Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad koster et brusebad?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Hvad koster et brusebad?

Indlæg af jhjorsal » 29 maj 2012 11:22

Er der slet ingen af jer der kunne tænke sig at regne på det fra en stokers side ??? eller kan man bare ta de 2KW og gange med et eller andet tal der representere KW prisen produceret af en stoker, og i så fald hvor ligger KW prisen så henad
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Hvad koster et brusebad?

Indlæg af Vangsgaard » 29 maj 2012 18:07

Du kan se i nedenstående indlæg at de fleste med en familie på 3-4 bruger omkring 3-4kg træpiller om dagen til varmt vand, det kan du vel som udgangspunkt bruge som estimat til hvad et bad koster:

viewtopic.php?f=137&t=14462

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hvad koster et brusebad?

Indlæg af Flemming DJ » 01 jun 2012 12:36

jhjorsal » 29 May 2012, 11:22 skrev:Er der slet ingen af jer der kunne tænke sig at regne på det fra en stokers side ??? eller kan man bare ta de 2KW og gange med et eller andet tal der representere KW prisen produceret af en stoker, og i så fald hvor ligger KW prisen så henad
Jow da.... icon_cheesygrin.gif

1 kg træpiller koster (ca.) 2 kr.
1 kg træpiller indeholder ca. 4,8 kWt i brændværdi.
Et pillefyr (stokerfyr) har vel en virkningsgrad på 85-90%.

Så et lille regnestykke til den indfyrede kilowattpris for træpiller er:
200 øre / 4,8 kWt / 0,85 = 49 øre/kWt

Afhænger selvfølgelig af den aktuelle pris på pillerne, men 50 øre passer meget godt som tommelfingerregel. :great:

Nårh ja... så skal du bare gange med energiforbruget i kWt: 2,09 x 0,50 kr = 1,05 kr.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Hvad koster et brusebad?

Indlæg af jhjorsal » 01 jun 2012 19:58

Supertak det var bare det jeg skulle bruge,nu har jeg noget at forholde mig til.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hvad koster et brusebad?

Indlæg af Flemming DJ » 03 jun 2012 15:03

Meeeen, som du jo har erfaret, er der den lille detalje med tomgangstabet (eller spildvarme fra opvarmning af kedlen/system, hvis der kun tændes for at lave varmt vand) - og det er jo den ubekendte faktor her.

Vi bruger vel en ca. 16-20 kg/døgn bare til at holde fyret kørende (og varmt vand). Nej, vi har ikke autotænd og automatik. :wink:

Til gengæld er vi meget glade for vores solvarmeanlæg, som også varmer gulvene op, så vi kan holde tæerne varme, når fyret er slukket fra maj til oktober. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Hvad koster et brusebad?

Indlæg af frølårsraketten » 03 jun 2012 15:37

For at undgå tomgangstab har jeg monteret en elektrisk gennemstrømningsvandvarmer på 6kW i serie med VVB. Lidt i stil med Pelles gamle løsning.

Hvis jeg bruger varmt vand mens fyret er slukket, bruger jeg ved brusebad i 10 min.: 1/6 * 6 * 2,20kr = 2,20 kr.

Ps.: vedr enheder skal de normalt skrives med stort efter deres "opfinder" Watt, Joule, Volt og Ampere osv., mens prefix normalt skrives med lille (milli., kilo, hekto osv.) bortset fra de "store" (Mega, Giga, Tera, osv.).
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Hvad koster et brusebad?

Indlæg af jhjorsal » 04 jun 2012 09:34

frølårsraketten » 03 Jun 2012, 15:37 skrev:For at undgå tomgangstab har jeg monteret en elektrisk gennemstrømningsvandvarmer på 6kW i serie med VVB. Lidt i stil med Pelles gamle løsning.

Hvis jeg bruger varmt vand mens fyret er slukket, bruger jeg ved brusebad i 10 min.: 1/6 * 6 * 2,20kr = 2,20 kr.

Ps.: vedr enheder skal de normalt skrives med stort efter deres "opfinder" Watt, Joule, Volt og Ampere osv., mens prefix normalt skrives med lille (milli., kilo, hekto osv.) bortset fra de "store" (Mega, Giga, Tera, osv.).
Men det giver dig jo ingen komfortvarme i badeværelset (gulvvarme)
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Hvad koster et brusebad?

Indlæg af jhjorsal » 04 jun 2012 09:47

Flemming DJ » 03 Jun 2012, 15:03 skrev:Meeeen, som du jo har erfaret, er der den lille detalje med tomgangstabet (eller spildvarme fra opvarmning af kedlen/system, hvis der kun tændes for at lave varmt vand) - og det er jo den ubekendte faktor her.

Vi bruger vel en ca. 16-20 kg/døgn bare til at holde fyret kørende (og varmt vand). Nej, vi har ikke autotænd og automatik. :wink:

Til gengæld er vi meget glade for vores solvarmeanlæg, som også varmer gulvene op, så vi kan holde tæerne varme, når fyret er slukket fra maj til oktober. :D
Men nu har jeg kun gulvvarme i en lille del af huset, så jeg ville være ked af at slukke i hele den periode du snakker om, jeg har bl.a. lige åbnet for radiatorene igen den sidste uge, da det blev tisse koldt i hele huset igen i mandags. så for mig ville det formentlig kun skulle dreje sig om ½ juni, juli samt aug. Det giver et overslagsforbrug på 1,5 t piller også går der altså lang tid før solvarmeanlægget er tjent hjem.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hvad koster et brusebad?

Indlæg af Flemming DJ » 04 jun 2012 12:32

Hov hov, udgangspunktet var prisen på et brusebad - og nu vil du pludselig også ha' varme i hele hytten. Det ændrer jo forudsætningerne noget. :wink:

Det er da nok på kort sigt billigst, hvis du ellers kan undvære rumvarmen om sommeren, bare at slukke fyret og bruge el til brugsvand hver anden uge, og tænde det ved stort behov, og når der er en kølig periode.

På lang sigt er det bare et spørgsmål om tilbagebetalingstid, som godt kan blive lang, ja - men 3000 kr. til piller (eller lidt mindre til piller og lidt mere til strøm) er jo også en slags penge.

Her hos os har vi sparet ca. 1 ton piller og ca. 1.000 kWt (til elopvarmet vand + minimal brug af varmeblæser) ~ 4.000 kr./år med solvarmen.

I øvrigt kan man godt lave rumvarme i radiatorer med solens hjælp. Det er bare ikke helt så effektivt som med gulvvarme, og så er spørgsmålet, om det er tilstrækkeligt i en periode med lidt blandet solskin.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Hvad koster et brusebad?

Indlæg af jhjorsal » 04 jun 2012 13:26

Sorry, du har selvføgelig ret ;-) Jeg er selvføgelig nød til at holde prisen fra et brusebad opvarmet med el op mod de samlede omkostninger ved at lade fyret kører, og så må jeg jo vudere om ekstraprisen er gulvvarmen værd. Jeg var også langt med solvarme på et tidspunkt, men er kommett frem til at det for mit vedkommende skulle være af idealistiske årsager, og det er økonomien ikke til lige nu.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Besvar