ikke gidet skrue herden ud endnu, så det udestår lidt endnu.


Den vejledning kan nok være interessant, får selv sådan et orange uhyre monteret i næste uge....
MVH.

Jes


Besvar