Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jordvarme kombineret solceller

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Jordvarme kombineret solceller

Indlæg af noller » 02 jun 2012 21:20

Hej

Skal bygge nyt hus 131 kvm. med gulvvarme overalt derfor er jeg i tvivl om jordvarme+solceller dækker behovet. Huset bliver isoleret efter br15 kravet. Kan solcelleanlægget levere strøm nok til kompresseren.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Jordvarme kombineret solceller

Indlæg af Ernst Drastrup » 02 jun 2012 21:45

Ja.
Du kan spørge, hvor du køber solcellerne.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Jordvarme kombineret solceller

Indlæg af noller » 02 jun 2012 21:52

Man kan vel også regne på husets varmebehov :great: og købe solceller efter det, men så er det jo noget skidt hvis det alligevel ikke leverer strøm nok eller sidder jeg og bekymrer mig unødigt :oops:

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Jordvarme kombineret solceller

Indlæg af Flemming DJ » 03 jun 2012 14:43

Skal solcelleanlægget kunne indgå i Nettomålerordningen (anlæg op til max. 6 kWp)?
Skal huset ikke tilsluttes elnettet alligevel, siden du er bekymret, om du får strøm nok?

For man kan jo altid plastre en mark til med solceller og lave ufattelige mængder af strøm...

Eller tænker du på årsbehovet for strøm til jordvarme og andet elforbrug vs. årsproduktionen af solcellestrøm?

Dit spørgsmål skaber faktisk flere modspørgsmål... Du må vist udpensle det lidt. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Jordvarme kombineret solceller

Indlæg af Ernst Drastrup » 03 jun 2012 16:04

Du kan med stor fordel kombinere et jordvarmeanlæg med et solvarmeanlæg.
Nu har jeg været ude ved to jordvarmeanlæg, der ikke fungerede ret godt.
Ved det ene anlæg, havde beboerne i huset ingen vand i hanerne en morgen da de stod op.
En v.v.s.ser blev tilkaldt og fandt frem til, at der var frosset en ca. 1 meter tyk bræmme omkring både jordslangerne og vandstikket, der gik ind til huset.
Jordslangerne lå alt for tæt på vandstikket.
Et andet sted kunne varmepumpen ikke levere mere varme. Jordslangerne var simpelthen alt alt for korte, så det hele var blevet til permafrost.

Den slags kan nemt undgåes ved, at installere et godt solvarmeanlæg, der først og fremmest skal forsyne beboelsen med varmt vand, og måske lidt gulvvarme.
Men på et tidspunkt, i den aller varmeste tid, kan overkudsvarmen udmærket ledes ned i en slange under jordslangerne i grøften, inden denne tildækkes.

Selvfølgelig kan solvarmen ikke hæve temperaturen til mere end 7 - 8 grader, men det er trods alt bedre for varmepumpen, end når den skal hæve temperaturen fra minusgrader.
Og varmepumpen kan hvile sig i lang tid sommeren igennem.

Jeg ved udmærket, at det koster penge. Men et solcelleanlæg går du heller ikke forkert af. Du må jo levere 6 kpw ind på nettet på årsbasis.

Når først alt det er installeret, skal du ikke tænke på udgifter til olie/gas/træpiller/kedeludskiftning/Skorsten eller Fejer de næste 30 - 40 år frem i tiden, og så er det lige så renligt som et fjernvarmeanlæg.

Jeg prøver, om jeg kan vedhæfte et par anlæg.
04-17-02 Solv. og Jordvarme enkelt anlæg.JPG
04-17-01 Solv. sammen med Jordvarme.JPG
Det er bestemt ikke lige meget, hvem der indstallere et jordvarmeanlæg.

Jeg ønsker dig held og lykke med dit store og gode projekt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Jordvarme kombineret solceller

Indlæg af noller » 03 jun 2012 22:12

Hej Ernst tusind tak for dine fine tegninger og gode råd :great:

Var også min tanke med en solvarmepumpe og så pumpe overskuddet ned i jordvarmen, men så så tænkte jeg varmetab til omgivelser og hvad med en overskyet dag hvor den ikke producerer max. vil den så stadig levere en 7-8 gr. til jordvarmen.Min tanke var egentlig bare at finde ud af om hvor stort et solcelleanlæg jeg skal bruge til lave strøm til kompresser og hus.Til vandsiden kan man så bruge denne beregning til noget: 35wattx131kvm.=4585watt eller 4.585kw. Elsiden regner man en hustand på to voksen to børn til 5.500 kwh ved godt at man optimere med ihc styring ledsparepærer hele hytten rundt og begrænse ungernes brug af computer og spil,bliver nok en hård opgave :) Min bekymring går mere på om investering af jordvarme står mål med udnyttelsen. :great:

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Jordvarme kombineret solceller

Indlæg af noller » 03 jun 2012 22:22

Flemming DJ » 03 Jun 2012, 14:43 skrev:Skal solcelleanlægget kunne indgå i Nettomålerordningen (anlæg op til max. 6 kWp)?
Skal huset ikke tilsluttes elnettet alligevel, siden du er bekymret, om du får strøm nok?

For man kan jo altid plastre en mark til med solceller og lave ufattelige mængder af strøm...

Eller tænker du på årsbehovet for strøm til jordvarme og andet elforbrug vs. årsproduktionen af solcellestrøm?

Dit spørgsmål skaber faktisk flere modspørgsmål... Du må vist udpensle det lidt. :wink:
Min tanke var egenlig bare at kunne producere den energi huset forbruger altså hvor meget kompresseren kræver og huset. Kan da godt se det smarte i at lagre strøm på elnettet det har jo intet varmetab :) Men hvad hvis jordvarmen skal bruge mere nå ja så henter man jo bare elnettet. man bygger op i perioder med sol og henter til de kolde tider :great:

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Jordvarme kombineret solceller

Indlæg af Flemming DJ » 03 jun 2012 23:48

Nu har jeg ikke nogen erfaring med varme(tabs)beregninger, så jeg ved ikke præcist, hvad din beregning dækker over (de 4,6 kW - hvad bli'r det på årsbasis?), men i praksis har det vist sig, at lavenergihuse faktisk har brug for at få fjernet varme om sommeren, så der er vist kun minusser ved at forsøge at lagre varmeenergi.

Medmindre et overskud fra et brugsvandsanlæg kan køres ned til jordvarmeslangerne. Dét er dog ikke specielt energieffektivt, da en stor del af energien "forsvinder" og ikke kan genanvendes, men som antydet af Ernst, "sparer" det jordvarmeanlægget for at arbejde så hårdt en del af fyringssæsonen og hele sommeren, hvor det varme vand jo er mere eller mindre dækket ind, og rumvarmebehovet er meget småt eller ikke eksisterende.

Jeg gætter dog på, at et solcelleanlæg kan være lige så god en forretning (eller bedre) i.f.m. jordvarme, som jo gi'r strømmen tre til fire gange igen i form af varme. Og måske mere effektivt. Så er der bare ikke nogen hjælp til at varme jorden omkring slangerne op, og det er så meget vigtigere at få dimensioneret jordvarmeanlægget korrekt.

Så er jeg vist varmet op til at stille et par spørgsmål:
1. Kan et jordvarmeanlæg "eksportere" varme fra huset ud i slangerne?
2. Hvad er varmebehovet i huset anslået i kWt/år?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Jordvarme kombineret solceller

Indlæg af noller » 04 jun 2012 10:47

Hej

Så kommer det mystiske, hvis man vælger at montere et gasfyr eksempelvis skal der ekstra isolering og genvekselanlæg i huset, men derimod jordvarme kræver det ikke. Det jeg tænker er nok fordi gas ikke er en vedvarende energikilde.Og når man sparer ekstra isolering og genvekselanlæg så er der penge til et jordvarmeanlæg og man får så et ringere isoleret hus.Kræver stor omhu i byggeprocessen at opføre lavenergi, her bliver husene tætte og mange får problemer med indeklima og ligenøjagtig indeklimaet er en stor faktor når vi snakker opvarmning. :great:

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Jordvarme kombineret solceller

Indlæg af noller » 05 jun 2012 12:37

Flemming DJ » 03 Jun 2012, 23:48 skrev:Nu har jeg ikke nogen erfaring med varme(tabs)beregninger, så jeg ved ikke præcist, hvad din beregning dækker over (de 4,6 kW - hvad bli'r det på årsbasis?), men i praksis har det vist sig, at lavenergihuse faktisk har brug for at få fjernet varme om sommeren, så der er vist kun minusser ved at forsøge at lagre varmeenergi.

Medmindre et overskud fra et brugsvandsanlæg kan køres ned til jordvarmeslangerne. Dét er dog ikke specielt energieffektivt, da en stor del af energien "forsvinder" og ikke kan genanvendes, men som antydet af Ernst, "sparer" det jordvarmeanlægget for at arbejde så hårdt en del af fyringssæsonen og hele sommeren, hvor det varme vand jo er mere eller mindre dækket ind, og rumvarmebehovet er meget småt eller ikke eksisterende.

Jeg gætter dog på, at et solcelleanlæg kan være lige så god en forretning (eller bedre) i.f.m. jordvarme, som jo gi'r strømmen tre til fire gange igen i form af varme. Og måske mere effektivt. Så er der bare ikke nogen hjælp til at varme jorden omkring slangerne op, og det er så meget vigtigere at få dimensioneret jordvarmeanlægget korrekt.

Så er jeg vist varmet op til at stille et par spørgsmål:
1. Kan et jordvarmeanlæg "eksportere" varme fra huset ud i slangerne?
2. Hvad er varmebehovet i huset anslået i kWt/år?
Man vil spare på de fossile brændstoffer ved at isolere huse ekstra godt og ved at isolere ekstra skal man som du rigtigt skriver have fjernet overskudsvarme fra huset og ved at gøre det producerer man energi der går tabt uanset, min tanke er at producere energi efter behov altså når behovet opstår og ikke en døjt mere.Man kan lagre varmt vand men så er da også et tab af energi man har også brugt krudt på at overproducere. :great:


Besvar